Norwegian vil satse på billig arbeidskraft

Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by LN-MOW


Originally posted by Jack


At nordmenn er så opphengt i pris er bare tull! Er vel heller det at man ikke ønsker å betale overpris for det man kjøper…..

Overpris = tjenester levert av nordmenn paa norske loenninger .. ???

Er vel ikke så mange i Norge som klager over prisnivået per i dag... er en grupering på omkring 20 prosent av befolkningen(I følge sist valg) som klager på det meste... For dem blir ikke landet bra å bo i uansett hva som skjer....
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Helt i orden for min del...

Men siden man alikevel ikke er intresert i å benytte Norsk arbeidskraft. Så kan man flagge ut hele bedriften og fly i de landene de ansetter folk.

Skal Norwegian først fly med Norske flagget representert på flyet, Norskaktig navn og være en aktør i det Norske markedet, så skal ikke crew snakke russisk,latvisk eller kinesisk for den sakens skyld uten å ha lært det som 2 eller 3dje språk..

De må finne seg i å ta den kostnaden det er med å drive ett norsk selskap. Tror det hadde blitt ganske bra med rabalder om SK hadde ansatt utelukkende lavkostnads crew..
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Dy kabinen flommer over av Svensker. Hva er forskjellen mellom de og evt. en polakk som snakker/forstår norsk. (Så mye som de flyr til Polen vil det i mine øyne bare være en stor fordel for service og sikkerhet at man har noen som kan språket). Så lenge de har norsk sert. og er godkjent igjennom kursing på lik linje med alle andre som jobber der kan jeg ikke se noen forskjell. Hvis en polakk ansatt hos DY i polen har relativt sett god lønn og gode arbeidsforhold i hht polsk arbeidsmiljølov vil jeg ikke se på det som noe negativt. DY er nytenkende og det tror jeg plager mange..
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

De må finne seg i å ta den kostnaden det er med å drive ett norsk selskap.

Men nordmenn vil visst ikke finne seg i kostnaden ved å fly med et sånt selskap! :cool2

Litt inkonsekvent, er vi? :biggrin :biggrin :biggrin
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Det artige er at de som klager over at selskaper kutter i antall ansatte, klager over blårussen og ledere som regner (skjønnner ikke hvorfor blåruss er blitt et negativt ladet ord) på hva som er billigst for selskapet, ja det er de samme som vil fly billigst mulig. Snakket med noen som mente det var dyrt å betale 1300 kr tur/retur Oslo-London. Dobbeltmoral og inkompetanse stinker lang vei. I tillegg er uttalser som at det ikke blir arbeidsplasser igjen i dette landet p.g.r. av billig utenlandsk arbeidskraft, ikke spesielt godt resonert.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Herre min hatt.

Hva feiler det dere her på dette forumet?
Mannen har så vidt åpnet kjeften og dere får det til å høres ut som om hele arbeidstokken allerede er byttet ut med ...............(fyll gjerne inn det som passer dere best).
Samme utsagn over flygeledere, saspiloter......hva blir det neste?

Det hjelper både på humøret og selvbildet å ta en riktig god titt på seg selv i speilet og fundere på hva slags menneske man er og/eller ønsker å være.
Legg igjen sinnet, fordommene, sjalusien og hatet, trekk pusten dypt inn og ut og la velværet komme over deg. Smil og si hei til de du møter i døren. Gjør en god gjerning og hjelp din neste.
Livet er alt for kort til å kaste bort på lite gjennomtenkt kritikk, anger, dårlig vin og ille tilberedt mat.

Nyt dagen.

Med vennlige hilsner til alle der ute i cyberland,

ub
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Eller så må vi passasjerer være villig til å betale "litt" mer...
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Vi lever mer og mer i internasjonalt samfunn både med tanke på tjenester og tilbud. Med andre ord kan vi ikke sitte her på berget og fortsatt tro at vi kan holde oss for oss selv og ikke bli påvirket av det som skjer rundt oss.
Utviklingen kommer til å fortsette på dette og mange andre områder.

Vi vet at det kommer til å skje i mer eller mindre grad på de fletse områdene. Så kan vi enten lukke øynene og fortsatt leve i den tro at vi er best på alt eller aktivt delta i utviklingen.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Skal man trekke frem Norwegian og "REAL NORWEGIAN" som et argument for at man ikke skal hyre utenlandsk arbeidsplass har vi ET STORT PROBLEM I NORGE!

Med all respekt for norske arbeidsplasser er realliteten i dag at store norske kjente merkevarer og produkter som forbindes med norsk og Norge ikke produseres i landet engang.

Personlig tror jeg de som ikke er like flyomane som oss gir det glatte i om besetningen er Norsk Svensk eller Latvisk. Om dette virkelig betydde noe, hvordan ville da utenlanske selskaper da klart å ha så stor suksess i Norge?

Jeg tror at Norwegian vinner på regularitet, ekspansjon, pris og ikke minst den tydlige viljen til å satse fra Norge. Hvilket land besetningen da kommer fra tror jeg for de fleste er likegyldig så lenge servicen er bra og crewet gir reisende en flott tur!
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Syns det er greit at arbeidskraft fra øst betjener norske selskap såfremt de er kvalifiserte. Ingenting galt med polakker og baltere spør du meg..Men ordet "billig" byr meg liksom litt imot når det snakkes om andre mennseker. For det er derfor de er etterspurt..ikke deres kvalifikasjoner. Jeg har også notert meg i sakens anledning at dette gjelder operasjonelle deler av selskapet(ene). Tar vel litt lengre tid før administrasjon forsvinner samme vei. Ihvertfall deler av den.
Hefter forresten ved en tråd fra Pprune..

http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=208960
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Polakker er EU-borgere og har like mye rett til å jobbe i Norge som normenn. Det er visst noen her som ønsker oss ut av EØS-samarbeidet, men det ville raskt ført til økonomisk katastrofe for Norge. Det er best for oss å være med i EØS og da kan hvem som helst som er EU-borger jobbe her.

Ellers er det jo ikke lenge til våren (og lønnsoppgjør). Det er bra "timing" å komme med slike "påminnelser" før fagforeningen skal legge frem kravene sine. Og alle vet jo at det ikke er tomme trusler - det er en enkel sak for Norwegian å ansette polske flyvertinner.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Er det OK at en snekker fra Lativa som tar KR 63,- pr time bygger ditt nye hus ?

Tenk deg godt om før du svarer

/G
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

Synes det blir å overdrive. Jeg kan ikke tenke meg at slike ansettelses forhold vil gå på sikkerheten løs!
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Nei jeg vet ikke, og sender derfor ut spørsmålet? Hos KLM feks så må man kunne forstå engelsk for å sitte på nødutgang. Språk barrierer betyr tydeligvis noe i det selskapet.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

Det er totalt uvensentlig saa lenge de kan snakke engelsk med ATC.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by LN-MOW


Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin

Det er totalt uvensentlig saa lenge de kan snakke engelsk med ATC.

? så kan atc informere pax via radio om crash prosedyren på Norsk ? :naughty:
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by Geir


Polakker er EU-borgere og har like mye rett til å jobbe i Norge som normenn. Det er visst noen her som ønsker oss ut av EØS-samarbeidet, men det ville raskt ført til økonomisk katastrofe for Norge. Det er best for oss å være med i EØS og da kan hvem som helst som er EU-borger jobbe her.

Ellers er det jo ikke lenge til våren (og lønnsoppgjør). Det er bra "timing" å komme med slike "påminnelser" før fagforeningen skal legge frem kravene sine. Og alle vet jo at det ikke er tomme trusler - det er en enkel sak for Norwegian å ansette polske flyvertinner.

Forklar hvorfor det vil bli økonomisk katastrofe for Norge å avvikle EØS-samarbeidet.
Våre handelspartnere vil fortsette å kjøpe norsk fisk og olje uansett.

Jeg undres om du vil være like positiv til polsk arbeidskraft den dagen din egen arbeidsplass er outsourcet eller overtatt av billig arbeidskraft? Hvordan skal nordmenn klarer seg i Norge med norskt kostnadsnivå, og etterhvert innkassere polske lønninger?
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Mange pekefingre ute og går.

Norwegian snakket vel om KABINbesetning.

Og om piloter fra "østsonen" ikke kan engelsk, er det jo helt utrolig at det går bra både i østsonen og når disse østsonepilotene flyr til vestsonen den dag i dag.
Vil dessuten anta at yngre piloter snakker bedre engelsk.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Hvor er det ærgerligt at de fleste flyselskaber udelukkende har fokus på pris, pris og pris. Naturligvis er der en vis nødvendighed i at holde priserne lave som markedssituationen ser ud idag, men når man samtidig skærer i servicen og ansætter udenlandsk arbejdskraft (ofte med store sprogbarrierer), så er det ifølge min mening et skråplan.

Der er en tendens til i luftfart at alle skal kopiere Ryanair fordi de har haft succes med deres koncept. Ryanair-modellen er ikke den eneste der er behov for. Om nogle år når en stor del af passagererne er blevet trætte af at flyve ned no-service selskaber, så står vi pludseligt uden de selskaber og serviceoplæg som giver lidt bedre kvalitet. No-service er lige nu et modefænomen og sikkert et nødvendigt opgør med tidligere tiders high-service (hvor man til gengæld betalte alt for meget).

Jeg tror fremtiden vil byde på, at mange passagerer vil vælge selskaber der tilbyder lidt mere end no-service. F.eks. synes jeg det er utroligt ærgerligt at Sterling overtog Maersk Air. DM havde gang i noget positivt med kombinationen af lavpris, men stadig med en hvis form for service og forplejning. Personlig synes jeg det var en fornøjelse at komme ombord i deres maskiner med skandinavisk, veluddannet crew der havde fokus på kundeservice. Samtidigt fik man serveret en kop kaffe eller the. Den lille gæstus blot at få en kop kaffe giver fornemmelsen af at selskabet interesserer sig for dit velbefindende. DM havde som sagt gang i et rigtigt godt koncept med mulighed for at købe ekstra benplads m.v. - men desværre fik de ikke tid nok til at implemtere det og vente på at markedet var klar til det.

På f.eks. Sterling, Ryanair, easyJet osv. føler jeg at det eneste det går ud på når du er ombord - er at ryste så mange penge ud af lommen på dig som muligt. Sterling sælger skrabelodder, smykker m.v. - som de ofte (alt for ofte) undervejs reklamerer for i PA'en. Jeg har betalt for en transport - ikke for at være fanget i 2 timer så de frit kan bearbejde mig til at købe alt muligt ekstra.

Personligt betaler jeg gerne lidt ekstra for at undgå dette og jeg tror på situationen vender igen på et tidspunkt. Måske går de nogle år inden vi ser det, men på et eller andet tidspunkt, så må mange passagerer da blive trætte af at alt skal være no-service. Ting kan også købes for billigt.

Det er netop derfor jeg selv har været meget efter SAS da de ændrede economy-class til no-service koncept. Man burde måske lære lidt af f.eks. Lufthansa og BA. der har formået at holde på kunderne ved netop at bevare et fornuftigt serviceoplæg. Jeg mener ikke man skal tilbage til de gamle dage, hvor man absolut skulle have et fuldt måltid hver gang man rejser, men trakter passagererne med en mindre ting, der får dem til at føle sig værdsat. Det kunne f.eks. være som hos LH, hvor man får en lille (meget lille) samdwich samt drikkevarer til. Drikkevarer behøver heller ikke være som i gamle dage med fri bar, men en kop kaffe eller en cola kunne være fint. Så kunne man betale hvis man ønskede andet.

At jeg har så stor fokus på forplejning har sådan set ikke noget med selv forplejningen at gøre, men det skal mere ses som en enkel måde at få passagererne til at følge sig værdsat på - fremfor man skal sidde med fornemmelsen af at man skal passe godt på sine penge, da de ellers bliver ribbet af flyselskabet.

Dette synespunkt gælder også når snakken kommer til arbejdskraft. Vi kan i længden ikke leve med (eller af) at hver gang man finder noget der er lidt billigere et andet sted så outsourcer man eller udflager. Naturligvis skal der være plads til det langt hen ad vejen, men på et eller andet tidspunkt må det stoppe. Alternativet er at vi i Skandinavien får et lavprissamfund, hvor der kun er fokus på pris og ikke kvalitet. Det synes jeg ihvertfald vil være synd og en kedelig måde at leve sit liv på.

Vi skal huske på, at hver gang vi som forbrugere accepterer nye lavpriskoncepter, så indskrænker vi også kvalitets-udbuddet - og hvad gør vi så når vi engang imellem gerne vil have noget der er lidt bedre en lavpriskonceptet. Ikke at der er noget galt med at man gerne vil have tingene billigst muligt, men der er ikke noget der er gratis i denne verden - alt har sin pris på den ene eller anden måde.

Pyh, det blev en længere smøre - beklager, men fik da lige luft ;-)

Rigtig god weekend.
 
Back
Top