Norwegian

sas-kr

Newcomer
Norwegian skal prøve noe nytt, de ansetter ikke flere i kabinen, de skal leies inn
eksternt. synd for meg, jeg var en av de som fikk jobb nå, Men.....
 
De skulle komme fra Sverige var det de fortalte meg, skulle være 2 kurs i oktober, er vist et høyt sykefravær i lufta som har vært et prblem for Dy,
som gjør at de går til dette skrit.
 
Originally posted by sas-kr

Norwegian skal prøve noe nytt, de ansetter ikke flere i kabinen, de skal leies inn
eksternt. synd for meg, jeg var en av de som fikk jobb nå, Men.....

Er det deg, John?
Jeg synes synd på deg, og i ettertid er jeg faktisk glad for at ikke jeg fikk jobb... Er ikke overvettes imponert over behandlingen av folk.... Har du vurdert å kreve lønn, siden du jo faktisk ble ansatt? Muntlige avtaler er jo også bindende, vet du...

Sturla
 
Originally posted by captaink
Dette er synd, men med opptil 25 % sykefravær i kabinen så er det ingen vei utenom. Meg bekjent har det vært gjort gjentatte forsøk på å komme dette til livs med forskjellige prosjekt uten å lykkes.

Kabinen i DY har meget konkurransedyktige betingelser for en jobb der det ikke kreves
nevneverdig utdannelse i det hele tatt. Selv om det kan være lange dager er dette bare peanøtter i forhold til de forhold som råder ellers i Europa. Derfor er det synd at man ike ser skriften på veggen før det er for sent. Å komme på jobb 3 av 4 dager er ikke godt nok. Hvis man har problemer med å skjønne det er det ikke mer å tillegge.

Kontraktsjobbing gjennom internasjonale byråer er noe ordentlig dritt som jeg ikke unner noen, jeg har selv den erfaringen. Dog ser jeg at DY må foreta seg noe.

Makan til frekkhet!!
Nevneverdig utdannelse?? Greit nok at man ikke trenger høyskole eller universitet i x antall år for å jobbe i kabinen men å komme med slike uttalelser synes jeg rett og slett er frekt. Du rammer ganske mange med slikt. Aner jeg liten respekt her??

Peanøtter?? Hvis du er kaptein som ditt nick sier burde du vite at arbeidstid reguleres av internajonalt regelverk. Uansett om man jobber i DY, SK, BA eller EZY. I tillegg kan jeg nevne at ingen fly med mer en 19 seter tar av uten cabin crew ombord.

Til slutt, jeg jobber ikke i DY :hi2
 
Originally posted by MD11
Originally posted by captaink
Dette er synd, men med opptil 25 % sykefravær i kabinen så er det ingen vei utenom. Meg bekjent har det vært gjort gjentatte forsøk på å komme dette til livs med forskjellige prosjekt uten å lykkes.

Kabinen i DY har meget konkurransedyktige betingelser for en jobb der det ikke kreves
nevneverdig utdannelse i det hele tatt. Selv om det kan være lange dager er dette bare peanøtter i forhold til de forhold som råder ellers i Europa. Derfor er det synd at man ike ser skriften på veggen før det er for sent. Å komme på jobb 3 av 4 dager er ikke godt nok. Hvis man har problemer med å skjønne det er det ikke mer å tillegge.

Kontraktsjobbing gjennom internasjonale byråer er noe ordentlig dritt som jeg ikke unner noen, jeg har selv den erfaringen. Dog ser jeg at DY må foreta seg noe.

Makan til frekkhet!!
Nevneverdig utdannelse?? Greit nok at man ikke trenger høyskole eller universitet i x antall år for å jobbe i kabinen men å komme med slike uttalelser synes jeg rett og slett er frekt. Du rammer ganske mange med slikt. Aner jeg liten respekt her??

Peanøtter?? Hvis du er kaptein som ditt nick sier burde du vite at arbeidstid reguleres av internajonalt regelverk. Uansett om man jobber i DY, SK, BA eller EZY. I tillegg kan jeg nevne at ingen fly med mer en 19 seter tar av uten cabin crew ombord.

Til slutt, jeg jobber ikke i DY :hi2
Hva er det som er frekt i innlegget til captaink egentlig?
Det kreves da kun noen uker med kurs før en kan jobbe ombord....så noe studielån og 3-4årig høyskolestudiet er det vel ikke.

Kun fakta her.

Med tanke på sykefraværet så hørtes det vannvittig høyt med 25%...men mulig det var det du mente var frekt.
 
Norwegian ER jo en LCC, så jeg bebreider dem ikke.

Nå har de altså SLITT UT de gamle BU-vertinnene med erfaring fra 737, som nok var gode å ha i oppstarten. Akk ja, er blitt sånn overalt i arbeidslivet - jobb for to og få betalt for en halv... SK-kabin jobber nå 30% mer for 10% mindre lønn.

FORDI innbyggerne i verdens rikeste land "ikke har råd" til å betale like mye for en flybillett som for etpar pils på by'n eller ett jækla impulskjøp på 7-eleven.

Ville gladelig betalt en hundrings mer for en flybillett for å bli tatt vare på av ansatte med gode arbeidsforhold. Begynner å gå over alle støvleskafter.

Husker at Color Air bemannet via et vikarbyrå, so what's new? Kontrakten kan være på relativt kort tidsrom (f.eks to uker av gangen) og hver gang starter du på "scratch". En grei måte å omgå arbeidsmiljøloven, som i sin tid ble laget for å gi fotfolket en noenlunde trygg tilværelse. Back to the 30'ies, anyone?

Da Color Air's styre valgte å kaste inn håndkleet og avslutte sitt eksperiment, fikk de kabinansatte først beskjed da de møtte opp til flyvning. Ledelsen unngikk således den ekle (uffda) prosedyren med å ta levebrødet fra voksne mennesker med forpliktelser (innleid arbeidskraft uten rettigheter), for de måtte jo gjøre det økonomiske tapet minst mulig for sine investorer, må vite.

Som sagt, det ER en måte å holde kostnadene nede. Men - ingen i "de høyere sfærer" bekymrer seg visst om kostnadene som fotfolket får krav på fra sine banker etc. Det er jo bare TALL, og sorte tall på bunnlinjen er det som teller.

Håper pendelen snart svinger andre veien og noen tilbyr kvalitet. :lol
 
Originally posted by ANX

Håper pendelen snart svinger andre veien og noen tilbyr kvalitet. :lol
Vil ikke sette likhetstegn med høyere lønninger/mindre jobbing for ansatte og kvalitet. Men det er klart at Norwegian og andre selskaper har en utfordring.

Norwegian har visstnok høyt sykefravær. Hva er så årsaken til det...jobber de veldig lange dager? Er arbeidsmiljøet dårlig...? Ville tro at det i små bedrifter hvor de fleste kjenner hverandre lettere vil klare å få til et godt arbeidsmiljø.

SAS Braathens skal forsøke å få 2 arbeidsmiljø til å smelte sammen til ett i løpet av det neste året. Der arbeider de ansatte med ulike lønninger og ulike arbeidsbestemmelser. Lik lønn for likt arbeid i samme bedrift Her blir det en kjempeutfordring i forhandlingene med de ansatte som så langt har strukket seg svært langt....uventet langt vil jeg si!

Mange utfordringer framover for de norske flyselskapene
 
Hva kreves før du kommer inn på kurs da? Har du noen gang vært på et intervju til en kabinjobb? Det jeg mener med frekt er at det rett og slett høres ut som dette er et yrke for Hvermannsen på gata. Noe det slett ikke er. Men mange sitter dessverre med den oppfatningen, også her inne tydeligvis, noe jeg ikke trodde.:(
 
DY: ArbeidsMILJØET i Norwegian er visstnok topp, men arbeidsBELASTNINGEN er en annen ting. Passer åpenbart best for ubefestede unge med ubegrenset energi...

Halloen? Ikke nevn SK/BU sammensmeltning av crew. Du aaaner bare ikke.
Her er det ille mye historikk ute og går. Temaet krever egen tråd!

Dobbelt-halloen til den naive som tror flykabiner ikke kan bemannes "fra gata". Get real! Det er nettopp det alle LCC gjør, og gambler på at det skal gå bra.

:wow: :spin: :wow: :spin: :wow:
 
Originally posted by sas-kr


De skulle komme fra Sverige var det de fortalte meg, skulle være 2 kurs i oktober, er vist et høyt sykefravær i lufta som har vært et prblem for Dy,
som gjør at de går til dette skrit.



Låter som det är Work@rn som skall agera besättningspool. Dom annonserar för fullt efter flygande folk på Flygtorget.se
 
Originally posted by ANX
DY: ArbeidsMILJØET i Norwegian er visstnok topp, men arbeidsBELASTNINGEN er en annen ting. Passer åpenbart best for ubefestede unge med ubegrenset energi...

Halloen? Ikke nevn SK/BU sammensmeltning av crew. Du aaaner bare ikke.
Her er det ille mye historikk ute og går. Temaet krever egen tråd!

Dobbelt-halloen til den naive som tror flykabiner ikke kan bemannes "fra gata". Get real! Det er nettopp det alle LCC gjør, og gambler på at det skal gå bra.

:wow: :spin: :wow: :spin: :wow:

Mulig de gjør det i FR. Jeg kjenner til systemet der. Det går bra til det smeller.
Aviatraining i Sandefjord har sagt opp treningsavtalen for kabinansatte. Ryanair ville ha 35 "elever" pr. kurs mens Aviatraining mente det ble altfor mange. Dermed blir det INGEN kurs i Norge for FR.
 
Originally posted by MD11

Hva kreves før du kommer inn på kurs da? Har du noen gang vært på et intervju til en kabinjobb? Det jeg mener med frekt er at det rett og slett høres ut som dette er et yrke for Hvermannsen på gata. Noe det slett ikke er. Men mange sitter dessverre med den oppfatningen, også her inne tydeligvis, noe jeg ikke trodde.:(
Ja jeg har vært på intervjurunder ja, så dette tror jeg at jeg kjenner veldig godt!
Og en trenger i utgpkt kun videregående skole/generell studiekompetanse for å gå kursene, men selvsagt gjerne mer.
Så må en kunne svømme 200 m og være serviceinnstilt. Kunnskap til fremmedspråk er en fordel.

At det er en jobb for hvermannsen er dine ord.
 
Originally posted by DY
Originally posted by MD11

Hva kreves før du kommer inn på kurs da? Har du noen gang vært på et intervju til en kabinjobb? Det jeg mener med frekt er at det rett og slett høres ut som dette er et yrke for Hvermannsen på gata. Noe det slett ikke er. Men mange sitter dessverre med den oppfatningen, også her inne tydeligvis, noe jeg ikke trodde.:(
Ja jeg har vært på intervjurunder ja, så dette tror jeg at jeg kjenner veldig godt!
Og en trenger i utgpkt kun grunnskole for å gå kursene, men selvsagt gjerne mer.
Så må en kunne svømme 200 m og være serviceinnstilt. Kunnskap til fremmedspråk er en fordel.

At det er en jobb for hvermannsen er dine ord.

Kreves kun grunnskole?? Ingen flyselskap som jeg vet om ( I Skandianavia) har ansatt folk med kun grunnskole. Det kreves videregående skole. Jeg har jobba både inne charter og ruteflyvning og kjenner prosessene i det forskjellige selskap godt (bortsett fra DY...like greit kanskje)
 
Beklager...mente selvsagt generell studiekompetanse og ikke grunnskole, min feil.

Men ellers stemmer det. Merkelig hvor fort kabinsatte er i forsvar når det blir brakt på banen at man egentlig ikke trenger annet enn videregående skole og 4-6 ukers kurs hos flyselskapet for å tilfredsstille minimumskravene.
Ikke for å provosere på noen som helst slags måte, men dette er jo tilfelle.
 
Originally posted by DY
Beklager...mente selvsagt generell studiekompetanse og ikke grunnskole, min feil.

Men ellers stemmer det. Merkelig hvor fort kabinsatte er i forsvar når det blir brakt på banen at man egentlig ikke trenger annet enn videregående skole og 4-6 ukers kurs hos flyselskapet for å tilfredsstille minimumskravene.
Ikke for å provosere på noen som helst slags måte, men dette er jo tilfelle.

Greit, da er vi enige om hva som trengs:cheers:
Det er ikke å gå i forsvar men å få fram fakta her.
Faktum er at jobben som CC er det svært mange som kunne ha tenkt seg men som aldri kom gjennom nåløyet.....men uansett hva du har av skoler og utdanning, det er din personlighet som avgjør, som i de fleste andre yrker.
 
Originally posted by MD11
Originally posted by DY
Beklager...mente selvsagt generell studiekompetanse og ikke grunnskole, min feil.

Men ellers stemmer det. Merkelig hvor fort kabinsatte er i forsvar når det blir brakt på banen at man egentlig ikke trenger annet enn videregående skole og 4-6 ukers kurs hos flyselskapet for å tilfredsstille minimumskravene.
Ikke for å provosere på noen som helst slags måte, men dette er jo tilfelle.

Greit, da er vi enige om hva som trengs:cheers:
Det er ikke å gå i forsvar men å få fram fakta her.
Faktum er at jobben som CC er det svært mange som kunne ha tenkt seg men som aldri kom gjennom nåløyet.....men uansett hva du har av skoler og utdanning, det er din personlighet som avgjør, som i de fleste andre yrker.

Jepp - enig der! Finnes mange personer med lite formell utdannelse som er langt bedre skikket enn nødvendig noen med lang formell utdannelse. Personligheten teller mye!!

Så ble vi enige før natta kom;)

Arm slides, cross check, report and stand by for bed!! :lol
 
Back
Top