Norwegian utvider på Torp

Re: Norwegian utvider på Torp.

DY-aksjen falt 1.75% i dag. Markedet har altså ikke brydd seg særlig om satsningen, og/eller ser på den med litt negative øyne. SAS fulgte markedet generelt og gikk marginalt opp.

Og i dag endte SAS på 7,61 ned 8,31%.

Det er en riktig base med norske ansatte. Ryktene som går om at det er spanske ansatte og etc er feil. Du må ikke høre på rykter, men heler teste tilbudet selv. Basen vil på sikt utvikles til enda flere fly, men først må alle nye fly komme.

Du burde ikke uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på.

Du burde ikke uttale deg om ting du tydeligvis ikke har peiling på.

Jeg vet faktisk hva jeg uttaler meg om, men dere som skriver utenlandske ansatte snakker om ting dere ikke vet. De ryktene er faktisk ikke riktige. norske ansatte blir ansatt på basen som Torp får nå med et fly. Ruten til Trondheim bruker Værnes basen og ruten til Bergen bruker Flesland basen. Torp får en base som skal fly utenriks rutene. Om dere tror på rykter eller meg er noe dere velger selv. Dere får se i mars.

Jeg vet faktisk hva jeg uttaler meg om, men dere som skriver utenlandske ansatte snakker om ting dere ikke vet. De ryktene er faktisk ikke riktige. norske ansatte blir ansatt på basen som Torp får nå med et fly. Ruten til Trondheim bruker Værnes basen og ruten til Bergen bruker Flesland basen. Torp får en base som skal fly utenriks rutene. Om dere tror på rykter eller meg er noe dere velger selv. Dere får se i mars.

Hvordan vet du at basen ikke skal ha utenlandske ansatte da? :rolleyes: Det er faktisk folk her inne som har ganske god peiling på hva de snakker om.

Denne diskusjonen har jo vært oppe før i forbindelse med HEL basen og estisk crew.
Trur ikke jeg blir rik hvis jeg setter penger på at det samme skjer i luftfarten som i skipsfarten ang utenlandsk mannskap.
Kjos er smart, og kan han spare penger med spansk crew så vil han selvfølgelig gjøre det der det er mulig.

Denne diskusjonen har jo vært oppe før i forbindelse med HEL basen og estisk crew.
Trur ikke jeg blir rik hvis jeg setter penger på at det samme skjer i luftfarten som i skipsfarten ang utenlandsk mannskap.
Kjos er smart, og kan han spare penger med spansk crew så vil han selvfølgelig gjøre det der det er mulig.

Kjos har jo sagt han ikke ansetter flere norske crew, og jeg tror ikke de tar crew fra en annen base, så at de ansetter utenlandsk crew til basen på TRF er jo ikke akkurat overraskende.

Kjos har jo sagt han ikke ansetter flere norske crew, og jeg tror ikke de tar crew fra en annen base, så at de ansetter utenlandsk crew til basen på TRF er jo ikke akkurat overraskende.

Nei det sier seg nesten selv , særlig hvis han skal ha flere fly inn. Et sted må jo han hente crew fra. Når DY har en flåte som bruker lite fuel, så er det jo lønninger som står for de største utgiftene.
Hva løsningen er da? Feks crew som er billigere enn norske.

Nå er det vel ikke sagt at man ser utenlandsk crew fra dag en i Mars heller. Men er ikke uten grunn det er ble avganger til både LPA og AGP fra Sandefjord Lufthavn Torp nå i oppstarten tror jeg. Det er steder det ryktes om baser. Kjos har selv sagt det kommer baser i utlandet å nevnt Spania bl.a, og da er det naturlig f.eks med LPA da Norwegian er store fra Skandinavia dit. At det blir utenlandsk crew å se på flygninger til/fra i Norge i fremtiden er ganske bankers..

Det må jo være dyrt når de sender crew som pax dit ned, og får 24-48 timer layover for så å jobbe ut fra LPA. Ser helt klart lønnsomheten med spanks crew ja.

Det må jo være dyrt når de sender crew som pax dit ned, og får 24-48 timer layover for så å jobbe ut fra LPA. Ser helt klart lønnsomheten med spanks crew ja.

Det vil vel slinges på en mer optimalt enn som så , men DY' sine etterhvert mange LPA avanger fra mange stedere i Scandinvia.

Men, det er nok noe på gang her.

Jeg vet faktisk hva jeg uttaler meg om, men dere som skriver utenlandske ansatte snakker om ting dere ikke vet. De ryktene er faktisk ikke riktige.

Akkurat, så de DY-ansatte snakker bare tull da altså? :)

Jeg vet faktisk hva jeg uttaler meg om, men dere som skriver utenlandske ansatte snakker om ting dere ikke vet.

Jeg vet ikke hvor du har hørt dette fra, men om jeg var deg så ville jeg ha tiet fra nå av. Som sagt, så snakker du tydeligvis om noe du ikke har peiling på.

Last edited:

I Tønsbergs Blads papirutgave idag fins det en artikkel med overskrift "Widerøe lover prisras"

Tre Kongsteien-sitater:

"Vi skal slå Norwegian både på pris og frekvens" :lol:

"Han lover at prisene som Tønsbergs Blad fant på Widerøes sider fredag, vil stupe raskere enn en Twin Otter som lander i storm" :lol:

"Vi var rett og slett ikke klar over at Norwegian hadde lagt ut rutene med priser"

I Tønsbergs Blads papirutgave idag fins det en artikkel med overskrift "Widerøe lover prisras"

Tre Kongsteien-sitater:

"Vi skal slå Norwegian både på pris og frekvens" :lol:

"Han lover at prisene som Tønsbergs Blad fant på Widerøes sider fredag, vil stupe raskere enn en Twin Otter som lander i storm" :lol:

"Vi var rett og slett ikke klar over at Norwegian hadde lagt ut rutene med priser"

Naja, jeg vet personlig ikke om WF kan vaere sapass optimistiske. Satsingen pa TRF minner meg personlig litt om hva AB gjörer ved NUE...

Og du vet hvor mye om spanske pilotlønninger...? Spania har blant de høyeste lønnsnivåene for piloter i hele europa. Eks så ansetter nå Easyjet direct entry kapteiner med startlønn 118.000 euro pr år. Nye styrmenn startlønn 49.000-68.000 euro. Ikke akkurat Estland...?

Nu er Easy vel heller ikke spansk selskab vel?? Spørg piloterne i det spanske Vueling, hvor meget de tjener...FO pay er rundt 2000 euro, før skat!

Og du vet hvor mye om spanske pilotlønninger...? Spania har blant de høyeste lønnsnivåene for piloter i hele europa. Eks så ansetter nå Easyjet direct entry kapteiner med startlønn 118.000 euro pr år. Nye styrmenn startlønn 49.000-68.000 euro. Ikke akkurat Estland...?

Men behøver de ansatte i en Norwegian base i Spania å få spanske lønninger ? Estland som du nevner er jo ingen DY base men et kontraktselskap som sikkert også kan brukes i den Spanske basen.

Nu er Easy vel heller ikke spansk selskab vel?? Spørg piloterne i det spanske Vueling, hvor meget de tjener...FO pay er rundt 2000 euro, før skat!

Og hvor lenge - du tror - vil Vueling overleve de neste sjokkbölger i Spania?

Det handler forövrig ikke bare om lönninger, dersom man skal senke kostnader, men heller om fiks- mot variable kostnader. Derfor er det langt smartere a öke antall flytimer per dag & fly... Og med crew-baser all-over-europe can man teoretisk senke down-time per fly til dette hva er operativ og teknisk nödvendig...

Trodde det gikk klart frem at jeg mente Easyjet i Spania, siden det var spanske lønninger jeg refererte til...??

Vueling har 26.800 euro pr år for FO med absolutt null erfaring, men med sektortillegg som skal gi opp mot 36.000 annual. Men så spørs hvor lenge slike vilkår varer med de pågående stridighetene mellom piloter og management i selskapet...

Ryanair ligger noe under Eeasyjet - og igjen; spania har blant de høyeste nivåene av basene disse selskapene har rundt i europa. Spanair ligger også like bak, men noe vanskelig å sammenligne, da de både opererer med sektortillegg, samt har lønnen netto etter skatt.

Men uansett, og det kan du tro hva du vil om; Spania har faktisk i alle undersøkelser blant de absolutt høyeste lønningene blant piloter i Europa. Om enn ikke så høyt som flygelederne der nede... :-)

EDIT: Men nå er vi vel noe off topic... Sorry!

Back