• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegians fiaskoer - finnes de?

Det som omtales som fiaskoer her er i realiteten enda et bevis på suksess. Nemlig evnen til å legge ned en rute tidlig hvis den ikke viser positivt bidrag. En rekke av steinalderselskapene har vist at de ikke har hatt denne evnen. De har fortsatt å opererere ruter med tap i årevis med vikarierende og håpløse argumenter.

Det er ofte at man trenger mer enn 5-6 måneder for å få en rute til å gå. I tillegg er det jo ikke rart at DY ikke har suksess på de rutene som man her henviser til som har blitt nedlagt. De har overhodet ikke frekvens som er salgbart til forretningsreisende. Det tar tid å endre folks reisevaner. Salgsstaben din skal selge inn rutene til næringslivet og rutene skal markedsføres. Slik tar mer enn 5-6 mnd (levetiden DY ga mange av rutene her henvises til)

Så å si at DY er smarte og ikke gjør som "steinalderselskapene" er bare tull. Kunne det kanskje hende at de kansellerte møre rutene, TRD-TOS og TOS-LYR rett og slett fordi de ikke hadde råd elller materiell til å jobbe seg inn i disse markedene??

Nå som de har blitt større, vil du garantert se at DY velger det du kaller steinalder strategi og faktisk bruker fornuftige salgs og markedsstrategier på tynnere ruter som har potensiale. (som f.eks. som russlands rutene som går dårlig). Det er utrolig viktig. DY er nå et lavpris/charter hybrid selskap, for å fortsette veksten er man avhengig av å få maksimalt ut av passasjergrunnlaget landet rundt, derfor er det viktig å ha ruter fra f.eks. møre til Oslo for å mate syden rutene deres

Det er jo helt naturlig at noen ruter må legges ned - selv om Norwegian gjør omfattende beregninger av markedet, tar de også sjanser - og på noen ruter er det for sterk konkurranse, på andre er markedet mindre enn først antatt. Oslo-Grenoble, Oslo-Molde, Oslo-Ålesund, Kristiansand-London Stansted, Bergen-Manchester er eksempler. Noen ruter blir også lagt ned fordi inntjeningen ikke er god nok til tross for en relativt bra kabinfaktor - eksempelvis Nord-Norge-rutene fra Trondheim som nå gjenoppstår.

MEN: Tenk på alle de rutene man i utgangspunktet ikke skulle trodd at ville gå bra, som faktisk har gått veldig bra! Norwegian har åpnet mange ruter som for de fleste ville virket utrolige for noen år siden! Og heldigvis er det flere vellykkede ruteprosjekter enn mislykkede! Satsingen har til og med fått fart på SAS - som nå satser stort på nye destinasjoner i Europa.

Den eneste "fiaskoen" jeg ser at Norwegian har gjort er å gjøre SAS bedre...

Gutter, det er to måter å tjene penger på når man investerer i aksjer: 1) Avkastning på aksjene (som bl.a. kommer som en følge av overskudd i regnskapene), og/eller 2) Verdistigning (som ikke nødvendigvis er en følge av overskudd i regnskapene som sådan, men også et resultat av hvordan markedet vurderer selskapet i fremtiden). Selv om 1) ikke holder, så kan en investering godt være fordelaktig for aksjekjøperne hvis 2) holder. :)

Takk og om et selskap aldri leverer Avkastning ?, da er det vel ikke liv laga in the log run , det var mitt poeng.

Takk og om et selskap aldri leverer Avkastning ?, da er det vel ikke liv laga in the log run , det var mitt poeng.

Tja, om det viser seg at et selskap aldri leverer overskudd kan det ikke være liv lage på lang sikt. problemet er at den informasjonen har man ikke før på slutten av historien. Om markedet vurderer det dithen at de kommer til å levere, og driften er preget av positiv cash flow (slik at de ikke går konkurs), så kan de godt fortsette lenge.

Ja de kan fortsette lenge , og jeg har tross hva alle andre mener om min mening, tror på at DY overlever og at de om markedet ikke kolapser totalt stor mulighet for utbetaling av avkastning i 2009 eller 2010.

Ja de kan fortsette lenge , og jeg har tross hva alle andre mener om min mening, tror på at DY overlever og at de om markedet ikke kolapser totalt stor mulighet for utbetaling av avkastning i 2009 eller 2010.

Da er iallefall du og jeg enige. I tillegg håper ikke jeg at jeg tillegger deg noen meninger du ikke har. Da skulle alt være aye Ok.:)

For absolutt de fleste av oss på forumet (jeg vil si 100%)er det ikke veldig nøye om hvordan en eventuell investering vil gå - det er mye viktigere for oss å se på selskapet fra en passasjers øyne og ikke en investors øyne - og da snakker man ikke om fiasko fra Norwegian sin side.

Der er jeg dypt uenig med deg EB, det er vel en og annen på dette forumet som er ansatt i både DY og andre flyskelskaper ? , og om flyskapene ikke har investorenes tillit , ja hva skjer da tro ?

Last edited:
Back