Norwegians 737-flåte

Re: DY's flåte

LN-KKI er vel tatt inn igjen for å ta unna den verste sommertrafikken - ser at den flyr nedover til Milano nå - men det er neppe en maskin som blir værende i Norwegian-flåten spesielt lenge. Selskapet skal fase ut ytterligere fire 737-300 i løpet av året (i tillegg til KKI), noe som gir en flåte på 12 737-300. Disse skal ut i løpet av neste år, samtidig som 18 737-800 skal inn i flåten. 12 ut og 18 inn gir seks nye fly totalt i flåten. Det ser ut som om de gamle 737-800 skal ut i løpet av 2013 og 2014.
 
Re: DY's flåte

Några frågor beträffande LN-KKI:

Var flygningen 13 juli NAX/DY33L en ferry från Southend (SEN) ? I så fall vart (OSL / BGO) ? Flygningen 15 juli NAX/DY876 , routing ? positioning ? Flygningen 15 juli NAX/DY1876 OSL-MXP "first service" efter återkomst till Norwegian ?
 
Re: DY's flåte

NAX33L / DY8733 13.juli gikk SEN-OSL. Og første etter "re-introduksjon" var normal ruteflygning DY1876 OSL-MXP 15.juli. "876" må ha vært en tastefeil.
 
Re: DY's flåte

LN-KKI er vel tatt inn igjen for å ta unna den verste sommertrafikken - ser at den flyr nedover til Milano nå - men det er neppe en maskin som blir værende i Norwegian-flåten spesielt lenge. Selskapet skal fase ut ytterligere fire 737-300 i løpet av året (i tillegg til KKI), noe som gir en flåte på 12 737-300. Disse skal ut i løpet av neste år, samtidig som 18 737-800 skal inn i flåten. 12 ut og 18 inn gir seks nye fly totalt i flåten. Det ser ut som om de gamle 737-800 skal ut i løpet av 2013 og 2014.

Bare ett problem:

DY har med sin press release fra 21. Juni angitt at de bare far 13 nye 73Hs neste ar.

Jeg mistenker sterkt at vi ser 5 stykk -300 ogsa i 2013, ellers NAX skaffer seg fem flere fly, noe som kan vaere svaert vanskelig med sapass kort lead-times...
 
Re: DY's flåte

Nu när det kommer indikationer på att Boeing inom kort kommer offentliggöra en uppgraderad B737NG med nya CFM Leap-X motorer...tror ni DY kommer konvertera sina 737-800 för leverans 2017-2018 till 738 Leap-X?
 
Re: DY's flåte

Nu när det kommer indikationer på att Boeing inom kort kommer offentliggöra en uppgraderad B737NG med nya CFM Leap-X motorer...tror ni DY kommer konvertera sina 737-800 för leverans 2017-2018 till 738 Leap-X?
DY mener fuelburn er alfa og omega for lønnsom drift. Dersom de kan, kommer de til å konvertere, og de skulle sikkert hatt allerede neste fly som RE dersom det hadde vært mulig.
Litt interesant at AA er blitt launch customer, med leveranse fra 2017 A320NEO skal jo leveres fra 2016 Hva viss 737RE er klar før hvem skal da få første?
Det er et forbehold i denne bestillingen, og det er at Boeings styre godkjenner utviklingen av 737RE versjonen. Blir Boeing her tatt fulstendig på senga og må utstyrer 737 med nye motorer?? Var Boeings plan å gå direkte fra 737NG til 797??
 
Re: DY's flåte

Mycket tyder faktiskt på att Boeing blev helt tagna på sängen, när det gäller den enorma framgången med Airbus A32XNEO.
Jag tror personligen Norwegian kan bli launch customer för 737 RE i Europa.
 
Re: DY's flåte

Regner med at kanskje Kjos ikke er helt fornøyd med Boeing nå
Flight Internional 5-11 Jult 2011
Norwegian chief executive Bjorn Kjos said he was “lining up in the queue to tell Boeing to build a new aircraft”.
 
Re: DY's flåte

Kjos har dessvärre inte mycket att välja på OM han nu vill fortsätta flyga 737-800.
OM Kjos är extremt missnöjd med B737NG RE kan han alltid ta en kölapp och ställa sig i den lååååååånga Airbus A32XNEO kön.
 
Re: DY's flåte

737NG skal jo være like bra om ikke bedre på driftskostnader en A320NEO. Derimot skal A320 være mere populær blandt crew og med 14cm bredere kabin også blandt pax, den oppleves muligens som mindre støyende en 737
737RE bør derfor være en god del bedre på driftkostnader en A320NEO derfor er det ingen grunn for DY til å bytte. At han gjerne skulle sett at det kom en 797, er han ikke alene om. Antakelig venter alle, untatt Airbus og de som har rene A320 flåter eller akkurat bestilt nye fly, på at Boeing ska komme med noe nytt.
Ikke bare bruker 787 ca 20% mindre drivstoff en andre, men den krever også en del færre dager til vedlikehold, noe som øker intektene og reduserer utgiftene, det samme vil gjelde en ny 797.
Jeg er redd Boeing nå må sette sine ingeniører til å utvikle en 737RE isteden for å bruke ressursene på 797 og dermed blir det en utsettelse av denne.
MEN er Salget til AA egentlig det første salget av 797? Kommer den i 2017? AA er eneste større selskap som har bestilt fly fra Boeing etter 2018. DYs ordre som ble gjort i sommer, blir det 797 og ikke 737?
 
Re: DY's flåte

Det du kallar Boeing 797 är förmodligen förpassat till arkivet för de kommande 10 åren.
Boeing ska nu utveckla 737 NG RE tillsammans med motortillverkarna, förmodligen med CFM men kanske även med P&W. Boeing vill säkert gärna ha en rejäl avkastning på 737NG RE utvecklingen så den lär säljas i många år framöver.
Min gissning är att Boeing påbörjar utvecklingen av efterträdaren till 737 NG RE i tidsperioden 2022-2025. Förmodligen kommer Airbus påbörja efterträdaren till A32XNEO ungefär samtidigt.

Hur bra en 737 RE kan tänkas bli VS A32X NEO vet vi inte. Boeing har inte ens lanserat 737 RE officiellt ännu. Förmodligen kommer Boeing tvingas spendera rejält med pengar för att bygga en 737 RE som effektivt ska kunna konkurrera på A32XNEO.

Det ska bli spännande att se hur DY kommer ställa sig till 737 RE
 
Re: DY's flåte

Det du kallar Boeing 797 är förmodligen förpassat till arkivet för de kommande 10 åren.
Boeing ska nu utveckla 737 NG RE tillsammans med motortillverkarna, förmodligen med CFM men kanske även med P&W. Boeing vill säkert gärna ha en rejäl avkastning på 737NG RE utvecklingen så den lär säljas i många år framöver.
Min gissning är att Boeing påbörjar utvecklingen av efterträdaren till 737 NG RE i tidsperioden 2022-2025. Förmodligen kommer Airbus påbörja efterträdaren till A32XNEO ungefär samtidigt.

Hur bra en 737 RE kan tänkas bli VS A32X NEO vet vi inte. Boeing har inte ens lanserat 737 RE officiellt ännu. Förmodligen kommer Boeing tvingas spendera rejält med pengar för att bygga en 737 RE som effektivt ska kunna konkurrera på A32XNEO.

Det ska bli spännande att se hur DY kommer ställa sig till 737 RE

Drar ikke du en hel del slutninger her som du ikke har grunnlag for? De tanker Futura kommer er meget interessante, og det er langt fra sikkert at de er så veldig på viddene. For alt vi vet, så er planleggingen allerede kommet godt i gang, og dette kan utmerket godt være et spill for å kjøpe seg litt tid til å komme med store nyheter når de har de klar.

Blir utrolig spennende å se fremover den nærmeste tiden.
 
Re: DY's flåte

Nej, det tycker jag inte.
AAs enorma Airbus order måste ha kommit som en extrem chock för Boeing.
Som länken ovan indikerar var det nära att Airbus tog hem hela beställningen på 460 flygplan. Marknaden vill inte vänta 6-10 år för det ni kallar 797. De vill ha något mer miljövänligt, mindre bullerstörande & bränslesnålt innan dess och just nu finns det bara Airbus A32X NEO att beställa officiellt.
 
Re: DY's flåte

Ladies and Gents! La oss holde AA sitt ordre vekk fra Norwegian. AA ordred alt de kunne fa pa kort basis rett og slett for a bli kvitt sine MD'er snarest som mulig. Derfor kjöpte de A320OEO og B737NG nonRE.

De som leser finansrapporter ser at AA hadde i siste kvartal en merutgift for fuel pa 550 Mio. US$ on yoy basis. Samtidlig kunne de öke inntekter med bare 400 Mio US$. Dette betyr at de vil tape ca 1 Milliard US$ frem til de förste A320OEO og B738 fra gardagens ordre komme. Dette er snakk om giganstiske underskudd. Det kan god hende at AA begynne a kjöpe tidligere leveranse-slots enn 2013 bare for a minske sine fuel-bills, som drainerer selskap av cash i stor stil.

Norwegian sitter meget komfortabelt. Langt mere komfortabelt enn e.g. en SAS, UA/CO eller LH. Dersom 797 kommer i 2025, sa vil NAX ha nedbetalt en stor del av sitt flate, pluss at de har brukt sine 738 i de beste arene, nemelig de förste 10. NAX har ikke en behov for 737RE dersom det blir en 797 i 2025.

Vi far na se hva skjer i Boeing. Det er opp til styret a velge om man tilbyr en 737RE eller en helt ny fly. Avgjörelsen kommer i August. Det hva alle store aktörer vil ha er en klart svar nar 797 kommer.
 
Re: DY's flåte

Noen som har kjennskap til om LN - NON har de grusomme setene fra tiden i Pegasus, eller har denne fått Recaro - setene :) ?
 
Re: DY's flåte

Takker for svært kjapt svar, LTH :) Da skal jeg heller glede meg om det blir denne som dukker opp ved gate i helgen - men krysser fingrene for DYT..
 
Back
Top