Norwegian vil fly Bodø-London

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Norwegian vil fly Bodø-London'

Håpløst gamle tall. Bare i Tromsø kommune er det 62558.

kilde befolkningsstatistikk fra ssb
http://www.ssb.no/emner/02/01/10/beftett/tab-2005-06-03-02.html

I dagens Nordlys står det en liten notis om at Norwegian kanskje skal begynne å fly på London fra Tromsø...

Jeg er helt enig med RH - tallene fra 1965 er vel ikke akkurat relevante hard facts i dagens situasjon. Mye har skjedd i Tromsø siden da - etableringen av verdens nordligste universitet, universitetssykehuset, høgskolen osv. som alle trekker svært mange folk til byen med ikke bare verdens nordligste universitet, men også byen med verdens nordligste bryggeri. Hva har man på Evenes å selge til eventuelle engelske turister...?;) ;)

hehe leser dere ikke hva jeg skriver eller? Ja selvsagt er tallene gamle, men jeg håper for guds skyld ikke dere mener at det er kun i Tromsø befolkningen øker???

Originally posted by catocontrol

hehe leser dere ikke hva jeg skriver eller? Ja selvsagt er tallene gamle, men jeg håper for guds skyld ikke dere mener at det er kun i Tromsø befolkningen øker???

Neida. Ting har selvsagt skjedd også i din del av verden - det er vel likevel en klar tendens til sentralisering også i Nord-Norge, men Harstad og Narvik har sikkert også fått sin del av denne sentraliseringen. Mitt poeng var vel bare å reagere på å kalle dette hard facts...

Jeg synes diskusjonen sklir litt ut her, for i stede å diskutere hvilke flyplass som er best skikket for slike ruter. det mest positive må vel være det at Norwegian har lyst til å satse fra Nord Norge! At de viser en interesse for vår nordlige landsdel.

Og det er da ikke lenger fra Tromsø til London enn det er fra Oslo til Malaga?
Her kan man jo lett få tur retur billetter til rundt to flak. Hvorfor er flyutnyttelsen fra oslo til Malaga så mye bedre enn Tromsø - London.
Og Bodø - London for den slags skyld er vel ikke lengre enn mange mellomeuropeiske destinasjoner som norwegian flyr fra Oslo.
:naughty:

Originally posted by MartinL

Jeg synes diskusjonen sklir litt ut her, for i stede å diskutere hvilke flyplass som er best skikket for slike ruter. det mest positive må vel være det at Norwegian har lyst til å satse fra Nord Norge! At de viser en interesse for vår nordlige landsdel.

Og det er da ikke lenger fra Tromsø til London enn det er fra Oslo til Malaga?
Her kan man jo lett få tur retur billetter til rundt to flak. Hvorfor er flyutnyttelsen fra oslo til Malaga så mye bedre enn Tromsø - London.
Og Bodø - London for den slags skyld er vel ikke lengre enn mange mellomeuropeiske destinasjoner som norwegian flyr fra Oslo.
:naughty:

Lokaliseringsdebatter har en tendens til å skli ut...;)

Der har TOS et poeng. Lokaliseringsdebatter fremkaller sterke følelser, ofte ikke fundert på rasjonelle argumenter. Se bare en aktuelle debatten om hurtigrutefunsjonen. Sterke meninger på nordnorske nettaviser.

Dersom DYs londonplaner blir en offentlig debatt på samme nivå som denne debatten, kan resultatet blir at nordlendingene fortsatt må fly til London via andre flyplasser. BOO, TOS og EVE slår hverandre i hodet. Resultater kan bli at Norwegian trekker seg. :lol

Jeg tør påstå at det overhodet ikke finnes marked i Nord Norge for direkteruter ut i Europa annet enn i sommersesongen. En sommerrute til LON ville hatt en bra load vil jeg tro takket være mye turister inn.

Men det finnes tross alt en vinter...og i dag gikk renten opp:naughty:

Originally posted by MD11

Jeg tør påstå at det overhodet ikke finnes marked i Nord Norge for direkteruter ut i Europa annet enn i sommersesongen. En sommerrute til LON ville hatt en bra load vil jeg tro takket være mye turister inn.

Du skal ikke se bort fra at det finnes ganske mange turister som er spesielt interessert i å komme nordover på vinteren - f.eks. for å se nordlyset og opplevet mørketida osv. Jeg har snakket med endel engelskmenn som virker mer interessert i å komme oppover i mørketida enn midt på sommeren. Ordentlig sommer blir det jo ikke uansett, og midnattsolen er vel ikke akkurat synlig hver dag gjennom sommeren.....:spin:

Er billettprisene lave nok er det et marked. Og i England kan man vel ikke påstå at det ikke er et marked. Der er de i hvertfall nok mennesker.

Det er vel ikke for ingenting at det hver høst/vinter settes opp charterfly fra England til Nord-Norge (Sverige eller Finnland for den saks skyld). I løpet november, desember og januar kommer det 12 charterfly fra England bare til Evenes. De kommer ikke for sol og varme, men for mørke, snø, nordlys, hvalsafari og for anderledes opplevelser.

Riktig. I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!

Originally posted by MartinL

Riktig. I ett land med fire mill er det like viktig å være attraktiv i begge ender når man lanserer en ny rute!

Det er jo akkurat det jeg vil fram til her. Da tror jeg muligens at TOS vil være det riktige valget for DY's Londonrute. Finnmark er nærmere med sine opplevelser. I tillegg er TOS en trivelig by med et godt uteliv og naturen rett utenfor stuedøra. TOS er mye mer internasjonal enn BOO. Og flytiden fra TOS til STN er ikke stort lengre.

Finnene er jo mestere i å trekke folk til sine nordområder. Haugevis med charterflyvninger invaderer Rovaniemi hvert år.

Det er jo akkurat det jeg vil fram til her. Da tror jeg muligens at TOS vil være det riktige valget for DY's Londonrute. Finnmark er nærmere med sine opplevelser. I tillegg er TOS en trivelig by med et godt uteliv og naturen rett utenfor stuedøra. TOS er mye mer internasjonal enn BOO. Og flytiden fra TOS til STN er ikke stort lengre.

Finnene er jo mestere i å trekke folk til sine nordområder. Haugevis med charterflyvninger invaderer Rovaniemi hvert år.

På et helt objektivt grunnlag vil jeg si meg 100% enig med sistnevnte taler!!;) :biggrin

Men i følge DY-Kjos, i dagens Aftenposten, er ruteplanene TOS-LON forkastet. Men deimot vurderer DY å fly østover fra Tromsø.

http://forbruker.no/reise/article1148264.ece

Originally posted by RH

Men i følge DY-Kjos, i dagens Aftenposten, er ruteplanene TOS-LON forkastet. Men deimot vurderer DY å fly østover fra Tromsø.

http://forbruker.no/reise/article1148264.ece

Samme sak kunne man lese om i dagens Nordlys. I tillegg ble det nevnt at Bodø var den byen i nord som var nærmest en direkterute til London.

Begrunnelsen fra Kjos for ikke å fly TOS-LON var at dette var en for lang flygning som "okkuperte" for mye av dagsproduksjonen til en maskin. Det vil vel også en rute mellom BOO og LON gjøre...? Det er vel ca 30 minutter mer flyging hver vei til TOS..?

Jeg synes nå likevel dette høres spennende ut. Jeg vet ikke helt om jeg har like mye til overs for ideene om rute til Murmansk el Arkhangelsk som til de baltiske land. Det er for mye ekstra styr med visum/invitasjoner osv. til Russland, som jeg antar at det er litt enklere å håndtere for de baltiske landene.

TOS-Baltikum? Høres meningsløst ut, fordi man uansett flyr sørover. Men flere ruter fra OSL til Baltikum ville sikkert gjort seg.

Er du Revenue Controller du ?? :biggrin

Men, der er nok noe i det du sier

Originally posted by LN-HAT

Er du Revenue Controller du ?? :biggrin

Men, der er nok noe i det du sier

Kanskje det.....:thumbup

Tromsoe til Baltikum hoeres helt sykt ut - mener naa jeg. Murmansk og Arkhangelsk ikke mye bedre, men kan man skape en mini-hub og feede in pax fra andre steder som Oslo og .. erm .. London .. saa ser det kanskje litt bedre ut. Markedene FRA Russland er ogsaa i vekst, og det er kanskje det Kjos tenker paa.
Men lokalmarkedet fra Tromsoe er ikke paa langt naer stort nok til aa fylle en 737, det trenger man ikke vaere analyst for aa se.

Back