Norwegian trafikktall for juni 2013

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Pressemelding:

Sterk trafikkvekst og god fylling for Norwegian i juni
04-07-2013 08:00

Vel 1,9 millioner passasjerer fløy med Norwegian i juni, en økning på 21 prosent. Selskapet vokser og øker kapasiteten både i Skandinavia og i nyere markeder. En høy fyllingsgrad bekrefter at ny kapasitet er blitt godt mottatt og at kundene fyller de nye setene som er satt i produksjon.

I juni fløy 1 911 841 passasjerer med Norwegian, en økning på 328 106 passasjerer eller 21 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Dette er også ny passasjerrekord i en enkeltmåned. Norwegian hadde en kapasitetsvekst (ASK) på 31 prosent og en trafikkvekst (RPK) på 35 prosent. Fyllingsgraden var 79,6 prosent, opp 2,7 prosentpoeng fra samme måned i fjor.

Vekst i alle markeder
Trafikktallene for juni er som de foregående måneder sterkt påvirket at høy kapasitetsvekst og en betraktelig lengre flydistanse enn før.

-Det er svært gledelig at så mange vil reise med oss og at vi fyller flyene, selv med en sterk kapasitetsvekst. Vi ser at gode billettpriser til kundene genererer mer etterspørsel. Selv om inntektene per setekilometer påvirkes, må dette også sees i sammenheng med en betydelig lengre gjennomsnittlig flydistanse. Det reduserer kostnadene per setekilometer, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegian best på punktlighet
Totalt opererte Norwegian 99,6 prosent av de planlagte flygningene i juni, hvorav 85,9 prosent gikk på oppsatt rutetid målt etter normal bransjestandard, dvs avgangspunktlighet innenfor 15 minutter. Tallene denne måneden er betydelig påvirket av ulike streiker i Europa.

De beste basene i juni var for Norwegians del igjen Bergen, Trondheim og Helsinki med over 90 prosent punktlighet. På OSL var Norwegians punktlighet 90 prosent, hele 9,5 prosentpoeng høyere punktlighet enn hos hovedkonkurrenten. Ankomstpunktligheten for Norwegians flygninger var også i juni høyere enn avgangspunktligheten. Norwegian var også best på ankomstpunktlighet på OSL sammenlignet med konkurrenten, i følge Avinors statistikk.

Trafikkrapport:

TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in June 2013
was 1 911 841 compared to 1 583 735 last year, an
increase of 328 106 passengers (21 %).

Compared to the same period last year:
 Total passenger traffic (RPK) increased by 35 %
 Total capacity (ASK) increased by 31 %
 The load factor was 79.6 %, up 2.7 p.p.

The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from July 2012 to June 2013, as well as
adjustments to production capacity.
The production increase was driven by the
establishment of new European short-haul bases
and long-haul operations to North America and
Southeast Asia. The new long and short-haul routes
contributed positively to the load factor.
A third party industrial action in Norway last year had a
negative effect on the comparable load factor for June.

PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.43 for the period
(-4 %).
The average flying distance for the Group increased by 11 %
in June compared to the same period last year.

OPERATING PERFORMANCE
In June the Group operated 99.6 % of its scheduled
flights, whereof 85.9 % departed on time.

HEDGE POSITIONS
The Group has entered into term contracts and
options during the period. By the end of June the
Group estimates a quarter-to-date gain of
approximately MNOK 169 related to the hedge
positions. Quarter-to-date disagio on USD
denominated loans was MNOK 179 by the end of
June.
http://media.norwegian.com/#/document/view/trafikktall-juni-2013-28227

Med 19 millioner-streken passert i løpet av så vokser nå Norwegian med 2 407 878 passasjerer siste 12 måneder. Mer interessant er det at Norwegian har lagt en alen til sin vekst de siste tre måneder med en vekst på 1 036 017 passasjerer som tilsvarer +23,2%. Nå får vi se hva konkurrenten varter opp med av passasjertall for juni, men hvis trenden der holder seg så vil Norwegian passere en annen 12-måneders-strek, og det er 75%-streken - dvs. Norwegian er 75% av SAS målt i passasjerer (70%-streken ble passert ved årsskiftet 2012/13).

Norwegian leverer til spekulanter, kundene og ikke minst flotte tall i en tøff bransje!

I tillegg er den rapporterte nedgangen i yield på 7% heller ikke noe som drar opp aksjen

Kanskje ikke så rart at yield (inntekt per passasjer kilometer) synker i en måned de starter ruter til New York og Bangkok. Hvis de skulle ha samme pris per kilometer til Bangkok som til Bergen så ville jo pengebingen fylles allt for fort.

Og så er de introduksjonsfasen for Sun&Fun ut av Gatwick (og Easyjet viser sviktende tall på LGW i samme segment).

Opp i alt "bråket" så må man vel si seg veldig fornøyd med å jobbe for et selskap som leverer såpass bra resultater. Det er jaggu ikke mange forunt i disse dager.

I tillegg er den rapporterte nedgangen i yield på 7% heller ikke noe som drar opp aksjen

RASK er ned med 4%, men er kanskje ikke unaturlig når gjennomsnittlig distanse fløyet øker med 11%.

RASK er ned med 4%, men er kanskje ikke unaturlig når gjennomsnittlig distanse fløyet øker med 11%.

Hva ville være naturlig nedgang med en slik økning av fløyet distanse?

Børsen tok NAS ned med 2,46% i dag, til tross for tilsynelatende strålende tall; økning i pax, nye ruter, nye fly... Det er sannsynligvis ikke småaksjonærene som leser ingressene som sender aksjen ned, men de tyngre investorene. Wahoos uroforklaringer om uroen i Egypt (oljeprisen) skulle vel ta ned SAS' kurs også, men den var opp 2,58%. Kan det finnes bakenforliggende forklaringer som vi som ikke er i markedet ikke ser, TOS?

Hva ville være naturlig nedgang med en slik økning av fløyet distanse?

Børsen tok NAS ned med 2,46% i dag, til tross for tilsynelatende strålende tall; økning i pax, nye ruter, nye fly... Det er sannsynligvis ikke småaksjonærene som leser ingressene som sender aksjen ned, men de tyngre investorene. Wahoos uroforklaringer om uroen i Egypt (oljeprisen) skulle vel ta ned SAS' kurs også, men den var opp 2,58%. Kan det finnes bakenforliggende forklaringer som vi som ikke er i markedet ikke ser, TOS?

Poenget mitt var ganske enkelt at inntekten er kilometer typisk er fallende i lengden på flygningene, men hvor mye lavere den er har jeg ikke noe tall for.

Hva som er årsaken til at DY er ned og ikke SK vet jeg ikke. Oljeprisene kan ha forskjellig effekt basert på i hvor stor grad de ulike selskapene har hedget sitt forbruk.

Poenget mitt var ganske enkelt at inntekten er kilometer typisk er fallende i lengden på flygningene, men hvor mye lavere den er har jeg ikke noe tall for.

Hva som er årsaken til at DY er ned og ikke SK vet jeg ikke. Oljeprisene kan ha forskjellig effekt basert på i hvor stor grad de ulike selskapene har hedget sitt forbruk.

Nei, jeg forventet selvfølgelig ikke noe eksakt tall om reduksjon av RASK, men trodde kanskje at du hadde tanker om hva som straffet NAS etter deres positive meldinger, der børsen var opp. Fuel hedging? NAS vaser seg ikke bort her ;)

Nei, jeg forventet selvfølgelig ikke noe eksakt tall om reduksjon av RASK, men trodde kanskje at du hadde tanker om hva som straffet NAS etter deres positive meldinger, der børsen var opp. Fuel hedging? NAS vaser seg ikke bort her ;)

Er på ferie, og har dessverre ikke hatt tid til å se på noe annet enn enkelte innlegg her. Så noen grundig analyse har jeg dessverre ikke hatt tid til.:)

Opp i alt "bråket" så må man vel si seg veldig fornøyd med å jobbe for et selskap som leverer såpass bra resultater. Det er jaggu ikke mange forunt i disse dager.

Medmindre man jobber i "oljå" selvfølgelig.... og der kommer det også de ansatte til gode ;)

Markedet svarer med å sende Norwegian ned på børsen i dag. - 3% i skrivende stund.

Markant nedgang på børsen for SAS også etter deres slipp av månedstallene for juni kl. 11. Slik er det, noen blir aldri fornøyd.

Vel, det kan forklares relativ enkelt dersom man ser pa RASK og yield trends.

Begge selskaper kliner mye nye kapasitaeter inn i marked, men dette kan bare selges med dypere discounts enn sist ar. Dette liker börsen darlig.

Likevel gode nyheter for de passajerer. Sa lenge som begge aktörer krangler og ikke finner tilbake til en viss sunn ökonomisk fornunft, sa lenge vil billett-prisene pa noen ruter holder seg nede...

Vel, det kan forklares relativ enkelt dersom man ser pa RASK og yield trends.

Begge selskaper kliner mye nye kapasitaeter inn i marked, men dette kan bare selges med dypere discounts enn sist ar. Dette liker börsen darlig.

Likevel gode nyheter for de passajerer. Sa lenge som begge aktörer krangler og ikke finner tilbake til en viss sunn ökonomisk fornunft, sa lenge vil billett-prisene pa noen ruter holder seg nede...

Snart er det Air Berlin som du jobber for som vil merke Norwegian sitt inntog på ruter fra Tyskland til Spania..

Og Air Berlin har ingen muskler tilsvarende Easyjet har fra LGW så spennende tider... Den som ler sist ler best..

Snart er det Air Berlin som du jobber for som vil merke Norwegian sitt inntog på ruter fra Tyskland til Spania..

Og Air Berlin har ingen muskler tilsvarende Easyjet har fra LGW så spennende tider... Den som ler sist ler best..

Vel RYkogREIS... Jeg ikke klarer helt din argumentasjon. Det ene er den situasjon som AB er inne, det andre er de resultater som DY la frem. Man kan nöktern og saklig diskutere det ene og det andre, men dersom man mener a blande, sa löper man fare a polemisere... Rett og slett fordi de to selskaper - AB og NAX - konkurrerer rett na bare pa 3 ruter med 5 daglige frekvenser. Dette gjenspeiler mindre enn 1% av NAX sin totale daglige produksjon. Ogsa disse LGW ruter som star i konkurranse mot easyJet star for en sma prosentualt andel av produksjonen. Ergo kan man ikke skylde darlige resultater alene pa faktum at easyJet gir NAX en töff kamp ved LGW.

NAX la frem resultater for Mai og for Juni som viser at deres inntekter ikke holder mal med ASK-veksten. Det ma vaere lov a spöre om NAX vokser for hurtig. Det er forövrig noe som ble ogsa spurt av CAPA og mange analytikere da Mai tallene kom frem.

Dersom jeg leser hvor mye penger bade SK og DY har brukt i Sverige til reklame-föring, sa har jeg den mistanke at man ble litt for optimistisk i sine vekst-prognoser og at man har litt for mye kapasitaet indusert i marked, som ma na dumpes til lave priser for a kunne holde load-factor oppe. Det direkte konsekvens er en fallende yield og til slutt ogsa fallende RASK.

Don't get me wrong. Jeg anser Norwegian som en dyktig og töff konkurrent. Men samtidlig stiller jeg visse spörsmal dersom jeg ser at man sliter sa i Mai og Juni...

Back