Norwegian utvider på Torp

Re: Norwegian utvider på Torp.

Her er felles pressemelding fra Norwegian og Sandefjord Lufthavn Torp:

Norwegian åpner ny base med ti ruter fra Torp

16.11.2011 11:30

Norwegian åpner ny base på Sandefjord lufthavn Torp og lanserer samtidig åtte nye ruter. De nye rutene vil gå til Bergen, Trondheim, Evenes, Berlin, Palma, Las Palmas, Antalya og Nice. Fra før flyr Norwegian til Alicante og Malaga, slik at i sommerprogrammet 2012 vil Norwegian fly 10 ruter fra Torp.

- Det er gledelig å kunne lansere en ny base i Norge. Norwegian ser et stort potensiale i passasjertrafikken i Vestfold og omliggende regioner, både innenfor forretningsmarkedet og fritidsmarkedet. Derfor vil vi fra mars 2012 plassere et eget basefly på Torp og tilby åtte nye destinasjoner i tillegg til de to vi har fra før, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.

Ett fly av typen Boeing 737-800 stasjoneres på Torp fra sommerprogrammets start 27.03.2012. Norwegian har ambisjoner om videre vekst på flyplassen.

God samarbeidspartner

- Endelig har vi lykkes med å få til det vi har jobbet for i flere år, nemlig å få Norwegian til Torp. Norwegian er med sin profil og sitt rutenett en ypperlig samarbeidspartner for Torp, da de på en utmerket måte utfyller vårt eksisterende rutenett med spennende destinasjoner som det er stor etterspørsel etter i regionen vår, spesielt utenriksrutene og Nord-Norge. Vi gleder oss til et langsiktig og godt samarbeid med en profesjonell og offensiv aktør, sier Torps administrerende direktør, Alf-Reidar Fjeld.

Tre nye innenlandsruter

De nye helårsrutene til Bergen og Trondheim kommer som et resultat av stor interesse fra blant annet lokalt næringsliv. Fra 27. februar 2012 vil det være to daglige avganger til og fra Bergen og Trondheim, med rutetider spesielt tilpasset forretningsreisende. Innen de nye flygningene på Torp starter opp vil åtte av ti fly i Norwegians flyflåte ha WiFi, slik at det er store muligheter for å jobbe direkte på nett fra lufta.

Ny innenlandsrute Torp – Evenes vil flys med to ukentlige avganger. Evenes har gode forbindelser til både Vesterålen og Lofoten og det er i dag solid etterspørsel på ruten mellom Evenes og Gardermoen. Utenlandsrutene fra Torp går til populære reisemål i Norwegians allerede etablerte rutenett.

Rutetider

Torp – Alicante onsdag og lørdag kl 15.25

Torp – Antalya torsdag kl 14.10 og søndag kl 07.00

Torp – Bergen mandag-fredag kl 07.50 og 18.45
søndag kl 10.50 og 18.45

Torp – Berlin mandag og fredag kl 06.55

Torp – Evenes mandag og fredag kl 11.15

Torp – Las Palmas tirsdag kl 09.20

Torp – Malaga onsdag og lørdag kl 06.00

Torp – Nice torsdag kl 07.00 og søndag kl 16.45

Torp – Palma mandag og fredag kl 15.45

Torp – Trondheim mandag-fredag kl 07.50 og 18.45
søndag kl 11.50 og 18.45

Billettene legges i salg fra fredag 18. november.

Kontaktpersoner:

Norwegian: Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, tlf. 97 55 43 44
Torp: Administrerende direktør Alf-Reidar Fjeld, tlf 91 18 58 26

Under 2-3 års forhandlinger mellom Norwegain og Torp har nok Norwegian passet på å sikre at Torp ikke kan snu seg rundt til Ryanair slik som Rygge gjorde. Ektepakten er nok bedre sikret denne gangen.

Om Ryanair nå ombestemmer seg, og ønsker å starte flere ruter fra TRF neste sommer, så tror jeg ikke noen nekter dem det.

DY-aksjen falt 1.75% i dag. Markedet har altså ikke brydd seg særlig om satsningen, og/eller ser på den med litt negative øyne. SAS fulgte markedet generelt og gikk marginalt opp.

Mitt inntrykk er at begge selskaper "vingler" like mye når alt kommer til alt. Som andre har sagt her så var Kjos heeeeelt i skyene når han åpna på Rygge.

For folk flest her nede i Østfold så vil vi nok bruke tilbudet fra RYG og OSL.

Denne rivaliseringen mellom Rygge og Torp er ikke noe vi som holder til på Rygge er særlig opptatt av.

Lokalpressen i Østfold har forsøkt å gjøre dette til en konkurranse mellom lufthavnene på hver sin side av fjorden.

De som driver disse lufthavnene er nok mere interessert i å drive det godt for egen lufthavn enn å krige/konkurrere/godte seg over den andre.

Det er ihvertfall mitt inntrykk av de som driver Rygge. Hvordan de har det på Torp vet jeg ikke så mye om.

Denne rivaliseringen mellom Rygge og Torp er ikke noe vi som holder til på Rygge er særlig opptatt av.

Lokalpressen i Østfold har forsøkt å gjøre dette til en konkurranse mellom lufthavnene på hver sin side av fjorden.

De som driver disse lufthavnene er nok mere interessert i å drive det godt for egen lufthavn enn å krige/konkurrere/godte seg over den andre.

Det er ihvertfall mitt inntrykk av de som driver Rygge. Hvordan de har det på Torp vet jeg ikke så mye om.

Mitt inntrykk er at de fleste tenker slik hos oss også.
Vi er opptatt av å gjøre en god jobb for de selskapene og de passasjerene vi har. Ingen tegn overhode at noen hos oss som "kriger" mot Rygge.

DY-aksjen falt 1.75% i dag. Markedet har altså ikke brydd seg særlig om satsningen, og/eller ser på den med litt negative øyne. SAS fulgte markedet generelt og gikk marginalt opp.

Tror det er andre ting i markedet som bestemmer aksjekursene for tiden.

Torp-satsingen er av minimal betydning for helhetsbildet.
Og jeg tror ikke dette gir særlig utslag i aksjekursen.

Imm

Der tror jeg du har helt rett Wig-wag. Gjelder også den vanlige mann i gata her, de rutene vi ikke får fra RYG tar vi gledelig fra OSL med SAS eller andre selskaper. Kan ikke se at så mange fra Østfold vil bruke TRF da det er enklere å komme seg til OSL.

Jeg tror ikke Widerøe vil redusere innenlands fra Torp dersom Norwegian tar opp kampen. Widerøes største fortrinn er jo nettop at de kan tilby hyppige frekvenser, slik at passasjeren kan reise når det passer best for han eller henne.

Når det gjelder AMS og CPH så er det svært få passasjerer som faktisk skal til CPH og AMS. De skal videre ut i verden. Og ingen business reisende er interessert i å dra med DY til AMS og videre med KLM, med den risikoen det medfører. En og annen turist vil nok kunne gjøre dette, men det er ikke der volumet eller pengene ligger.

IMM
Venter i spenning på dagens nyheter.

Det blei ikke AMS. Flyr en fra Norge til AMS, for så å fly videre ut i verden med KLM, så lønner det seg stort sett å fly KLM heile vegen: i tid, penger, sørvis og komfort.

Har sjekka en del alternativer med KLM, faktisk hender det at det er billigere å fly Norge-AMS-Verden med KLM enn bare AMS-Verden med KLM. En gang jeg sjekka (på en bestemt dato vel og merke, det kan ha vært tilfeldig, men sier likevel noe) var det 600kr billigere å fly med KLM fra OSL via AMS til New York t/r enn t/r AMS-new york på de samme datoene.

Ellers er det vel bare å si gratulerer til "Trøssemarka International Airport" (Evenes).

Blir det en ekte base på Torp med "Norske" ansatte - eller er det en overnattinger på Torp med ansatte fra andre baser ? Hører rykter om en Sør Europeisk Base ? og antydning til brann (varme utvikling) i rosenes leir

Det er en riktig base med norske ansatte. Ryktene som går om at det er spanske ansatte og etc er feil. Du må ikke høre på rykter, men heler teste tilbudet selv. Basen vil på sikt utvikles til enda flere fly, men først må alle nye fly komme.

Pussig at dette kommer opp nå ... har akkurat hørt noe tilsvarende. Vel - vi får se ...

Er et par innlegg på face siden til DY ang det med Spania base.
Logisk egentlig å kutte i lønninger siden det er største utgift etter fuel.

Pussig at dette kommer opp nå ... har akkurat hørt noe tilsvarende. Vel - vi får se ...

OT, men kan det rykte ha noe med arbeidstvisten mellom DY og pilotkorpset?
Er der ikke en rettsrunde pågang der eller?

Kan selvfølgelig godt være at noen har plantet noe - men som sagt, vi får se. Slikt er ikke mulig å holde hemmelig i lengden.

Basen vil på sikt utvikles til enda flere fly, men først må alle nye fly komme.

Det vil ikke overraske meg om det kommer mer, men det får tiden vise. Det vet ikke du, det vet ikke jeg. Det er nok avhengig av om rutene går bra eller ei, men jeg har tro på de nye rutene, unntatt EVE og BER.

Back