Norwegians 737-flåte

Re: Norwegians 737-flåte

Absolutt, men har man problemer fordi man har for lite crew sparer man også en slant på å slippe å betale en ekstra lønning, mens tech problemer som dette er jo kun penger ut

Hva vil du fram til med kommentaren?
Er det en påstand om Norwegian?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Absolutt, men har man problemer fordi man har for lite crew sparer man også en slant på å slippe å betale en ekstra lønning, mens tech problemer som dette er jo kun penger ut

Å ha mange maskiner ekstra (som står på bakken, eller gir slakk i programmet) i høysesongen koster jo også, spesielt når behovet for dem i hvert fall ikke er der i 9 av årets 12mnd.

Tror det å ha slakk i programmet tilsvarende 2-4 fly (altså man kunne «klart» seg med 2-4 fly mindre) koster mer enn kompensasjon til pax de få gangene det kneler. Det blir et spm og kost nytte, og jeg er sikker på at ledelsen vet hva de gjør. Ja, de skulle gjerne hatt noen fly til fra Boeing før sommeren, men det er det også tatt høyde for i programmet som nå kjøres.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Å ha mange maskiner ekstra (som står på bakken, eller gir slakk i programmet) i høysesongen koster jo også, spesielt når behovet for dem i hvert fall ikke er der i 9 av årets 12mnd.

Tror det å ha slakk i programmet tilsvarende 2-4 fly (altså man kunne «klart» seg med 2-4 fly mindre) koster mer enn kompensasjon til pax de få gangene det kneler. Det blir et spm og kost nytte, og jeg er sikker på at ledelsen vet hva de gjør. Ja, de skulle gjerne hatt noen fly til fra Boeing før sommeren, men det er det også tatt høyde for i programmet som nå kjøres.

Jepp, ser poenget ditt. Helt enig. Når det gjelder å ha tatt høyde for det stemmer det delvis. Noe av forsinkelsene fra Boeing ble klart etter at programmet ble spikret, så de planla for en bittelitt større flåte. Når det er sagt er det bare for dem å komme seg gjennom de neste ukene, så er de nok good for vinteren. Skal sikkert parkere en del i år også
 
Re: Norwegians 737-flåte

Streiken hos Boeing forsinker Norwegian 737 leveranser ytterligere, så de blir nødt til å ta grep rundt flåteplanen neste år.

Fra DN:

Norwegian opplyser samtidig at streiken hos den amerikanske flyprodusenten Boeing fører til ytterligere utsettelser i leveransene. Norwegian venter nå at deres leveranser ikke vil komme før neste sommer, og dermed øke kostnadene på kort sikt.

– Det gjør at vi må prioritere kostnadsbesparende tiltak. Vi vurderer ulike alternativer for å håndtere mangelen på fly, for eksempel å fornye leasing-avtaler, sier Karlsen.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hva er status på leveringer av MAX til Norwegian i 2025? De tre som er levert allerede er vel noen som egentlig skulle kommet i 2024 kanskje?
De må vel også utvide leasingavtale på noen -800 så sommerprogrammet går opp.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hva er status på leveringer av MAX til Norwegian i 2025? De tre som er levert allerede er vel noen som egentlig skulle kommet i 2024 kanskje?


Det kan man hevde om mange av årets leveringer. Men det ser for seg totalt 11-13 fly i år. Neste før sommersesongen starter (slutten av mars)

Fra Q4 rapporten

42c696ceb9df0670b9c7fbfdc8d8f7bf.jpg
 
Re: Norwegians 737-flåte

De vil i tilfelle bli en del av de 30 opsjonene.

Og en avgjørelse om dette er visst ventet i løpet av de neste 6 månedene.

Tipper vi ser en offentliggjøring på Paris air show til sommeren. Kanskje det også dukker opp en bestilling på noe fra Brasil? Hvem vet…
 
Re: Norwegians 737-flåte

Norwegian kjøper 10 737-800 maskiner som de i dag leaser.

Så er spørsmålet om motivasjonen her er at de nå sitter på såpass mye cash, de uansett sliter med å betale ut? Ser de nå en god deal på å eie noe som i fremtiden kan også brukes som delefly? Eller ser de nå for seg de vil fly 737-800 vesentlig lenger enn planlagt? Eller en kombinasjon av alt? Utover de de konkret sier: Ved at de her gjør en såpass god deal at de gjennom kjøpet her reduseres nåverdien leasinggjelden med 570 MNOK, som de kan bokføre som en gevinst, samt oppnår 200 MNOK i årlige besparelser.

https://newsweb.oslobors.no/message/640212

Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) can today announce that it has entered into an agreement to purchase 10 Boeing 737-800 aircraft that are currently on lease to the airline.
 
Last edited:
Re: Norwegians 737-flåte

Interessant å vite hvilke individer det er snakk om, det kommer muligens for en dag etter hvert.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Ser en analytiker (les: synser) i DNB tror det er snakk om 10 maskiner som er leaset fra VMO aircraft leasing. Da er det i såfall snakk om SE-RPD til RPM. Alle rundt 8-9 år gamle.

https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/03/8246559/norwegian-kjoper-10-nye-boeing-fly


Maskinene i flåten rundt denne alderen fremstår egentlig som ganske nye, men «nye» som media skriver er de ikke. Litt merker her og der i kabinen, men de blir tatt godt vare på.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Ellers kommer jo godeste Karlsen fra Fredriksensystemet, og dette er jo som tatt ut fra læreboken der nå det kommer til "asset play", bare her kjøpes og selges fly og ikke båter.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Kan det være DY som ønsker å forlenge leasingen, med 4-5 år, da ser leasing selskapet det kan bli vanskelig å lease ut 15 år gamle maskiner, om 4-5år, så det er bedre å kvitte seg med dem nå. Dette er også relativt sene NG maskiner, 737Max ble jo satt i trafikk i mai 2017.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Kan det være DY som ønsker å forlenge leasingen, med 4-5 år, da ser leasing selskapet det kan bli vanskelig å lease ut 15 år gamle maskiner, om 4-5år, så det er bedre å kvitte seg med dem nå. Dette er også relativt sene NG maskiner, 737Max ble jo satt i trafikk i mai 2017.

Dette blir jo gjetting deluxe, men som leasing-selskap, så kunne man jo tenket seg at man enkelt kunne priset dette inn i leasingen i den neste 4-5 års perioden. Leasing 4-5 år, og salg av en 15 år gammel maskin, er jo ikke noe problemer å regne seg frem til hva man burde ta i leasing gitt hvilken avkastning etc man ønsker seg, og tror man kan få.

Her har nok leasingselskapet fått ett godt tilbud som de har vurdert opp mot kontantstrømmen som disse maskinene hadde gitt over tid, og funnet ut at det er bedre med "cash-in-hand" nå, enn en fremtidig kontantstrøm på disse maskinene.

Poenget mitt er vel egentlig at det kun er selger av maskinene som vet hvorfor man selger, men tviler tror din gjetting blir litt enkel. Man kan lett "forsikre" seg mot de problemene som du nevner over... :)
 
Re: Norwegians 737-flåte

Dette blir jo gjetting deluxe, men som leasing-selskap, så kunne man jo tenket seg at man enkelt kunne priset dette inn i leasingen i den neste 4-5 års perioden. Leasing 4-5 år, og salg av en 15 år gammel maskin, er jo ikke noe problemer å regne seg frem til hva man burde ta i leasing gitt hvilken avkastning etc man ønsker seg, og tror man kan få.

Her har nok leasingselskapet fått ett godt tilbud som de har vurdert opp mot kontantstrømmen som disse maskinene hadde gitt over tid, og funnet ut at det er bedre med "cash-in-hand" nå, enn en fremtidig kontantstrøm på disse maskinene.

Poenget mitt er vel egentlig at det kun er selger av maskinene som vet hvorfor man selger, men tviler tror din gjetting blir litt enkel. Man kan lett "forsikre" seg mot de problemene som du nevner over... :)

Det kommer heller ikke frem ab børsmeldingen om hva slags leasing dette var eller om det faktisk her var noen opsjoner på kjøp inne i leasingavtalene.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Det kommer heller ikke frem ab børsmeldingen om hva slags leasing dette var eller om det faktisk her var noen opsjoner på kjøp inne i leasingavtalene.

De fleste leasing avtaler inneholder opsjoner på kjøp ved gitte intervaller. Her er det nok gunstig for både kjøper og selger nå. Fair market value for 737-800 NG holder seg høy nå av mange årsaker og vil sannsynligvis holde seg høy fremover sett i lys av mangel på kapasitet i markedet for denne størrelsen fly.
Nøkkel ord : 737 Max sene leveranser fortsatt 55-60 737 Max maskiner som gjennomgår re-work hos Boeing.
Så har man 320Neo med Pratt & Whitney motorproblemer og flere år med re-work av disse og sene leveranser med denne motorvarianten fra Airbus som konsekvens.
Med høy Fair Market value vil Norwegian kunne selge disse 10 maskinene med god fortjeneste senere og jeg regner med at dette er en av betraktningene med asset management her.
 
Re: Norwegians 737-flåte

Disse maskinene er vel også høyt sannsynlig også opprinnelig eid/bestilt direkte av norwegian med solgt til leasingselskapet gjennom sale&leaseback eller blitt «tvunget» på en kreditor under restruktureringen?
 
Re: Norwegians 737-flåte

Hvordan er det med fremdriften på lakkering av de av dagens individer som sårt trenger dette? Har det stoppet opp? Ingen kapasitet og/eller midler å avse? Påvente av ny profil? Noen som vet? Mange av dagens maskiner fremstår nokså sjuskete, jeg sparker vel ikke inn noen låvedør ved den påstanden. :fly ;)
 
Re: Norwegians 737-flåte

Lakk er en ting. Ikke installert wifi og wifi som ikke fungerer er noe annet.

For 10 år siden var dette gjennomført bra. I dag er det flaks om kommer på nett.
 
Back
Top