Siste offisielle informasjon fra Norwegian sier at de siste 737-300 går i løpet av 2012 (se slide 14 i denne presentasjonen:
http://www.norwegian.no/PageFiles/11023/Q3-10-Presentation.pdf).
Her er også en utvikling av flåten fra oppstarten med 737 i september 2002. Kortidsinnleide fly (wetlease) er ikke tatt med.
Siden også 12 måneders rullerende passasjertall er inne figuren er det også interessant å se på hvor mange passasjerer som sitter i hvert sete i løpet av 12 måneder. Med tallene nettopp sluppet for Norwegian i november så er nå tallet
1516 passasjerer. Til sammenligning er tilsvarende tall for SAS Group minus dere langdistanseflåte
1173 passasjerer, altså er SAS Group
23% dårligere enn Norwegian på flåteutnyttelse. Egentlig er avstanden mellom SAS Group og Norwegian større hvis en tar hensyn til at gjennomsnittlig lengde på hver enkelt flytur dem i mellom.
Jeg har også sett på øvrige medlemmer i ELFAA for å se hvordan Norwegian er sammenlignet med dem. Her kommer resultatet i alfabetisk rekkefølge basert på tallene mellom juli 2009 og juni 2010 (siste ELFAA-statistikk):
easyJet: 1750 (15% bedre enn DY)
flybe: 1180 (22% dårligere enn DY)
Jet2: 530 (65% dårligere enn DY, men Jet2 har en del langdistanse med deres 757-200er)
Ryanair: 1580 (bare 4% bedre enn DY!!!)
Transavia.com: 650 (57% dårligere enn DY - her ser vi hvorfor de har kuttet i løpet av høsten)
Vueling: 1620 (7% bedre enn DY)
Wizzair: 1630 (8% bedre enn DY)
Med andre ord ser det ut til at DY med sin store andel eldre 737-300 i 2010 klarte seg godt mot LCCer med en betydelig yngre flåte (Ryanairs flåte var 2,8 år gammel i gjennomsnitt mot Norwegians 9,5 år).