Norwegian: Vil droppe nye langruter fra OSL

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Oisann, et betent tema...

Leste meg litt opp på flynyheter over formiddagskaffen her og kom over denne på hangar.no.....Interessant for å si det mildt...hmmm

Jeg sakset artikkelen;

Flyselskapet Norwegian lanserte forrige uke Florida som ny langdistanserute, for flyplassene Kastrup og Arlanda var det store nyheter, men for Oslo Lufthavn Gardermoen kom lanseringen som et sjokk.

Både OSL og Avinor ser dette som dårlig nytt. Etter det Hangar.no kjenner til å tro har Norwegian blitt mer skeptisk til å lansere langdistanseruter fra Oslo etter at flyselskapet har møtt motstand hos norske myndigheter overfor sine ønsker rundt bruken av arbeidskraft fra utlandet, samtidig som Norwegian bare må sitte og se på at SAS ikke har tilsvarende begrensninger. Saken får dermed to sider, hvorav den ene ikke gir Norwegian mulighet å bruke den arbeidskraften de ønsker, og på den andre siden møter selskapet liten støtte fra OSL og Avinor.

OSL svikter overfor konkurrentene

Ruten til Florida har hele tiden ligget inne som en klar strategi for lansering fra Oslo Lufthavn Gardermoen, samtidig med de andre flyplassene, men motstanden Norwegian har møtt i henhold til selskapets ønsker om bruk av thailandsk personale gjør at selskapet nå i det stille har vurdert den «politiske risikoen» ved en norsk lansering av nye langruter fra hovedflyplassen. Samtidig viser ikke Avinor og OSL evne til å bygge opp attraktive støttefunksjoner rundt etableringen av nye ruter slik som det gjøres ved Kastrup og Stockholm.

Der flyplassene har muligheten til å gå inn å redusere selskapenes økonomiske risiko for å sikre realiseringen av nye ruter, kan det virke som OSL og Avinor mangler fokus og verktøy for å fremstå som like attraktive som sine konkurrenter.

Direktør for eiendom og Kommersiell utvikling ved OSL, Espen Ettre har ikke ønsket å kommentere saken overfor Hangar.no

Var Danmarks tur nå

På spørsmål til Norwegian om uteblivelsen av Florida-ruten fra Oslo, er kommunikasjonsdirektøren i selskapet svært nøktern i sitt svar;

-Ja, vi var nå klare for å lansere vår første langdistanserute fra Danmark, på en måte var det deres tur nå hvor vi ennå ikke hadde lansert noen langdistanseruter tidligere, sier kommunikasjonsdirektør i Norwegian Anne-Sissel Skånvik til Hangar.no

For Norwegian er ruten til Florida en potensiell gullfugl fra OSL. Markedet har tradisjonelt alltid vært sterkt med tette bånd til spesielt til de norsk ættede rederiene med cruise trafikk ut fra Florida. Dette gir Norge en særstilling som i følge Royal Caribean har en markedsandel for cruise trafikk på over 50% av all cruise trafikk fra Norden. Svenskene står for ca 30% og Danmark mellom 10-15% .Dette reflekteres også i forhold til Florida som sammen med New York står for den største trafikken fra Norge. Samtidig er Norge nå for første gang også større enn Danmark når det gjelder ankomster til USA og troner med det som det nest største marked i Norden til USA med en fortsatt høy forventet vekst også inn i 2013.

På spørsmål til Skånvik om hvorfor Norwegian nå har lansert en rute fra København og Stockholm fremfor Oslo svarer hun følgende:

- Jeg skjønner jo hvorfor du etterlyser flere ruter fra OSL, men alt jeg kan si er at vi har lansert denne ruten til Florida fra Sverige og fra Danmark nå fordi vi har tro også på dette markedet, så får vi se hva fremtiden bringer med hensyn til flere langdistanseruter. Salget de første dagene har for øvrig vært meget bra, både på de nye rutene og også på utvidelsen av rutene til New York og Bangkok fra Gardermoen og Arlanda.

Stor motstand mot bemanningsforslag

Norwegian har møtte enorm motstand fra stort sett alle instanser, myndigheter og flere organisasjoner rundt spørsmålet om å få bruke arbeidskraft fra de landene selskapet skal fly fra. Eksempelet er Thailand hvor det for selskapet vil være rimeligere å ansette lokale crew framfor å hente fullbetalt mannskap fra Norden.

Fra flyselskapets side er det gjort helt klart at mannskapet fra Thailand vil få lønninger og tillegg som er høyst konkurransedyktig lokalt. De ansatte ved basen i Bangkok vil få en langt større kjøpekraft enn eksempelvis ansatte i Skandinavia.

- De vil være fast ansatt i sitt hjemland, ha alle rettigheter som gjelder lokalt og når de hviler i Skandinavia har de ingen kostnader selv. Det er altså ikke i nærheten av sosial dumping, kunne Skånvik fortelle i januar når saken var som mest betent.

Kan droppe nye langruter fra Norge

For flyselskapet har myndighetenes arroganse og motvillighet skapt hodebry og ikke ubetydelige ekstrakostnader, og ikke minst fått selskapet til nå å tenke seg nøye om med hensyn til lansering av ruter på langdistanse nettverket, fra Norge. Det snakkes blant annet om «politisk risiko» i forhold til de tette båndene mellom den rød-grønne regjeringen, LO og konkurrenten SAS. Disse bindingene kommer også til uttrykk når regjeringen stilletiende ser på at SAS innfører bonus på norsk innenriks uten å foreta seg noe mer enn å la Konkurransetilsynet «utrede» dette, kort tid etter at regjeringen selv besluttet å videreføre bonusforbudet.

Norwegian søkte regjeringen om mulighet for å endre utlendingsforskriften slik at man kunne åpne for en likebehandling av flyselskapene med hensyn til å bruke personell fra land utenfor Europa, og benytte disse på norskregistrerte fly i internasjonal trafikk.

Flyselskapet mente at det skulle gi det norske flyselskapet likere konkurransevilkår med utenlandske konkurrenter. SAS engasjerte seg også i prosessen – og talte Norwegian midt imot, i tillegg til at selskapet jobbet aktivt inn mot sine eiere, den norske stat, om å kjempe imot forslagsendringene fra konkurrenten. Sammen med LO og fagforeningene har SAS jobbet iherdig for å stoppe konkurrenten, til tross for at de selv benytter asiatisk crew om bord.

I påvente av en løsning vil Norwegians Dreamlinere bli stående i Fort Lauderdale i over et døgn, to ganger i uken uvirksom. Dette er dager som tirsdag og lørdag hvor ruten skulle gå til og fra Oslo.

http://www.hangar.no/norwegian-vil-droppe-nye-langruter-fra-osl/
 
Last edited:
Re: Norwegian: Vil droppe nye langruter fra OSL…

Etter det Hangar.no kjenner til å tro har Norwegian blitt mer skeptisk til å lansere langdistanseruter fra Oslo etter at flyselskapet har møtt motstand hos norske myndigheter overfor sine ønsker rundt bruken av arbeidskraft fra utlandet, samtidig som Norwegian bare må sitte og se på at SAS ikke har tilsvarende begrensninger.
Jeg skal ikke påstå at jeg har satt meg veldig inn i dette temaet, men dette er vel fullstendig feil? Trodde at SAS og Norwegian hadde identiske vilkår, slik at en mindre prosentandel av crewet kan være utenlandsk på grunn av språkutfordringer?
 
Hangar.no er vel den eneste plassen som har bitt på "pakken" fra DY/DU's PR-byrå så langt da.......? Lenge siden man har lest noe med så mye "slagside", men det sier vel mer om hangar.no.
 
Vill spekulasjon fra Hangar ......... Det er selvfølgelig mulig dette har rot i virkeligheten, men ....
 
Last edited:
Før dette drar alt for langt avgårde, siden dette er et lett antennelig tema her på forum: kan noen med faglig kunnskap og pondus komme med noen kloke ord hvorvidt DU og SK har like eller ulike vilkår, ref hva teksten sier?

-A
 
Det har vært tungt diskutert tidligere, og DY vil fylle hele kabinen med utlendinger. Fra SAS' side var det aldri snakk om annet enn et par stykker for å hjelpe med språk/kultur til Japan/Kina. De japanske er dessuten trolig dyrere enn de skandinaviske ....
 
Temaet er vel rett og slett at det er to forskjellige regimer DU og SK må forholde seg til. Likhet for loven bør være prinsippet så da bør enten alle japanske vekk fra SK (hvis ikke de er naturalisert i et av de skandinaviske landene da) eller så må det åpens på lik måte for begge to.
 
Vet ikke hva du kaller likehet for loven LN-KGL, men likhet for loven oppnås hvis DU søker om det samme som SAS. Det har de ikke gjort. De har ønsket seg noe annet.
 
En meget tynn artikkel, spør du meg. Og åpenbart skrevet av en person som vinkler saken. Jeg reagerer spesielt på to ting. Uttalelsen om at "for Norwegian er ruten til Florida en potensiell gullfugl fra OSL" direkte lattervekkende. Ingen skal fortelle meg at Norwegian unnlater å starte opp en slik rute på grunn av småkrangling med myndighetene, dersom de hadde ansett dette som en "gullfugl".:D

Det kan virke som man bruker dette i et spill Norwegian også. Etter min mening er det ganske naturlig, og kanskje meget planlagt, at en Florida-rute starter i CPH og ARN. Sverige er dobbelt så stort land som Norge, CPH er en mye større flyplass med mange flere utenlands-passasjerer.
 
Tror nok mer at det er "subsidiene" fra ARN og CPH som teller. Hjelp til markedsføring av nyheter fra OSL sin side er bortimot totalt fraværende. Det er nok ikke bare en Hangar-artikkel (som MOW sier at er basert på noe fra dette forumet); her er det noe mye mer dypgående og seriøst som foregår i helt andre fora enn noen fisslige hobby-forum. Litt-amatør, tro nok ikke den tredje 787 blir parkert arbeidsløs i FLL, men kanskje den tar turer til LGW i stedet, eller HEL?
 
Tror nok Norwegian sitter rolig og venter på valget til høsten. Meningsmålingene tyder på en mer Norwegian vennlig og mindre SAS/LO vennlig regjering. Forskriften om bruk av utenlandsk personell kan være endret før jul og Erna kommer til makten. Tipper det er grunnen til at Skånvik er såvidt dempet i sine utalelser om Florida. Det er mitt tips.
 
Tror nok Norwegian sitter rolig og venter på valget til høsten. Meningsmålingene tyder på en mer Norwegian vennlig og mindre SAS/LO vennlig regjering. Forskriften om bruk av utenlandsk personell kan være endret før jul og Erna kommer til makten. Tipper det er grunnen til at Skånvik er såvidt dempet i sine utalelser om Florida. Det er mitt tips.

Så DU satser på en FRP flertallsregjering og venter derfor med å åpne ruter fra Norge. Du er klar over at meningsmålingene til FRP sjeldent stemmer med virkeligheten? Håper at DU har en litt bedre plan enn den...
 
Så DU satser på en FRP flertallsregjering og venter derfor med å åpne ruter fra Norge. Du er klar over at meningsmålingene til FRP sjeldent stemmer med virkeligheten? Håper at DU har en litt bedre plan enn den...

Uansett om det blir flertallsregjering fra H/FrP så blir ikke dette endret fra høsten av, det er riktig nok morsomt med langdistanse fra Norge, men de har nok mer å gjøre enn å tilferdstille DY/DU i løpet av 2013 og starten på 2014
 
Uansett om det blir flertallsregjering fra H/FrP så blir ikke dette endret fra høsten av, det er riktig nok morsomt med langdistanse fra Norge, men de har nok mer å gjøre enn å tilferdstille DY/DU i løpet av 2013 og starten på 2014

Akkurat. Selv om det hadde vært fint med en flyopptatt regjering tviler jeg på at denne saken blir med i valgkampanjen deres.
 
Har ikke sagt at det blir med i valgkampen. Heller ikke at FrP får flertall. Men Høyre og Viktor Normann var en viktig fødselshjelper for Norwegian. Det kan være greit¨å huske på.
 
Tror nok mer at det er "subsidiene" fra ARN og CPH som teller. Hjelp til markedsføring av nyheter fra OSL sin side er bortimot totalt fraværende.

Det er mildest talt absurd at du ignorerer det faktum at OSL har lignende subsidie-ordninger:
http://www.osl.no/osl/naringslivogeiendom/_flyselskap/40_Incentivordninger
Man kunne udlægge din propaganda som undladelser af den komplette sandhed - eller måske endda løgnagtighed. Men jeg betragter det nu mere som humor på "Chemical Ali"-niveau...
 
jefi99, la du merke til at subsidie var i " " ? Det er ikke snakk om penger her, men kvaliteten på det markedsføringsarbeidet som utføres av flyplassene. Altså kvalitet til Arlanda og Kastrup er bra for å markedsføre nye flyruter, mens OSL nesten ikke løfter en finger for å hjelpe til. Da vet jeg ikke helt om du fortsatt klassifiserer dette som en "komiske Ali"-uttalelse.
 
Back
Top