Norwegian vil fly Bodø-London

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Nei, HMWK, THS er ikke inhabil, tvert imot. Han har da absolutt sin fulle rett til å argumentere for det han mener hadde vært det beste alternativ for Norwegian i regionen... Hvis THS skulle være inhabil her, så vil jo jeg og LN-SSL være inhabil i enhver "MOL vs KSU" diskusjon....

Er dere ikke det da? I noen tilfeller er det greit at noen fra utsiden ser på saken også!

Originally posted by enml

heller vil fly i 50 min fra Svolvær til BOO for så å ta fly videre direkte til London, enn å kjøre 3 timer i bil til EVE for så å fly derfra til London....?

.

:) Det tar 20 min med fly fra svolvær til bodø, iallefall med en dash :)

Tror folk i bodø-distriktet er blitt vante til å må reise via ENGM for å komme seg til utlandet.....men en kan ikke utelukke at en lavprisrute enbo-utlandet direkte vil lønne seg for dy :) Kan faktisk bli stor suksess, og å bruke wf som "feeder" inn til bodø, kan faktisk lønne seg for dy. Maaaaasse folk reiser fra lofoten/helgeland osv via bodø og gardermoen også videre til utlandet fra før, så en direkterute BOO-utlandet kan absolutt kutte ned på den "vante" reisetiden/ruten for disse personene :)

THS har nok rett når det kommer til tettest befolkede område i Nord-Norge. Innhabil er jeg kanskje, men det er ikke meg som har laget statistikkene:)

Her er statistikken fra SSB. Hold Sverige utenom og regn en radius på 3 timer som da inkl Tromsø for Evenes så kan dere selv se hvor store forskjellene blir.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/folkemengde/

Originally posted by spitfire

Her er statistikken fra SSB. Hold Sverige utenom og regn en radius på 3 timer som da inkl Tromsø for Evenes så kan dere selv se hvor store forskjellene blir.

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/folkemengde/

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tromsø må ligge ganske godt an....;) Jeg kommer til ca 95.000 i ca. 2 timers avstand fra Tromsø. Av disse er ca 63.000 i Tromsø kommune.

Edit: I tillegg har Tromsø en stor studentbefolkning, og ikke alle disse er folkeregistrert i Tromsø Kommune. Selv om både Narvik, Harstad og Bodø har studenter, så er nok Tromsø en mye større studentby - og studenter er som kjent veldig glade i å reise (spesielt midt i semesteret...:D )

Originally posted by TOS

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tromsø må ligge ganske godt an....;) Jeg kommer til ca 95.000 i ca. 2 timers avstand fra Tromsø. Av disse er ca 63.000 i Tromsø kommune.

Edit: I tillegg har Tromsø en stor studentbefolkning, og ikke alle disse er folkeregistrert i Tromsø Kommune. Selv om både Narvik, Harstad og Bodø har studenter, så er nok Tromsø en mye større studentby - og studenter er som kjent veldig glade i å reise (spesielt midt i semesteret...:D )

Og man bør ikke glemme at Tromsø har gode forbindelser til Kirkenes, Alta og Lakselv! Er noen skaller igjen der oppe også… og de liker å fly…
:devil :smokin

Da har jeg regnet litt på tallene og ble faktisk overrasket over hva jeg kom frem til. Med en radius på 3 timer (med bil) når man ca. 105000 mennesker fra Bodø. Fra Evenes når man ca. 214000 mennesker. Da har jeg lagt inn at Lofast er åpnet noe som forkorter tiden det tar å kjøre fra Lofoten betraktelig.

Tar man med Kiruna som også ligger innenfor 3 timer bilkjøring blir tallet 237000.

214000 du må ha regnet feil! det bor ca. 263000 mennesker i hele Nordland og kun ca. 150000 i hele Troms. Kan strekke meg til at man innen tre timers kjøring fra Evenes når 150000 mennesker, som er noe mer enn fra Bodø.

Av bekvemelighets årsaker tror jeg fortsatt mange vil velge å fly til Bodø fra SVJ og LKN mulighens også fra SKN for så og fly videre.

Som jeg tidligere har sagt så er Bodø en flyplass med mer trafikk og vil av den grunn generere mer trafikk for DY til LON enn fra EVE.
I 2004 var 1 178 501 pax innom BOO, mens tallene for EVE sier 423 609. http://www.avinor.no/Norsk/Trafikk/Statistikk/Ar_2004/filestore/2004_mnedsstatistikk_12_des.xls

Vil også tro at det er mange fra Helgeland som reiser via BOO istedet for TRD og ut i verden?

Kan forresten huske at to flyselskaper tror de het Ambassador og Excalibur fløy Charter fra Bodø til London hver søndag engang mellom 93 og 95, kostet 1500 for en uke med hotell i Bayswater.

Nei, jeg har nok ikke regnet feil. Hvis du regner med alle kommunene fra Steigen i sør til Tromsø i nord og de fleste kommuner i Lofoten får du det tallet jeg presenterte. Alle ligger innenfor 3 timers biltur fra Evenes.

Ikke at jeg gidder å legge meg opp i diskusjonen Bodø kontra Harstad/Narvik, men jeg kan ikke se for meg at noen fra f.eks. Tromsø-regionen setter seg i bilen og kjører i 3+ timer for å fly fra Evenes til f.eks. London (og det er vel strengt tatt nærmere 3,5 timers kjøring fra Tromsø..?).

Husk at SK ofte opererer med gunstige priser via Oslo - det er ikke uvanlig å finne t/r priser med SK fra TOS til LON til ca 2.500,-. Da kommer du deg til London på 5,5 timer fra Tromsø. Hva skal man tro at DY kan operere med av billigste billettkategori? 700-1.000,- en vei?

Hva med å utenlandsturer fra begge flyplassene:) hæ tenk det:D

Originally posted by TOS

Ikke at jeg gidder å legge meg opp i diskusjonen Bodø kontra Harstad/Narvik, men jeg kan ikke se for meg at noen fra f.eks. Tromsø-regionen setter seg i bilen og kjører i 3+ timer for å fly fra Evenes til f.eks. London (og det er vel strengt tatt nærmere 3,5 timers kjøring fra Tromsø..?).

Husk at SK ofte opererer med gunstige priser via Oslo - det er ikke uvanlig å finne t/r priser med SK fra TOS til LON til ca 2.500,-. Da kommer du deg til London på 5,5 timer fra Tromsø. Hva skal man tro at DY kan operere med av billigste billettkategori? 700-1.000,- en vei?

Godt poeng - ingen vil gidde å kjøre masse bil for å fly nånnståpp hvis det tilsammen krever mye mer tid enn et flybytte på Galemoen.

Tar du med Steigen? Steigen, Hamarøy og halve Tysfjord må jo kjøre ca 1 time + ferge også 2 timers kjøring etter ferge for å nå Evenes, tror ikke det er mange som gidder det. Slik som veien er idag så er det jo nesten 4 timer fra Evenes til Svolvær! det er vel ingen Lofot kommuner som nås fra Evenes på 3 timer i dag!

Tror du skal være fornøyd med å få en internasjonal fiksetransport fra Evenes av og til.

Var en artikkel i Avisa Nordland(papirutg) i denne uken ang. forlengingen av rullebanen, hvor flyplassen hadde hatt kontakt fra selskaper som ønsket å fly fiske transp. ut fra Bodø med bla MD 11:up:

Tar du med Steigen? Steigen, Hamarøy og halve Tysfjord må jo kjøre ca 1 time + ferge også 2 timers kjøring etter ferge for å nå Evenes, tror ikke det er mange som gidder det. Slik som veien er idag så er det jo nesten 4 timer fra Evenes til Svolvær! det er vel ingen Lofot kommuner som nås fra Evenes på 3 timer i dag!

Tror du skal være fornøyd med å få en internasjonal fiksetransport fra Evenes av og til.

Var en artikkel i Avisa Nordland(papirutg) i denne uken ang. forlengingen av rullebanen, hvor flyplassen hadde hatt kontakt fra selskaper som ønsket å fly fiske transp. ut fra Bodø med bla MD 11:up:

Jeg tror kanskje du bør begynne å lese hva jeg faktisk skriver!! Som jeg har sagt opp til flere ganger nå har jeg tatt i beregning at Lofast er åpnet, man kan jo ikke bare late som Lofast ikke finnes, det er jo det som er fremtiden! Kjøretiden fra Lofoten vil da bli betraktelig kortere og man kan nå Evenes fra lengst ute i Lofoten på 3 timer.

Og hvis det behager deg kan jeg selvsagt utelate alt sør for fergen Bognes-Skarberget, men det utgjør ikke den helt store forskjellen. Tallenes tale er klare uansett til fordel for Evenes, det kan jeg vanskelig se er noe å betvile.

Når det gjelder fisketransport er det jo bare å se hvilke flyplasser som faktisk har det pr. dags dato og har hatt det fra eller til i mange år; nemlig Evenes. At det er mange flyplasser som ønsker seg det og som har jobbet for det i mange år uten suksess sier vel kanskje litt om hvor strategisk flyplassen på Evenes ligger i forhold til akkurat det.

Men dette er end of discussion for min del. Det er tydelig at vi ikke blir enige her.

214000 du må ha regnet feil! det bor ca. 263000 mennesker i hele Nordland og kun ca. 150000 i hele Troms. Kan strekke meg til at man innen tre timers kjøring fra Evenes når 150000 mennesker, som er noe mer enn fra Bodø.

Av bekvemelighets årsaker tror jeg fortsatt mange vil velge å fly til Bodø fra SVJ og LKN mulighens også fra SKN for så og fly videre.

Som jeg tidligere har sagt så er Bodø en flyplass med mer trafikk og vil av den grunn generere mer trafikk for DY til LON enn fra EVE.
I 2004 var 1 178 501 pax innom BOO, mens tallene for EVE sier 423 609. http://www.avinor.no/Norsk/Trafikk/Statistikk/Ar_2004/filestore/2004_mnedsstatistikk_12_des.xls

Vil også tro at det er mange fra Helgeland som reiser via BOO istedet for TRD og ut i verden?

Kan forresten huske at to flyselskaper tror de het Ambassador og Excalibur fløy Charter fra Bodø til London hver søndag engang mellom 93 og 95, kostet 1500 for en uke med hotell i Bayswater.

Det er jeg ikke så sikker på nei. Svært mange pax reiser Helgeland-TRD for så å fortsette til CPH/AMS/STN/PRG/ALC osv .Og selvsagt charter. Hvorfor reise nordover til BOO der man tvinges via OSL for å kommer seg ut i verden.

men, vil det væe øknomi i å fly fra Nord-Norge til f.eks. London?? Hvor lang tid bruker en en 733 BOO-STN? 3-4 timer?? Regner du (for å være snill) en halvtime i hver ende, bruker du 9 timer av en 737s dagsproduksjon på en rute som er garantert low-yield??

Originally posted by CK

men, vil det væe øknomi i å fly fra Nord-Norge til f.eks. London?? Hvor lang tid bruker en en 733 BOO-STN? 3-4 timer?? Regner du (for å være snill) en halvtime i hver ende, bruker du 9 timer av en 737s dagsproduksjon på en rute som er garantert low-yield??

Nei, det er nok sannsynligvis ikke så enkelt å få dette til å lønne seg - iallefall ikke så lenge det er bedre alternative anvendelser for fly og crew. For mitt vedkommende så er vel dette mer snakk om ønsketenkning....:spin: - men da fra Tromsø og ikke Bodø el Evenes...

Originally posted by CK

Det er jo fullt mulig å kjøre en nattavgang på denne ruten slik SAS gjorde med LON-TOS for noen år siden.. Da kan man jo øke døgnproduksjonen betydelig ..

Jeg sitter med noen fine papirer foran meg. En undersøkelse gjort da Evenes ble planlagt i 1965. De viser befolkningsgrunnlaget for samtlige større flyplasser i Nord-Norge. Ja det er frytelig gamle tall, men befolkningsveksten er ganske konstant, så dem gir i alle fall en liten pekepinn.

Innen en radius av 5 mil fra Evenes er det rundt 64.000 innbyggere. Innen 10 mil er det 130.000 mennesker - tilsvarende en tredel av Nord-Norges befolkning.

Innbyggere i en radius av 5 mil fra den respektive flyplass pr. 1. januar 1965
Kirkenes 15 945
Banak 18 479
Alta 14 515
Tromsø 48 469
Bardufoss 35 015
Evenes 63 619
Bodø 50 900

Som sagt er det gamle tall. Siden den tid er jo militæret nesten forsvunnet fra ENDU, diverse skoler etc er bygget. Dette er likevel hard facts!

Back