Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Endelig har DU tatt til vettet og tatt bort 787 opplevelsen. Jeg nevnte vel allerede tidlig i januar at det burde fjernes.

Nå ble alle 787 satt på bakken først 17 januar å det ble klart at DU ble påvirket langt senere så nei det sa du ikke da ;-)

Da foreslår jeg at vi ikke diskuterer om hvem som sa hva først, før tråden blir for OT og moderatorer må gripe inn :p

Men jameson82 har rett altså, hehe :D

DY .. ikke bland disse. DU er kun operating carrier som leies inn av DY. 'DU' vil aldri være synlig for kundene.

Sorry DY :) og må nok ta tilbake tidlig januar. Rettere sagt 19. Så da tok det DY:) 2 måneder å ta bort 787 opplevelsen.

Vi fikk forresten mail i dag ang. mulig flybytte. Ikke sikkert at vi er berørt iom at vu flyr på slutten av juli

Flyr til new york i midten av august og fikk e-post om flybytte i dag. De hadde også beholdt seteplassering med ekstra benplass. Testet også om de gir gratis ombooking uansett grunn og fikk endret utreise til noen dager tidligere uten problem. Veldig fornøyd med det, den reisedatoen hadde mye høyere pris når jeg bestillte under lanseringskaoset.

Last edited:

Ser forøvrig at Norwegian blokkerer det to første radene som er "First"-seter, noe man kan sjekke ved å legge inn "dummybooking" i deres systemer.. Uansett så ser ikke disse "Business"-setene dumme ut heller ;)

Sorry DY :) og må nok ta tilbake tidlig januar. Rettere sagt 19. Så da tok det DY:) 2 måneder å ta bort 787 opplevelsen.

Njaaa, det blir litt feil, DU/DY fikk ikke noen beskjed fra Boeing før for noen/flere uker siden høre om at Dreamlinerne kunne bli forsinket og da måtte de sette igang letingen etter erstatning, men at de fra starten av groundingen har lettet etter erstatter er vel noe man kan regne med, men de hadde jo valget om å ikke tilby noen flygninger i det hele tatt eller tilby flygninger. Det med Dreamliner"-følelsen" kan jo også dra med seg kranglete om de hadde kjørt uten også for da hadde de som ville ha flydd med de første gangen klaget over at det opprinnelige flyet som ikke skulle flys av B787 hadde skiftet og de ikke fikk det til, samme situasjon, derfor kunne de heller tilby det og heller utsette det og hjelpe den bitte lille delen med folk som har blitt tver og krever tilbake pengene eller noe sånt fordi de ikke får det de hadde betalt for, men da er det jo bra at DY betaler tilbake og er så behjelpelig med ombokking.... Så jeg skjønner ikke at folk fortsatt klager og at de ikke greier å ta innover seg at det er slik DY behandlet denne situasjonen, det er tross alt DY som tilbyr kundene flygninger ( med Dreamliner"-følelse") DY har ingen forpliktelser om å fly...

Enkel matte når 787 ble groundet. LN-MOW hadde en bra sak om hvor lang tid det ville ta å få 787 i lufta igjen. Jeg mener at DY på et langt tidligere tidspunkt burde sluttet å selge 787 opplevelsen. Og som mange sier, for mange er et fly at fly.

Er det ikke litt antiklimaks for Boeing entusiaster at DY leier inn Airbuser for å erstatte 787`ene? Hvem får den regningen? Boeing?

Er det ikke litt antiklimaks for Boeing entusiaster at DY leier inn Airbuser for å erstatte 787`ene? Hvem får den regningen? Boeing?

Business is business. Om Boeing tar deler av regningen kommer vel an på hva som står i kontrakten. Sannsynligheten er nok heller større at Kjos får en knalldeal på de 787'ene de snakket om å anskaffe i tillegg denne uken ...

Derfor kan man uten ekstra kostnader endre dato på flyvningen eller få pengene tilbake. Det er vel ikke helt antiklimaks om man har bestilt premium og får sitte i business i a340, ettersom disse er hakket bedre ;)

Norwegian skal mest sannsynligvis bestille 10-30 787-9 om ikke lenge så jeg regner med at de får en del rabatter da.

Er vel egentlig litt klimaks når vi får en a340 litt oftere på besøk på OSL, men blir også veldig morsomt med en ny flytype.

Business is business. Om Boeing tar deler av regningen kommer vel an på hva som står i kontrakten. Sannsynligheten er nok heller større at Kjos får en knalldeal på de 787'ene de snakket om å anskaffe i tillegg denne uken ...

Jeg har tro på at Kjos vil prøve å utnytte situasjonen maksimalt i forhold til gode villkår på senere ordrer/leveranser fra Boeing.

Ekstrakostnadene med innleie av erstatningsfly kan Kjos kjøre over driften allerede i år, overskuddet vil dog minke, men man muligheten til å skrive av alt samme år gir mindre skattebelastning. Kjos vil overbevise aksjonærer om at dette var en engangskostnad i forhold til 787 problemene, og har ingenting med Norwegians sitt potensiale å gjøre. Altså trolig liten innvirkning på aksjekurs.

Men gode rabatter på fremtidige Boeing ordre vil gi Norwegian lavere finanskostnader hvert eneste år disse flyene er i drift, og vil dermed ha en gunstig langsiktig effekt. Og ikke minst vil en ytterligere satsing gjennom enda flere 787-bestillinger nok gi Kjos mye oppmerksomhet og dertil hyggelige børskurser.

Kjos er flink til å snu slike problemer til fordel for seg selv, og det tror jeg han klarer nå også. Kjos er flink til å være folkelig, og alle og enhver forstår hva han mener når han forklarer hvordan han kan tilby billige billetter. Men eksamen for Kjos tror jeg blir hvordan han takler oppmerksomheten rundt lønnsbetingelser og utenlandsk crew. Det er vanskelig å balansere "folkelig" opp mot å forsvare seg mot sosial dumping og dårlige ansettelsesvillkår.

Oi, ble lenger enn hva som var meningen dette innlegget, får skylde det på mr. Glenfiddich. Bær over med meg :)

I går ble den første av de to A340ene som Norwegian skal lease (CS-TQY) fra HiFly flydd fra DXB til LIS, fortsatt med A6-registrering.

Disse flyene ankommer vel sikkert osl før en dag eller to før oppstart av ruta? eller? Er jo for så vidt ingen grunn til at de trenger å komme noe før.. Prøvde å gjøre et par bildesøk, får opp bilde av de, helt hvite og kjedelige..

Den er planlagt inn til Oslo utpå dagen den 29/5 fra LGW.
(CS-TQY)

Det er normalt her det ligger løsninger.................

Re: Status Norwegian Longhaul og deres 787

Hur ser läget ut?

Vilka flygningar är CS-TQY uppsatt på nu första flygningarna,
Samt CS-TQZ?

Back