Norwegian vil kutte lønningene

Re: Norwegian vil kutte lønningene

Takker for oppklaringen, MD11. Det har ikke vaert postet tidligere (jeg har ihvertfall ikke fatt det med meg).

Som en tidligere lærling selv i et håndtverker fag, kan jeg si at sjefen tjente mye penger på meg siden han fikk støtte og jeg jobbet på selvtendige oppdrag, men fortsatt hadde lærlingelønn. Det gjør også Norwegian på sine lærlinger. De gjør den samme jobben som en annen kabinansatt, men får en redusert lærlingelønn. Det er ikke rett, og et missbruk av selve ordningen!

men det gjør jo også f.eks en kokkelærling på restaurant. Poenget er jo at der ikke bare skal være kokkelærlinger på jobb, å sett i forhold til Norwegian var vel problemet at dem hadde 2 lærlinger på jobb i kabinen samtidig, noe som etter alt styret (og det skulle bare mangle ble slutt på). Industriell næringsmiddelproduksjon lærlingstid, står lærlingen på maskiner selvstending, men igjen ikke kun lærlinger i produksjonen

men dette har jo ingenting med denne opprinnelige tråden å gjøre!

Norwegian i opsjonsstrid
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1458501.ece?jgo=dne

Har endret programmet
Ifølge dommen ble rundt 50 andre Norwegian-piloter med på opsjonsprogrammet i 2003, og det er ikke bare Storaker som mener at det var noe feil med dette programmet, ifølge advokat Christen Horn Johannesen i Parat.

HVa skal man tro ?

Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier til DN at de har bygd det nye programmet helt annerledes.

ELLER

Men en lønnsjustering som ble foretatt i selskapet etter samme lest i 2003, ble godt mottatt, ifølge informasjonssjef Anne Grete Ellingsen

http://www.dn.no/privatokonomi/article1458744.ece?jgo=dne

Synd at bransjen er så utsatt at de ansatt må ned 10% i lønn , når mange andre her i landet har fått > 5% tillegg i år, spriket blir etter hvert veldig stort , og opsjoner betaler ikke det daglige brød og strømregning , for ikke å snakke om huslån med stadig høyere rente :(

Det som kanskje skiller Norwegian positivt fra andre selskap er viljen de ansatte har for å stå på for selskapet sitt. Tar av meg hatten for en slik innstilling!!!

Opsjoner på aksjer er et dårlig alternativ til lønn for mange. Regninger og lån skal betales og det får du ikke gjort med opsjoner. Med mindre aksjene gir utbytte eller du selger dem da.

Hei alle sammen,

Etter å ha lest dette forumet flere ganger i uken (i noen år faktisk!) uten å registrere meg eller skrive noe vil jeg gjerne påpeke noe.

Jeg jobber selv i bransjen og har meget god kjennskap til noe av dette.

I 2006 hadde DY 30% av sine CA som lærlinger, 30% fra proffice SE, og resten faste ansatte. I tillegg vil jeg nevne at DY mottar 80,000 per lærling i året fra staten - og med en lønn på 5500 i mnd (uten tillegg) kan man gjøre seg opp sin egen mening om lønnsom arbeidskraft. De var planlagt å fly 95% av tiden i kabinen - helt til Parat tok opp saken og det ble en voldsom oppvask. Nå har de ca. 6 uker av tiden sin på bakken. Av totalt 2 eller 3 år (avhenging av om de har gått reiseliv før eller ei.).

Jeg synes det burde være takhøyde for slike innlegg som Tommy kommer med, det er derfor jeg leser dette forumet! Friske kommentarer som våger å være kritiske er viktig i en så presset bransje der selskaper finner på de utroligste ting for å få hjulene til å gå rundt.

Synes dere som er uening med Tommy heller burde argumentere med ham på et saklig nivå i stedet for å gå på han som person.

All annen diskusjon til side, det er betydelig uro i Norwegian hva angår de foreslåtte endringene i lønnssystemet.

Nå tror jeg Kjos skal passe sine steg....

Tilbudet om å frivillig gå ned i lønn ett år mot å få kjøpe ett antall aksjer en gang i fremtiden til en fast pris (som de vet allerede nå) er helt frivillig, og har ingen kobling til lønnsoppgjøret. Går aksjekursen opp så kan de tjene godt på det, går den ned kan de tape alt.

De ansatte kan også velge å bruke noe av lønnen sin på spilleautomater eller kjøpe lodd på Narvesen, men ingen skriver noe negativt om det?

Det er ikke mange bedrifter der eierene reduserer verdien av sine aksjer (vanner de ut) for at ansatte skal få kjøpe de til en gunstig pris. Men eierne ser nytten av det.

Så, hva er problemet?

Problemet kommer vel om ingen/få velger denne løsningen, da får ikke DY ned kostnadene.

Det er ikke helt riktig.

De ansatte bytter 10% av sitt lönn mot aksjer. Under strekken koster det vel det samme for DY, siden de betaler jo de aksjer.

Det hva DY far er bedre likviditet.

Dersom alle ansatte velger seg a si nei, finnes det ogsa andre muligheter a öke likviditeten, mens det vil selvsagt sette litt darligere lys pa selskaped der alle ansatte mister troen. Sa lenge har vi hört fra en gruppe som sier nei, mens vi har ikke hört fra de som har alrede sagt ja.

Det med aksjer mot lönn kan ga ut begge veier.
Southwest hadde i sine tidlige dager en lignende situasjon hvor Herb valgte a gi sine ansatte aksjer siden han rett og slett ikke hadde penger i kassa for a betale ut lönn.
Disse gutter og jenter som fikk aksjer og forsatt jobber i WN er alle millionaerer.
United hadde ogsa en tid hvor de ansatte hadde mange aksjer i selskaped. De misbrukte sitt maktposisjon og selskaped ble en konkursboet.

En korreksjon her:

Når det deles ut opsjoner er det eierene som gjør det/blir vannet ut, det er ikke selskapets regnskap det går utover (positivt/negativt). En direktør/leder i et selskap kan ikke dele ut aksjer/opsjoner.

Det som skjer i DY er at eierene ønsker bedre resultat og deler ut opsjoner mot nedgang i lønn (frivillig i dette tilfellet).

(Når man diskuterer opsjoner m.m. er det viktig å holde dette fra hverandre, dette kom også opp ifbm. Telenor-opsjonene der pressen og politikere(!) snakket om at man tappet selskapet for penger ved å dele ut opsjoner.)

Problemet kommer vel om ingen/få velger denne løsningen, da får ikke DY ned kostnadene.

Nja, si ikke det. Tilnå har over 250 ansatte takket ja til dette tilbudet! Med Det er faktisk en respektabel prosentandel av selskapet!

Historisk sett har det vel aldri vært lurt å plassere pengene sine i luftfart! Men det kan jo hende Kjos har funnet oppskriften? Til nå er det vel bare Southwest som går mot strømmen, i postiv forstand.

Nja, si ikke det. Tilnå har over 250 ansatte takket ja til dette tilbudet! Med Det er faktisk en respektabel prosentandel av selskapet!

Ja, men det er jo det jeg sier "om ikke..." ...

Historisk sett har det vel aldri vært lurt å plassere pengene sine i luftfart!

Tja... Selv med de siste månedenes nedtur i kursen, så har Norwegian sine aksjer mer enn firedoblet seg i verdi fra høsten 2004 og til i dag. Det er slettes ikke noen dårlig investering. Den som kjøpte aksjer for 100.000 i desember 2004, kunne solgt for 1.5 millioner i desember 2007, eller for rundt 400.000 nå.

Å se hva man burde gjort i ettertid, er imidlertid mye enklere enn å gjøre det i sanntid.

Back