Norwegian vil satse på billig arbeidskraft

Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

og kabinbesetningen er det ikke så farlig med da?
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by b747


og kabinbesetningen er det ikke så farlig med da?

Om du ser nærmere etter så skriver FlyHi følgende:

Dette synespunkt gælder også når snakken kommer til arbejdskraft. Vi kan i længden ikke leve med (eller af) at hver gang man finder noget der er lidt billigere et andet sted så outsourcer man eller udflager. Naturligvis skal der være plads til det langt hen ad vejen, men på et eller andet tidspunkt må det stoppe. Alternativet er at vi i Skandinavien får et lavprissamfund, hvor der kun er fokus på pris og ikke kvalitet. Det synes jeg ihvertfald vil være synd og en kedelig måde at leve sit liv på.

Vi skal huske på, at hver gang vi som forbrugere accepterer nye lavpriskoncepter, så indskrænker vi også kvalitets-udbuddet - og hvad gør vi så når vi engang imellem gerne vil have noget der er lidt bedre en lavpriskonceptet. Ikke at der er noget galt med at man gerne vil have tingene billigst muligt, men der er ikke noget der er gratis i denne verden - alt har sin pris på den ene eller anden måde.

Veldig mye fornuftig i det som skrives av FlyHi.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by b747


var rettet til Hurum.

Vet ikke hva du mener, men når en snakker om at kommunikasjonen med tårnet og pilotene er dårlig pga språket, så skjønner jeg ikke hva det har med saken å gjøre når Norwegian snakker om KABIN besteningen.

På Norwegian snakker neppe kabinbesetningen med tårnet på det jevne.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Jeg undres om du vil være like positiv til polsk arbeidskraft den dagen din egen arbeidsplass er outsourcet eller overtatt av billig arbeidskraft?

Det er hverdagen min det. Jeg er konsulent og jobber for selskaper over hele verden - skal forsøke å huske på de nasjoner jeg har jobbet mot: Sverige, Danmark, Nederland, Tyskland, Spania, Italia, England, Brasil, USA, Qatar, Emiratene, Singapore og Polen (og Norge). Har muligens glemt noen, men dere skjønner poenget. Våre konkurrenter hører hjemme i hele verden og av og til er det smått med oppdrag som kommer til oss siden vi er dyrere enn de fleste vi konkurrerer mot. Akkurat nå går det imidlertid bra. Vi har hatt permisjonsvarsler her hos oss også tidligere. Slik er det i 2006. Man MÅ være fleksibel. Man kan ikke gå rundt og tro at man har den samme jobben neste år. Man må alltid lese stillingsannonser slik at man er oppdatert på sin egen arbeidsmarkedssituasjon. Jeg kan få fyken i løpet av året jeg dersom vi ikke får inn jobber.

I tillegg til dette er en god del arbeid som vi før gjorde selv outsourcet. Det gjelder mye tegningsarbeid og konvertering av databaser etc. Dette gjøres nå av folk i Romania. Vi sender det nedover og de lager i stand det som skal gjøres og sender det tilbake til oss. Og dette ER jeg positiv til. Dersom vi IKKE hadde gjort det og fremdeles tvunget igjenom at VI skal tegne disse tegningene selv så hadde vi ikke fått jobber. Og da hadde firmaet jeg jobber i gått konkurs. Vi kunne jo erklært oss "unfit for job" og blånektet på denne outsourcingen, men i tillegg til at det er ulovlig hadde det vært å sage over den greina jeg sitter på.

Polakker er hyggelige folk å jobbe med - godt øl har de også.

I tilfellet med Norwegian er det ingen som skal sies opp eller permitteres. At kabinpersonalet skal kunne språk nok til å tilfredstille sikkerheten er en selvfølge.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Jeg tror ikke sikkerheten i kabinen er daarligere Oslo-Alta med utenlandsk besetning enn den er med norsk .... skal alle ut i en fart, spiller det ingen rolle hvilket spraak de baeljer! Meningen skulle vaere lysende klar .....

Ellers kan vi nevne som et apropos:

Northwest Airlines wants to replace 30% of flight attendants on its international flights with non-U.S. flight attendants, roughly 800 people, to cut costs so that it can emerge from bankruptcy, a company executive testified in a New York bankruptcy court Thursday.

http://www.usatoday.com/travel/flights/2006-02-02-nwa-attendants_x.htm
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Jeg tro vel også at de fleste skulle se tegninga om de hører denne

Et av argumentene for å ansette Kinesere på cph->Kinaland var oxo service , så man
kan vel forvente noen etniske Normenn på OSL-ALF da for Servicen's del ?

Man må nesten forvente at de som skal jobbe i kabinen på rute i og ut av Norge passere FRP's Norsk Morsmåls test.

/G
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by P.A. VIKING


Jeg tro vel også at de fleste skulle se tegninga om de hører denne

Et av argumentene for å ansette Kinesere på cph->Kinaland var oxo service , så man
kan vel forvente noen etniske Normenn på OSL-ALF da for Servicen's del ?

Man må nesten forvente at de som skal jobbe i kabinen på rute i og ut av Norge passere FRP's Norsk Morsmåls test.

/G

Litt sneversynt kanskje.

Norwegian har da ruter til 3 destainsjon i Polen....dessuten flyr vel polakker innenlands i Norge også...dem bygger jo landet her så...

Og om grunnen til at det kun var service som var poengen til SAS, hvorfor ansatte dem ikke personer som snakket mandarin...og som bodd ei Skandinavia mon tro...
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by BU662


Funnet på pprune - Uten kommentar fra min side

Heard that a number of pilots in Poland have been offered positions in WAW.

At this payscale:

Captain: Euros 3000/month 40/block-hour 15000 sign-on fee.

F/O: 1300/month 15/block-hour and a small sign-on fee.

Norwegian?

Elendig lønn....
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by FBU


Hvor bra er det for sikkerheten om crewet ikke kan ett kløyve ord norsk på en flytur fra ALF-OSL??:jumpin


Omtrent like bra som å fly KLM mellom AMS og TRD, eller AF mellom OSL og CDG vil jeg tro....
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Men vi er positive når vestlige/norske piloter flyr som kapteiner i Østen etter at de har gått av med pensjon i Norge...:wow: :wow:
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by EB


Men vi er positive når vestlige/norske piloter flyr som kapteiner i Østen etter at de har gått av med pensjon i Norge...:wow: :wow:

Selvsagt - alt norsk er jo verdens beste!! :nor

Og JA - det var ironi!!
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by BU662


Funnet på pprune - Uten kommentar fra min side

Heard that a number of pilots in Poland have been offered positions in WAW.

At this payscale:

Captain: Euros 3000/month 40/block-hour 15000 sign-on fee.

F/O: 1300/month 15/block-hour and a small sign-on fee.

Hvis dette er polske piloter som bor i Polen, og som skal fly ut fra WAW, så er det vel greit om man regner om til polske lønninger? Hvorfor skal de i så fall få samme lønn som piloter med base i Norge? Saken blir selvsagt annerledes dersom de samme pilotene skal fly sammen, og på samme ruter.

Norske selskaper som bygger fabrikker i lavkostland betaler forresten ikke norske lønninger til lokal befolkning, uten at noen klager på det :)
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Originally posted by LN-BRK


Originally posted by BU662


Funnet på pprune - Uten kommentar fra min side

Heard that a number of pilots in Poland have been offered positions in WAW.

At this payscale:

Captain: Euros 3000/month 40/block-hour 15000 sign-on fee.

F/O: 1300/month 15/block-hour and a small sign-on fee.

Hvis dette er polske piloter som bor i Polen, og som skal fly ut fra WAW, så er det vel greit om man regner om til polske lønninger? Hvorfor skal de i så fall få samme lønn som piloter med base i Norge? Saken blir selvsagt annerledes dersom de samme pilotene skal fly sammen, og på samme ruter.

Norske selskaper som bygger fabrikker i lavkostland betaler forresten ikke norske lønninger til lokal befolkning, uten at noen klager på det :)


Levekostnadene er nok en del lavere, men det koster sikkert omtrent det samme for en polakk å bli pilot som for en fra vest Europa.
 
Replying to Topic 'Norwegian vil satse på billig arbeidskraft'

Muligens er jeg mindre intelligent, men når vi her på berget skal kjøpe alt billig uten at noen her skal utføre jobbene, hvor skal da pengene komme fra til slutt???

Får håpe at det løses ved at lavkostlandene kommer høyere opp på lønnsskalaen etterhvert.

Flyselskapene har vel i mange år fylt opp drivstoff i lavkostland før flyvning i høykostland?

”Alle” i de sultne landene snakker jo mer eller mindre brukbart engelsk. Ærre så nøye’a? For en gangs skyld har skipsfarten ligget foran luftfarten.

Pax klarer jo etter sigende å evakuere seg selv, så hva skal man med spesialutdannet kabin?

Synes dette prismaset er usmakelig, nordmenn søler gladelig bort større pengebeløp på tull uansett. Som at transport til/fra flyplass koster ørten ganger mer enn flybilletten.
 
Back
Top