Norwegian vil fly til Russland

Kjempebra!!! 2005 har gitt oss flere nye ruter/destinasjoner fra Norwegian... Tror disse er mye viktigere enn f.eks Stockholm og London...

Kjempebra de tørr!!!

Men jeg er også enig i det store MEN som flere stiller her. Har jobbet mye med visumsøknader på russiske i Oslo, og det er (merk mine ord) ett helvete!!!!
Ikke bare vanskelig å få, men inkompetente ansatte også!

Om de skal klare dette så ma de vel ha en automatisk innbydelse som er godkjent av russiske myndigheter sammen med bekreftelsen av billetten. dessuten tar søkeprosessen lang tid om du ikke bor i oslo.

Rart at dette landet som sårt kunne trenge turister krever at du er skriftlig INVITERT for å få visum.

Er ikke visumreglene til Russland i endring? Mener å ha sett det et sted. At det skulle bli mye enklere å reise til og fra Russland i fremtiden!
Mulig det var i en Nordnorsk avis det var noe om akkurat dette.... men jeg kan ta feil...mener jeg leste noe om dette nå på våren…..

Originally posted by BU662
Enig med KOG.

St. Petersburg har mye å tilby, men noe jeg er litt skeptisk er sikkerheten min da jeg skulle gå der. Da vil jeg foretrukke Tallin eller Riga. Men dette er min personlig avgjörelse.
Enig i at Tallinn og Riga er spennende byer, for ikke å glemme Vilnius. Men alle disse byene har allerede nonstop-avganger fra OSL så her hadde Norwegian måtte starte opp med konkurranse med en gang. På St.Petersburg kan de kanskje være enerådene en stund:)

Trodde du visste det snart. Norwegian er for konkurranse, men hvorfor gjøre det verre for seg selv....enn strengt tatt nødvendig? En av suksessfaktorene for å lykkes med en rute er vel ofte at det ikke allerede eksistere en rute fra før.
Du skal se SAS/Aeroflot kommer med en tilsvarende rute snart......

Er visumreglene virkelig så håpløse? Var en tur til Vipuri for noen år siden og å få visa var overhodet ikke noe problem. Riktignok ble en del ordnet av skolen men det var gjort på noen få dager.

Hilsen,
Laurenz

Etter det jeg har lest meg frem til. tar det 14 dager å få visum til Russland. Bør vel være overkommelig?

Originally posted by laurenz
Var en tur til Vipuri for noen år siden og å få visa var overhodet ikke noe problem.

Hvis det er Vyborg du mener (det er ingen byer i Russland som heter Vipuri, alle spor etter svensk og finsk fortid er utradert som en del av den offisielle russifiseringen etter Den store fedrelandskrigen) og det tror jeg det er, så ligger den i en spesiell grensesone som det gis spesialvisum til. Disse visaene kunne ordnes på grensa tidligere i hvert fall. Det er jo kort vei til Finland og en deportasjon er enkel og grei.

Skal man lenger innover er det litt mer komplisert. Jeg reiste mye på Leningrad, Moskva og Svartehavet på 80-tallet i jobbsammenheng. Men fikk jeg noe annet enn engangsvisum?

Mye har skjedd i Russland etter 1990. Men paranoiaen som preget Sovjettiden oppsto ikke i 1917. Den har røtter tilbake til Ivan IV som mistrodde alt som ikke var storrussisk. Husk også på at maktskiftet i Russland hadde posisjoner i USSR.

Originally posted by laurenz
Er visumreglene virkelig så håpløse? Var en tur til Vipuri for noen år siden og å få visa var overhodet ikke noe problem. Riktignok ble en del ordnet av skolen men det var gjort på noen få dager.

Jeg var en tur i Russland for en måneds tid siden, og visumsøknadsprosessen gikk forsåvidt greit, men det var et reisebyrå som ordnet det meste. Man krevde scannet forside av passet og utfylt visumsøknad, og de ordnet med invitasjon osv. De klarte vel dette på noe under to uker. Det kostet derimot nokså mange kroner....(om jeg husker rett så var total sum for visum, hastebehandling og invitasjon ca. 1500 kroner - med slike priser blir det vel ikke akkurat noen billigtur....).

En kommentar til det som ble nevnt her om at det virker rart at de er så tungrodde når de virkelig burde ønske turistene velkommen: De som kjenner Russland og russere sier at de har en egen evne til å skyte seg selv i foten....(det var for en stund siden en diskusjon om norske langtransportbiler som ifølge russerne var 10 cm for lange eller noe slikt....)

jy

Hvis det er Vyborg du mener (det er ingen byer i Russland som heter Vipuri, alle spor etter svensk og finsk fortid er utradert som en del av den offisielle russifiseringen etter Den store fedrelandskrigen)

Skolen jeg gikk på var Finsk så det var ingen tvil om at byen het Vipuri....men den er nok kjent som Vyborg også sa læreren ;)

hilsen,
Laurenz

Det koster 300 kr for visum til Russland hvis man er på konsulatet 12 dager eller mer før man må ha det,og invitasjon får man fra reisebyrået eller hotellet man skal bo på der,og det er som regel gratis.Man kan også få visum på en 30-60 minutter men da koster det 1000 kr.

Eller så ordner du invitasjon fra den Russiske Olympiske Komitee, så betaler du for 14 dagers behandlingstid, men kan hente det dagen etter.

Worked for me! :up:

Originally posted by The Ticketor
Eller så ordner du invitasjon fra den Russiske Olympiske Komitee, så betaler du for 14 dagers behandlingstid, men kan hente det dagen etter.

Worked for me! :up:

Hvordan får man det?

En måte er å bli internajsonal dommer i en idrett som skal avholde et mesterskap i Russland, og så bli tatt ut til det mesterskapet.

Så da må du bare velge idrett, dømme sånn cirka 8-15 år (avhengig av idrett) og gjøre det godt nok til å bli internasjonal dommer, og etter det vente på et oppdrag i Russland. Verre en det er det ikke! ;)

.. men bare det å i hele tatt ha et så rigid system at man må bruke uker på å få et visum til et land man ønsker å besøke som turist .. for i all hovedsak legge igjen penger der.
Slik det er nå virker det som at de faktisk ikke er interessert i å øke turismen nevneverdig, og de som er så fast bestemt på at de virkelig VIL reise dit, flås gjerne litt ekstra ved at det kreves inn visumgebyr som kanskje er 30 ganger høyere enn kostnaden det ligger i å behandle visumsøknaden.

Nei, DY.. Sett heller opp en rute til Island. DET tror jeg kunne ha vært ei rute som kunne fylles opp, selv om FI flyr opptil flere turer om dagen ..

De fleste stater viker vel ikke fra tanken om "reciprocity". Med andre ord, "om dere krever visum av våre statsborgere, krever vi det av deres."

At riskoen for ulovlig innvandring er ofte stor for det ene landet, og meget liten for det andre, bryr man seg ikke om.

En måte er å bli internajsonal dommer i en idrett som skal avholde et mesterskap i Russland, og så bli tatt ut til det mesterskapet.

Så da må du bare velge idrett, dømme sånn cirka 8-15 år (avhengig av idrett) og gjøre det godt nok til å bli internasjonal dommer, og etter det vente på et oppdrag i Russland. Verre en det er det ikke! ;)

Dette hørtes noe slitsomt ut, tror jeg prøver den andre varianten! :smokin

De fleste stater viker vel ikke fra tanken om "reciprocity". Med andre ord, "om dere krever visum av våre statsborgere, krever vi det av deres."

At riskoen for ulovlig innvandring er ofte stor for det ene landet, og meget liten for det andre, bryr man seg ikke om.

Joda, men det behøver ikke bety krav om invitasjon, 14-dagers behandling osv.
Se på Thailand f.eks. - 30 dagers visum fåes ved ankomst på flyplassen, Thaiene derimot må få Schengenvisum før de kan reise til oss.

Back