Norwegians første longhaul-flighter (OSL/ARN-JFK/BKK)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegians første longhaul-flight (OSL-JFK)

7 timer og 20 minutters flytid var det...så sånn i tolvtida på kvelden sånn veldig cirka. Hodet er ikke helt med lengre. Trøttis.

Da slapp folk i det minste trafikk inn til Manhattan.

7 timer og 20 minutters flytid var det...så sånn i tolvtida på kvelden sånn veldig cirka. Hodet er ikke helt med lengre. Trøttis.

Den lander ca 00:15 lokaltid i New York :USA Så er det turnaround. Og med litt flaks, hjemlengsel og kjøttbullar og potatismos til middag så er den på Arlanda :SWE igjen ved 16-1630 tiden i morgen ettermiddag, før det bærer tilbake igjen til JFK :USA

DYA'N

Norwegians første longhaul-flight (OSL-JFK)

De kunne visstnok ikke fly til Thailand med helt hvitt fly, så de måtte få på en Norwegian-logo "to comply with Thai regulations" som kapteinen så fint ordla seg til paxen.

Og dette visste ikke DY på et tidligere tidspunkt? (!)

Skal si DY har fått en kjedelig start på LH eventyret sitt med store forsinkelser. Men slik er det vel, så lenge en maskin skal stå for produksjonen. Det kommer seg vel etterhvert.
Jeg tror og håper de har suksess med satsingen sin!

Og der var DY7006 omsider airborne...

Økte forsinkelsene ytterligere på JFK?

Og nå er vel all marginen ved det lange stoppet på ARN spist opp?

Cleaning og catering er ennå ikke ordentlig på stell, så det ble en god del venting for paxen.

Hva er det som egentlig er utfordringen? Cleaning og catering av store Airbusser er vel ikke noe nytt for noen av aktørene som driver med slikt på OSL?

Last edited:

Ankomst var 00.51 så langt jeg kan se.

Gikk fra JFK for ca 15 min siden.

EDIT: I så tilfelle, en heller lang turnaround på JFK også....

Ankomst ARN er 1705 (scheduled 1130).
Avgang ARN til JFK er 1720, så her henter de jo inn en god del på forsinkelsene.

Spørs hvor effektivt de klarer å snu maskinen på ARN da..

Noe som vet om DY har fått innvilget rettigheter for overflyvning av Russland, med tanke på BKK?

Og dette visste ikke DY på et tidligere tidspunkt? (!)

Jo, det visste de om. Men har tanken streifet deg at det kan være andre faktorer inni bildet som ikke bare kan deles på et åpent fora?

Last edited:

Jo, det visste de om. Men har tanken streifet deg at det kan være andre faktorer inni bildet som ikke bare kan deles på et åpent fora?

Festlig.

Vel, når det erkjennes at man på forhånd var klar over dette, og monterer et helt nødvendig klistremerke kun timer før avgang, driver man et lite sjansespill.

Jeg har natruligvis full forståelse for at bakgrunnen ikke nødvendigvis kan deles på et åpent forum, men akkurat det forholdet at bakgrunnen ikke kan deles her, belyser ingenting om dette var god planlegging eller ikke.

Så vi er vel på stedet hvil her, men kan lene oss på de erkjente faktiske forhold; klistremerket ble klasket på i full fart på en allerede forsinket maskin. Så får man slutte hva man selv vil av dette, mht. management og planlegging.

Ankomst ARN er 1705 (scheduled 1130).
Avgang ARN til JFK er 1720, så her henter de jo inn en god del på forsinkelsene.

Ny tid fra ARN : 17:20 New York DY7005 NORWEGIAN Försenad till 18:15

Hvor mye forskjell i tid utgjør det å ikke kunne fly over Russland på vei til BKK kontra den veien de må fly rundt?

Og, gjelder dette bare Russland, eller er dette også et problem i forhold til Khazakstan, Uzbekistan og Turkmenistan?

-A

Hvor mye forskjell i tid utgjør det å ikke kunne fly over Russland på vei til BKK kontra den veien de må fly rundt?

Og, gjelder dette bare Russland, eller er dette også et problem i forhold til Khazakstan, Uzbekistan og Turkmenistan?

-A

Såvidt jeg kan se på globusen så skal man OSL-BKK og må svinge utenom Russland, er man uansett såpass langt sør at det vel bare er Turkenistan man må fly over av de tidligere sovjetiske 'stanene

Basert på omtrentlig navigasjon ved hjelp av gcmap, så blir det ca 450 miles eller 8,5% lenger hvis man ikke kan fly rette veien med må via Krim og Georgia. Skal du droppe Turkmenistan også blir det 50 miles til

Såvidt jeg kan se på globusen så skal man OSL-BKK og må svinge utenom Russland, er man uansett såpass langt sør at det vel bare er Turkenistan man må fly over av de tidligere sovjetiske 'stanene

Basert på omtrentlig navigasjon ved hjelp av gcmap, så blir det ca 450 miles eller 8,5% lenger hvis man ikke kan fly rette veien med må via Krim og Georgia. Skal du droppe Turkmenistan også blir det 50 miles til

Det er vel bare beine linjer før du tar vær og vind med i bildet. Min erfaring er at man flyr lengre syd når man skal nordover, og lengre nord når man skal sørover. Så da kan det bli litt mer enn bare 500 miles?

-A

Så at de fløy den "vanlige chartherruta" til Tyrkia helt til de var midt i Tyrkia, da svingte de østover over Iran og til Afghanistan.

Den "normale" ruta OSL-BKK og ARN-BKK som ihvertfall TG flyr er vel sør for Moskva, så ned til Volgograd omtrent, deretter inn over Kazakhstan, Uzbakistan og Turkmenistan før de kommer inn over Afghanistan. Så det ble nok en omvei.

Tall hentet fra Great Circle Mapper, som gir en pekepinn
OSL-BKK: 5392 mi
OSL-ESB-BKK:6123 mi (Ankara lagt inn siden det var omtrent der flighten satte kursen mot BKK )

Hva er det som egentlig er utfordringen? Cleaning og catering av store Airbusser er vel ikke noe nytt for noen av aktørene som driver med slikt på OSL?

litt nysjerrig på dette selv, du kom meg i forkjøpet. Riktignok kan det vel være forksjellige rutiner innad i selskapene på cleaning og catering, men ikke så mye at et fly blir så mye forsinket pga det? virker nå litt snodig..

Jeg tror nok det er endel info som forblir innenfor OSL sine 4 vegger når det kommer til nøyaktig årsak til hvorfor ting ble som det ble. Balansegangen er hårfin om hva slags informasjon man faktisk kan dele.

Last edited:

Er det egentlig rett å si at det er deres første longhaul rute. De flyr og til Dubai, vil si det og er longhaul. Er ikke mye lengre til New York enn det er til Dubai.

Det var moderatorene som splittet det fra en annen tråd, så ikke skyld på meg ;) ;)

Status
Not open for further replies.
Back