Norwegian utvider på Torp

Re: Norwegian utvider på Torp.

Trodde det gikk klart frem at jeg mente Easyjet i Spania, siden det var spanske lønninger jeg refererte til...??

Vueling har 26.800 euro pr år for FO med absolutt null erfaring, men med sektortillegg som skal gi opp mot 36.000 annual. Men så spørs hvor lenge slike vilkår varer med de pågående stridighetene mellom piloter og management i selskapet...

Ryanair ligger noe under Eeasyjet - og igjen; spania har blant de høyeste nivåene av basene disse selskapene har rundt i europa. Spanair ligger også like bak, men noe vanskelig å sammenligne, da de både opererer med sektortillegg, samt har lønnen netto etter skatt.

Men uansett, og det kan du tro hva du vil om; Spania har faktisk i alle undersøkelser blant de absolutt høyeste lønningene blant piloter i Europa. Om enn ikke så høyt som flygelederne der nede... :-)

Men igjen DY behøver ikke å betale Spanske lønninger, de kan godt bruke Kontraktskapet i Estland for en Spansk Base

Men igjen DY behøver ikke å betale Spanske lønninger, de kan godt bruke Kontraktskapet i Estland for en Spansk Base

Ikke med den streikeviljen som Spanjoler har... Da betaler du frivillig mer for a unngar de kostnader hver streik koster...;)

Men ellers gjelder du denne sannheten: Jo darligere du betaler, jo vanskeligere du finner gode og kvalifiserte kandidater. Jeg tror ikke at DY vil har de verste piloter som finnes i Spania...

Ikke med den streikeviljen som Spanjoler har... Da betaler du frivillig mer for a unngar de kostnader hver streik koster...;)

Men ellers gjelder du denne sannheten: Jo darligere du betaler, jo vanskeligere du finner gode og kvalifiserte kandidater. Jeg tror ikke at DY vil har de verste piloter som finnes i Spania...

Hvem sier at de må være spanjoler ? Så langt er det vel heller får Finske Piloter på basen i Helsinki ?

Hvem sier at de må være spanjoler ? Så langt er det vel heller får Finske Piloter på basen i Helsinki ?

Ja, men vi skulle kanskje seriös diskutere. Det snakkes jo ikke om Bush-Pilots fra Timbuktu heller.

Kjos har anmodet at de önkser a ha base utenlands (som forövrig EZY og FR har). Kommer det ikke, sa blir DY pa langt sikt klemmt inn i sitt hjemme-marked, fordi de ikke far flexibilitaeten som disse to konkurrenter har. Og for EZY sine piloter i UK betydde de baser i Spania, Frankrike og Tyskland jo ikke undergangen... Tvert imot, fordi gjennom disse baser blir det mulig a vokse seg til helt nye störrelser som ga langt bedre economies of scale. Og EZY betaler ved SXF de tyske lönninger etter tyske lönnsordninger, selv om de först forsökte a presse frem sine engelske kontrakter.

Mange tenker at lönnen er den non-plus-ultra kostnad som ma senkes for a fa ned CASK. Men dette er en ultimativ illusjon, fordi det man ma gjöre er a kaskadere sine fiks-kostnader pa flest mulig passajer-hoder. Og derfor my flate-utnyttelsen opp, og det kan man gjöre best dersom man har crew-baser ved begge ender av de meget tynge markeder...

Ja, men vi skulle kanskje seriös diskutere. Det snakkes jo ikke om Bush-Pilots fra Timbuktu heller.

Kjos har anmodet at de önkser a ha base utenlands (som forövrig EZY og FR har). Kommer det ikke, sa blir DY pa langt sikt klemmt inn i sitt hjemme-marked, fordi de ikke far flexibilitaeten som disse to konkurrenter har. Og for EZY sine piloter i UK betydde de baser i Spania, Frankrike og Tyskland jo ikke undergangen... Tvert imot, fordi gjennom disse baser blir det mulig a vokse seg til helt nye störrelser som ga langt bedre economies of scale. Og EZY betaler ved SXF de tyske lönninger etter tyske lönnsordninger, selv om de först forsökte a presse frem sine engelske kontrakter.

Mange tenker at lönnen er den non-plus-ultra kostnad som ma senkes for a fa ned CASK. Men dette er en ultimativ illusjon, fordi det man ma gjöre er a kaskadere sine fiks-kostnader pa flest mulig passajer-hoder. Og derfor my flate-utnyttelsen opp, og det kan man gjöre best dersom man har crew-baser ved begge ender av de meget tynge markeder...

Jeg er helt enig i allt du skriver om flåte utnyttelser og mulighetene baser rundt om gir for nettopp dette og jeg ser at det kommer flere baser enn Spania på sikt, derofr er jeg litt i tvil til at man gir opp fleksibiliteten kontraktselskapene gir og muligheter for å forholde seg noen få slike selskaper og at det egentlige Norske Selskapet i Estland vil være et av disse.

Jeg tror lite på at det noe behov for Bush Pilots fra Timbuktu, det er mere enn nok Piloter i Europa, ja selv i Norge som er villige til "kjøpe" seg timer i høyresetet - venstresetet vil bli dyrere men ser ikke store problemer med å fylle dette heller uten å gå via Timbuktu.

Det man vil få er minst 2 tier på flightdeck - med tildels ganske store forskjeller i betingelser.

Jeg er helt enig i allt du skriver om flåte utnyttelser og mulighetene baser rundt om gir for nettopp dette og jeg ser at det kommer flere baser enn Spania på sikt, derofr er jeg litt i tvil til at man gir opp fleksibiliteten kontraktselskapene gir og muligheter for å forholde seg noen få slike selskaper og at det egentlige Norske Selskapet i Estland vil være et av disse.

Jeg tror lite på at det noe behov for Bush Pilots fra Timbuktu, det er mere enn nok Piloter i Europa, ja selv i Norge som er villige til "kjøpe" seg timer i høyresetet - venstresetet vil bli dyrere men ser ikke store problemer med å fylle dette heller uten å gå via Timbuktu.

Det man vil få er minst 2 tier på flightdeck - med tildels ganske store forskjeller i betingelser.

Kanskje verdt a tenke litt bak?

DY har forsökt seg i Polen og för de begynte sa tilböd de sapass darlige betingelser at de rett og slett nok ikke fant nok kvalifiserte sökere. Jeg - og dette er selvsagt min personlig mening - ser HEL basen forsatt in-the-limbo. Gar dette satsing i dass, sa kommer man seg hurtig ut av HEL uten store forpliktelser. Rett med dette du skriver om flexibilitaet (a bli kvitt av ansatte). Og ja, jeg ville har gjort det samme dersom jeg skulle avgjöre...

Dersom vi snakker om Spania-Norge (eller omvendt som du vil) ruter sa snakker vi ikke om in-the-limbo satsinger hvor det er umulig a si om dette vil lykkes. Her vet vi at disse ruter gar sa det suser.

Og derfor, med denne bakgrunnen, tror jeg at det er klok a ha en eller flere baser i Spania. Du kan like god betale de samme lönn som i Norge, fordi de operativer kostnader og restriksjoner, som bortfaller med slike baser i bakhanda, er sapass store at det vil lönne seg uansett. Hotellkostnader, Crew-Limits etc. Pluss at du far mer utnyttelse som i seg selv alene reduserer dine kostnader ytterligere...

Idag er det endret fra Oslo Torp til Sandefjord-Torp på Norwegian sitt bookingsystem

Idag er det endret fra Oslo Torp til Sandefjord-Torp på Norwegian sitt bookingsystem

Det er bra - for Torp er først og fremst Sandefjord - og ikke først og fremst Oslo. Jeg tror det er en bedre strategi å rette seg inn mot markedet i Vestfold, Aust-Agder, Telemark og Buskerud i stedet for å prøve å selge seg til Oslo-folk. En god lokal forankring vil bygge tillit og skape entusiasme. Satsingen på Torp er enda et eksempel på hvor flinke Norwegian er til å vise at Norge er mer enn Oslo.

På nettsiden til Norwegian står det fortsatt de skal fly TRF-SXF, men fra juni legges jo SXF ned, så da flyttes flygningene til BER, så det er vel en sjanse for at avgangstidene blir endret...?

På nettsiden til Norwegian står det fortsatt de skal fly TRF-SXF, men fra juni legges jo SXF ned, så da flyttes flygningene til BER, så det er vel en sjanse for at avgangstidene blir endret...?

Mulig avgangstidene endres, men flystripene er jo akkurat de samme!

Hørte at en WF topp var sterkt kritisk til at DY starter med direkte konkurranse på innenriks fra TRF med de som handler.

Aner ikke om det har noe med saken å gjøre, men har fostått det som at DY står uten handler på TRF fra senvinteren.

DY har ikke noe å frykte ved å velge WF som handlingagent på Torp.
I dag er KLM en direkte konkurrent til de som skal ut i verden.
Man kan da reise via København eller Amsterdam.
Den jobben WF gjør for KLM, blir gjort på en aldeles utmerket og proffesjonell måte.

Ingen grunn til å tro noe annet om WF/DY

DY har ikke noe å frykte ved å velge WF som handlingagent på Torp.
I dag er KLM en direkte konkurrent til de som skal ut i verden.
Man kan da reise via København eller Amsterdam.
Den jobben WF gjør for KLM, blir gjort på en aldeles utmerket og proffesjonell måte.

Ingen grunn til å tro noe annet om WF/DY

Ikke mye forskjell fra f.eks. OSL og BGO, der SGS handler KLM dette da vel? Eller EVE der SGS handler DY.

Røros handler KLM på OSL.

Bare for klarhetens skyld. :)

Last edited:

Har en bekjent som vil søke jobb som stuer når DY starter på Torp. Noen som vet hvem som skal være handling agent/hvem han skal søke hos?

Det er vel kun Widerøe som har handling på Torp for øyeblikket, er det ikke?

WF vs DY på Torp

Hur går det i kampen mellan WF och DY på Torp på flygningarna till BGO och TRD? Vem är vinnaren?

Back