• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian til Russland (??)

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
I følge dagens Aftenposten skal Norwegian starte 4x ukentlige avganger Oslo-Moskva og Oslo-Leningrad, "etter sommeren"

Aftenposten melder også at italienske WindJet (www.windjet.com) skal starte Pisa-Oslo til sommeren, og at "et nytt spansk lavprisselskap" har søkt slots til å fly Barelona-Oslo. (dette kan være Barcelona-baserte Vueling (www.vueling.com) )

Replying to Topic 'Norwegian til Russland (??)'

Hvor er Leningrad....?;) Det er greit at Aftenposten er konservativ i språkbruken og ellers, men de har vel fått med seg at byen skiftet navn i 1991 til St Petersburg... (jeg har ikke lest artikkelen så jeg tar forbehold om at det ikke er CK som sitererer feil..;) )

Edit: Det kan kanksje tenkes at Aftenposten refererer til den føderale regionen Leningrad Oblast, men det er vel ikke så sannsynlig...

det er nok meg som har sitert feil (IATA-koden er LED, så der henger det jo litt igjen....)

da burde visum prosessen effektiviseres en smule........

Originally posted by MartinL

da burde visum prosessen effektiviseres en smule........

Det er nok ikke DY i posisjon til å endre...;) . Det er vel helt riktig at det er en smule kronglete å få ordnet med visum - iallefall om man er bosatt utenfor Oslo. Man kan få prosessen gjort unna kjapt, men da koster det bra med penger (jeg husker ikke hva jeg betalte men det var snakk om i størrelsesorden 6-700 NOK for visum og invitasjon, og alt det der).

Originally posted by TOS

Det er vel helt riktig at det er en smule kronglete å få ordnet med visum - iallefall om man er bosatt utenfor Oslo.

Men ikke hvis du bor svært langt unna Oslo, som f. eks i Kirkenes. Der er det er russisk konsulat som ordner med visum.

Originally posted by SK384

Originally posted by TOS

Det er vel helt riktig at det er en smule kronglete å få ordnet med visum - iallefall om man er bosatt utenfor Oslo.

Men ikke hvis du bor svært langt unna Oslo, som f. eks i Kirkenes. Der er det er russisk konsulat som ordner med visum.

Det er selvsagt riktig. Det var der jeg fikk ordnet med mitt visum, så det burde jeg vel husket...

Er omtrent samme prossesen for russere å få visum til Norge,de må til ambassaden i Moskva eller konsulatet i Murmansk.Husker rett etter at muren falt så foreslo Gro Harlem Brundtland ovenfor den russiske utenriksministeren at nordmenn da burde få visumfrihet til Russland,ikke noe problem svarte utenriksministeren,hvis det går begge veier selvfølgelig..Se det var ikke fru Brundtland interresert i..:sarc

Dagens visum prosess gjør det uansett utrolig tungvint å kunne reise over.
De burde hatt et elektronisk system slik som bla. Australia har.

Jeg tar i alle fall av meg hatten og litt til over hva Norwegian har fått til og deres fantastiske ekspansjoner som gir oss nye muligheter til å fly billig!

Vil Aeroflot svare mon tro? Ikke akkurat en godt markedsført linje!

Er vel ikke så mange årene til dagens visumprosedyrer er erstattet med noe mer "up to date"..Tror feks at et land som Russland ville tjene mye på det turistmessig..

Hadde vert spennende med en tur til Russland...

Originally posted by LN-REF

Hadde vert spennende med en tur til Russland...

Det er som man ser det.... Tror det er en god del Telenor-ansatte som sier seg helt uenige. Det skjer en del ting i "demokratiet" Russland som i beste fall kan kalles interessant med tanke på innblanding, overstyring og maktmisbruk. Man skal ikke glemme at Vladimir Putin har sin bakgrunn og sine venner fra KGB. Der i gården var man ikke ukjent med hårda bud.

Norge har også generalkonsulat i St. Petersburg.

Det har vært på trappene å innføre en 72 timers turistvisum, som skal være svært lett å få tak i, men forløpig har det ikke blitt noe av. Har vært litt skriverier i pressen her opp om de 72 timers visumene fra tid til annen.

Reiser en ofte til Russland så er et multivisum tingen. Da kan en reise så ofte en vil over grensen. Har bare vært i Russland en gang og da fikset jobben visum.

St. Petersburg har unike severdigheter og kultur som musikk,ballett o.a på et svært høyt nivå. Absolutt verdt et besøk.
Vinterpalasset er jo i seg selv verdt reisen. Overveldende!
Starter Norwegian rute dit kommer jeg til å være blant de første til å bestille. Har bare vært der en gang og det er altfor lenge siden.

http://www.boarding.no/art.asp?id=19994

Nyheten omtales paa boarding.no Der staar det at Pulkovo Airlines flyr mellom Oslo og St. Petersburg. Stemmer dette?

Det stemmer ikke, men under min tid i AY så hadde Pulkovo code-share med AY til HEL med conx til HEL-LED. Den finnes nok fortsatt, så det kan være det de har missforstått.

Ellers går det raskt å få visum til Russland om man har invitasjon fra den Russiske olympiske komité. Funket bra for meg! :)

Originally posted by The Ticketor

Ellers går det raskt å få visum til Russland om man har invitasjon fra den Russiske olympiske komité. Funket bra for meg! :)

Invitasjon fra et eller annet sentralt ministerium fungerer også godt i forhold å speede opp prosessen...

Originally posted by TOS

Originally posted by The Ticketor

Invitasjon fra et eller annet sentralt ministerium fungerer også godt i forhold å speede opp prosessen...
Og er man villig til å betale 1000 kr,får man visum på halvtimen ved konsulatet..

Back