Norwegians 737-flåte

Re: DY's flåte

Som tidligere opplyst blir det 5 stk -300 igjen i flåten etter oktober (de skal dog ha vinterpause men kommer sterkt tilbake utpå våren)

Hvorfor kan de ikke bare få de rett ut av flåten sin? Synes det er på tide nå...

Re: DY's flåte

Hvorfor kan de ikke bare få de rett ut av flåten sin? Synes det er på tide nå...

Det skulle vi alle ønske, Men ifølge Bjørn Kjos er grunnen rett og slett at vi ikke får inn nye fly fort nok til å møte vektsen/ekspansjonen, selskapet vokser rett og slett fortere enn innfasingen av nye fly, så vi trenger dem alle enn så lenge.

Det kan dog se ut til at de siste ni -300'ene forsvinner ila 2015, det sa iallefall Bjørn sist jeg snakket med ham om det, håper det stemmer! :-)

Forøvrig er dette reg på de gjennværende 737-300:

LN-KHA, KHB, KHC, KKD, KKJ, KKL, KKM, KKW OG KKX

Re: Norwegians flåte

Nå forvirrer du Kabinsjef@DY

Høst 2014 går 4stk -300 ut av flåten og leveres tilbake til leasingselskap.

Vinter 2014/2015: 5stk -300 lagres (flyr ikke)

Vår/Sommer 2015: 5stk -300 kommer ut av vinterdvale og skal fly gjennom sommeren.

Høst 2015: De siste 5stk -300 selges og Classic er historie i Norwegian.

Nå forvirrer du Kabinsjef@DY

Høst 2014 går 4stk -300 ut av flåten og leveres tilbake til leasingselskap.

Vinter 2014/2015: 5stk -300 lagres (flyr ikke)

Vår/Sommer 2015: 5stk -300 kommer ut av vinterdvale og skal fly gjennom sommeren.

Høst 2015: De siste 5stk -300 selges og Classic er historie i Norwegian.

Nettopp, det var det jeg mente. Ved utgangen av 2015
Forsvinner de siste ut av flåten.

Er det ikke litt uheldig for Norwegian og fly så gamle fly når de selv annonserer med at de har de mest moderne fly i Europa?

Eller er det kanskje derfor de eldste er malt helt hvite? Så de ikke skal assosieres med Norwegian...

Er det ikke litt uheldig for Norwegian og fly så gamle fly når de selv annonserer med at de har de mest moderne fly i Europa?

Det har de gjort siden de fikk sin første 737-800 ....

Ej ja, tænk at vores konkurrent flyver rundt med SÅ gamle fly som 737 Classics... ;)))

Eller er det kanskje derfor de eldste er malt helt hvite? Så de ikke skal assosieres med Norwegian...

Godt poeng Are G! :-)
Men nå er det vel egentlig bare KKW og KKM som er "gamle", relativt sett. De øvrige er faktisk blandt de siste -300 som ble produsert (mellom 1997 og 1999), dvs omtrent samtidig som de første NG'ene begynte å komme i trafikk. Forøvrig så skiller det knapt ett år i alder mellom vår nyeste -300 (LN-KKD) og vår eldste -800 (LN-NON)

Jeg er dog helt enig med dere at de ser eldre ut enn de faktisk er. De er svært godt brukt og kosmetisk sett er de nokså slitte i kabinen, muligens med untak av KHA, KHB, KHC og KKX som i det minste har fått de nye Recaro-setene (noe som har gitt kabinen på disse et lite løft). Selskapet ønsker ikke å bruke mere resurser enn høyst nødvendig for å holde -300 flåten (estetisk sett) vedlike da planen hele tiden jo har vært at disse "snart" skal fases ut.

Hei, har flydd litt DY i det siste og lurer på hvordan allokeringen av fly til de forskjellige basene er lagt opp. ( er sikkert diskutert tidligere i tråden eller i en annen tråd men greit å ta opp igjen uansett :) )

Er det slik at LN-DY* utelukkende er stasjonert på ARN,LGW og LPA mens LN-KK* er stasjonert på OSL og LN-NG*, LN-NI* og LN-NO* roteres mellom de andre basene?

Alle NG*-maskinene til og med NGS flyr vel stort sett kun på utenlandske baser. NGT, U, V og W flyr for det meste på norske baser. Ellers er vel alle NO*-maskiner i utgangspunktet på norske baser.

Uten at jeg kan si det med 100% sikkerhet, så flyr alle fly på alle baser.
Så vidt jeg vet er det ingen baser som har "egne" fly. Det eneste som er fast er at OSL er den eneste basen som har 737-300.

Generelt sett kan vi si at i Norge har vi de eldste flyene, da Norwegian Air Norway fikk tildelt alle Classic og de mest slitte -800! KK og NO serien.

Det stemmer til dels, iallfall under oppstarten med hensyn til NAN AOC'en, det har ettervært fortløpende blitt tilført en del nye -800. Husk også at vi i Norge flyr både på NAN og NAS AOC, eksempelvis idag skal jeg fly LN-NGV til TRD og TRF på NAS AOC:)

Som sagt er jeg nesten 100% sikker på at vi ikke har fast stasjonerte basefly, de disponeres nok på hele nettverket.

Det vi derimot merker er, ved oppstart av ny base, så plasseres gjerne de nyeste flyene der en periode, sannsynligvis for å vise frem det nye "materialet":)

Kommer nye fly hele tiden og bra er det, men det er fortsatt de mest erfarne flyene som behøver noe mer kjærlighet og pleie som flyr i Norge :)
Har sett på oversikten over dagens avganger fra OSL, ARN og LGW.
Av -800 er det primært NO serien fra OSL og fra ARN/LGW -DY/NG/NI serien. (Det er selvfølgelig hederlige unntak heldigvis!)

Angående førstemann tilbake til OSL, slo dere ned i støvlene, parkerte 23 min før rute ;) :D
Bra innsats av dere også da, 9 min før rute :up:

Kommer nye fly hele tiden og bra er det, men det er fortsatt de mest erfarne flyene som behøver noe mer kjærlighet og pleie som flyr i Norge :)
Har sett på oversikten over dagens avganger fra OSL, ARN og LGW.
Av -800 er det primært NO serien fra OSL og fra ARN/LGW -DY/NG/NI serien. (Det er selvfølgelig hederlige unntak heldigvis!)

Angående førstemann tilbake til OSL, slo dere ned i støvlene, parkerte 23 min før rute ;) :D
Bra innsats av dere også da, 9 min før rute :up:

Ah dere var på Bergensflyet? :-) 23 min før rute er knallsterkt! Nice!:up:

Hvilken fly skal erstatte -300 på de flyplasser -800 ikke kan lande. Legges rutene ned. Hvilken flyplasser sliter med å ta ned -800? KKN?

Hvilken fly skal erstatte -300 på de flyplasser -800 ikke kan lande. Legges rutene ned. Hvilken flyplasser sliter med å ta ned -800? KKN?

SAS flyr vel -800 til KKN. Tror de fleste flyplassene DY flyr til, fint kan ta i mot -800 også. :)

På fjernpark utenfor innenlandsdelen på OSL har jeg flere ganger observert en DU 787 parkert, senest i går morges. Jeg trodde NAS hadde disse så mye i lufta at de knapt fikk hvile, noen som vet hva den gjør der?

På fjernpark utenfor innenlandsdelen på OSL har jeg flere ganger observert en DU 787 parkert, senest i går morges. Jeg trodde NAS hadde disse så mye i lufta at de knapt fikk hvile, noen som vet hva den gjør der?

Når en 787 kommer fra JFK har den rutetid inn 1050 og skal som regel ikke ut igjen før mellom kl 16 og 18 så da blir det gjerne noen timer på fjernpark før den taues tilbake til en gate.

Den du såg i går morges hadde nattstopp på OSL fra dagen før.

Back