Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'
Hvor er det ærgerligt at de fleste flyselskaber udelukkende har fokus på pris, pris og pris. Naturligvis er der en vis nødvendighed i at holde priserne lave som markedssituationen ser ud idag, men når man samtidig skærer i servicen og ansætter udenlandsk arbejdskraft (ofte med store sprogbarrierer), så er det ifølge min mening et skråplan.
Der er en tendens til i luftfart at alle skal kopiere Ryanair fordi de har haft succes med deres koncept. Ryanair-modellen er ikke den eneste der er behov for. Om nogle år når en stor del af passagererne er blevet trætte af at flyve ned no-service selskaber, så står vi pludseligt uden de selskaber og serviceoplæg som giver lidt bedre kvalitet. No-service er lige nu et modefænomen og sikkert et nødvendigt opgør med tidligere tiders high-service (hvor man til gengæld betalte alt for meget).
Jeg tror fremtiden vil byde på, at mange passagerer vil vælge selskaber der tilbyder lidt mere end no-service. F.eks. synes jeg det er utroligt ærgerligt at Sterling overtog Maersk Air. DM havde gang i noget positivt med kombinationen af lavpris, men stadig med en hvis form for service og forplejning. Personlig synes jeg det var en fornøjelse at komme ombord i deres maskiner med skandinavisk, veluddannet crew der havde fokus på kundeservice. Samtidigt fik man serveret en kop kaffe eller the. Den lille gæstus blot at få en kop kaffe giver fornemmelsen af at selskabet interesserer sig for dit velbefindende. DM havde som sagt gang i et rigtigt godt koncept med mulighed for at købe ekstra benplads m.v. - men desværre fik de ikke tid nok til at implemtere det og vente på at markedet var klar til det.
På f.eks. Sterling, Ryanair, easyJet osv. føler jeg at det eneste det går ud på når du er ombord - er at ryste så mange penge ud af lommen på dig som muligt. Sterling sælger skrabelodder, smykker m.v. - som de ofte (alt for ofte) undervejs reklamerer for i PA'en. Jeg har betalt for en transport - ikke for at være fanget i 2 timer så de frit kan bearbejde mig til at købe alt muligt ekstra.
Personligt betaler jeg gerne lidt ekstra for at undgå dette og jeg tror på situationen vender igen på et tidspunkt. Måske går de nogle år inden vi ser det, men på et eller andet tidspunkt, så må mange passagerer da blive trætte af at alt skal være no-service. Ting kan også købes for billigt.
Det er netop derfor jeg selv har været meget efter SAS da de ændrede economy-class til no-service koncept. Man burde måske lære lidt af f.eks. Lufthansa og BA. der har formået at holde på kunderne ved netop at bevare et fornuftigt serviceoplæg. Jeg mener ikke man skal tilbage til de gamle dage, hvor man absolut skulle have et fuldt måltid hver gang man rejser, men trakter passagererne med en mindre ting, der får dem til at føle sig værdsat. Det kunne f.eks. være som hos LH, hvor man får en lille (meget lille) samdwich samt drikkevarer til. Drikkevarer behøver heller ikke være som i gamle dage med fri bar, men en kop kaffe eller en cola kunne være fint. Så kunne man betale hvis man ønskede andet.
At jeg har så stor fokus på forplejning har sådan set ikke noget med selv forplejningen at gøre, men det skal mere ses som en enkel måde at få passagererne til at følge sig værdsat på - fremfor man skal sidde med fornemmelsen af at man skal passe godt på sine penge, da de ellers bliver ribbet af flyselskabet.
Dette synespunkt gælder også når snakken kommer til arbejdskraft. Vi kan i længden ikke leve med (eller af) at hver gang man finder noget der er lidt billigere et andet sted så outsourcer man eller udflager. Naturligvis skal der være plads til det langt hen ad vejen, men på et eller andet tidspunkt må det stoppe. Alternativet er at vi i Skandinavien får et lavprissamfund, hvor der kun er fokus på pris og ikke kvalitet. Det synes jeg ihvertfald vil være synd og en kedelig måde at leve sit liv på.
Vi skal huske på, at hver gang vi som forbrugere accepterer nye lavpriskoncepter, så indskrænker vi også kvalitets-udbuddet - og hvad gør vi så når vi engang imellem gerne vil have noget der er lidt bedre en lavpriskonceptet. Ikke at der er noget galt med at man gerne vil have tingene billigst muligt, men der er ikke noget der er gratis i denne verden - alt har sin pris på den ene eller anden måde.
Pyh, det blev en længere smøre - beklager, men fik da lige luft ;-)
Rigtig god weekend.