Norwegians 737-flåte

Re: DY's flåte - Wikipedia

Någon som vet om NAX planerar att behålla de äldsta 737-800 planen (NOC,NOM,NON) länge till eller kommer dessa kanske fasas ut när de nya ankommer??.

Och kommer dom inte fylla upp LN-NO.. registret då NOA, NOK & NOR finns ledig. Och vad kommer man börja med sen när DY. serien är uppfylld?.
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Någon som vet om NAX planerar att behålla de äldsta 737-800 planen (NOC,NOM,NON) länge till eller kommer dessa kanske fasas ut när de nya ankommer??.

Och kommer dom inte fylla upp LN-NO.. registret då NOA, NOK & NOR finns ledig. Och vad kommer man börja med sen när DY. serien är uppfylld?.

Det har vært snakk om at de eldste -800 også skal ut av flåten, ja.
LN-NOR kommer nok snart, men NOA og NOK vil nok fortsatt være opptatt i mange år.
DY-serien etterfølges av NG.

PS: du finner litt mer om LN-NOR (og andre kommende fly) i denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=66392&page=2
 
Last edited:
Re: DY's flåte - Wikipedia

Da er LN-KKU endelig underveis til England i flightlevel 360 over Nordsjøen som NAX8732.
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Og så var det LN-KKF sin tur, i øyeblikket underveis til England i flightlevel 360 over Nordsjøen utenfor Nederland som NAX8732.
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Okej tack för infon!, kommer NAX att ha sålt iväg alla 300;or under 2011 eller kommer några finnas kvar till 2012?
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Okej tack för infon!, kommer NAX att ha sålt iväg alla 300;or under 2011 eller kommer några finnas kvar till 2012?

Vi får vel si at "den som lever får se". Historien om de som er tilbakelevert er jo en historie om utsettelser, så jeg vil egentlig bli svært overrasket om alle vil bli borte så fort. Flere leaseavtaler går jo til langt ut i 2014, og fem fly er eid av DY, så et eventuelt salg vil jo være avhengig av markedet.
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Siste offisielle informasjon fra Norwegian sier at de siste 737-300 går i løpet av 2012 (se slide 14 i denne presentasjonen: http://www.norwegian.no/PageFiles/11023/Q3-10-Presentation.pdf).

Her er også en utvikling av flåten fra oppstarten med 737 i september 2002. Kortidsinnleide fly (wetlease) er ikke tatt med.
Fleet_development.jpg


Siden også 12 måneders rullerende passasjertall er inne figuren er det også interessant å se på hvor mange passasjerer som sitter i hvert sete i løpet av 12 måneder. Med tallene nettopp sluppet for Norwegian i november så er nå tallet 1516 passasjerer. Til sammenligning er tilsvarende tall for SAS Group minus dere langdistanseflåte 1173 passasjerer, altså er SAS Group 23% dårligere enn Norwegian på flåteutnyttelse. Egentlig er avstanden mellom SAS Group og Norwegian større hvis en tar hensyn til at gjennomsnittlig lengde på hver enkelt flytur dem i mellom.

Jeg har også sett på øvrige medlemmer i ELFAA for å se hvordan Norwegian er sammenlignet med dem. Her kommer resultatet i alfabetisk rekkefølge basert på tallene mellom juli 2009 og juni 2010 (siste ELFAA-statistikk):
easyJet: 1750 (15% bedre enn DY)
flybe: 1180 (22% dårligere enn DY)
Jet2: 530 (65% dårligere enn DY, men Jet2 har en del langdistanse med deres 757-200er)
Ryanair: 1580 (bare 4% bedre enn DY!!!)
Transavia.com: 650 (57% dårligere enn DY - her ser vi hvorfor de har kuttet i løpet av høsten)
Vueling: 1620 (7% bedre enn DY)
Wizzair: 1630 (8% bedre enn DY)

Med andre ord ser det ut til at DY med sin store andel eldre 737-300 i 2010 klarte seg godt mot LCCer med en betydelig yngre flåte (Ryanairs flåte var 2,8 år gammel i gjennomsnitt mot Norwegians 9,5 år).
 
Siste offisielle informasjon fra Norwegian sier at de siste 737-300 går i løpet av 2012 (se slide 14 i denne presentasjonen: http://www.norwegian.no/PageFiles/11023/Q3-10-Presentation.pdf).

Her er også en utvikling av flåten fra oppstarten med 737 i september 2002. Kortidsinnleide fly (wetlease) er ikke tatt med.
Fleet_development.jpg


Siden også 12 måneders rullerende passasjertall er inne figuren er det også interessant å se på hvor mange passasjerer som sitter i hvert sete i løpet av 12 måneder. Med tallene nettopp sluppet for Norwegian i november så er nå tallet 1516 passasjerer. Til sammenligning er tilsvarende tall for SAS Group minus dere langdistanseflåte 1173 passasjerer, altså er SAS Group 23% dårligere enn Norwegian på flåteutnyttelse. Egentlig er avstanden mellom SAS Group og Norwegian større hvis en tar hensyn til at gjennomsnittlig lengde på hver enkelt flytur dem i mellom.

Jeg har også sett på øvrige medlemmer i ELFAA for å se hvordan Norwegian er sammenlignet med dem. Her kommer resultatet i alfabetisk rekkefølge basert på tallene mellom juli 2009 og juni 2010 (siste ELFAA-statistikk):
easyJet: 1750 (15% bedre enn DY)
flybe: 1180 (22% dårligere enn DY)
Jet2: 530 (65% dårligere enn DY, men Jet2 har en del langdistanse med deres 757-200er)
Ryanair: 1580 (bare 4% bedre enn DY!!!)
Transavia.com: 650 (57% dårligere enn DY - her ser vi hvorfor de har kuttet i løpet av høsten)
Vueling: 1620 (7% bedre enn DY)
Wizzair: 1630 (8% bedre enn DY)

Med andre ord ser det ut til at DY med sin store andel eldre 737-300 i 2010 klarte seg godt mot LCCer med en betydelig yngre flåte (Ryanairs flåte var 2,8 år gammel i gjennomsnitt mot Norwegians 9,5 år).

Bra oversikt! Hva som vises på bunnlinjen avhenger vel da av hva de klarte å selge disse setene for i kroner og øre, eller hva det måtte være. Regner norsk innenriks betaler mer enn mange andre hjemmemarkeder disse respektive selskapene opererer i. Lover godt for nas.no dette.
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

•Callsign: NAX8465
•Flightnr:
•Reg: LN-KKA
LN-KKA er i øyblikket over Esbjerg på vei ut av Norwegians flåte...
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Vilken blev "last service" för LN-KKA ? BGO-OSL 4 jan. 2011 , flightnumber ?
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Last passenger service for LN-KKA var som DY8465 BGO-OSL 4. janaur 2011.
Dette flightnummeret glemte de i den skarpe enden å endre for flyturen til Southend i går ettermiddag - riktig flightnummer for OSL-SEN var DY8733.
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Last passenger service for LN-KKA var som DY8465 BGO-OSL 4. janaur 2011.
Dette flightnummeret glemte de i den skarpe enden å endre for flyturen til Southend i går ettermiddag - riktig flightnummer for OSL-SEN var DY8733.

4 jan. OSL-BGO som DY626 , 4 jan. BGO-OSL som DY8465 , var det en passenger service ? Låter mer som en ferry tillbaka till OSL eller ... ?
 
Re: DY's flåte - Wikipedia

Jag hoppas att 300;orna kommer ur flottan så snabbt som möjligt så ARN-basen kan få några fler 800;or. För att flyga t ex LN-KKN till Malaga är ingen direkt höjdare.. KHA&KHC som finns på ARN är helt ok. Men ARN-basen har 4st 800;or att tillgå NOW,DYC,DYH,DYI.
Medan de flesta 800;or i Norge flyger bara inrikes så kunde ARN få några fler för alla dessa 4 flyger ju nästan enbart utrikes. OSL-basen kan väl klara sig med de äldre 300 maskinerna på inrikes eller??
 
Back
Top