"Norwegian til New York?" og andre artige historier

Futura FTW!!

Mens vi er igang med sære kunnskaper.

Jeg kan med relativt stor sikkerhet plukke ut fire fem år gamle traktorer av merket John Deere og Valtra, på grunn av den særdeles særegne motorlyden. Men nye motorer med EGR eller SCR kommer stort sett fra de samme fabrikantene, så da blir det straks vanskeligere..

Back to topic, jeg hadde en noe oppglødd diskusjon med en kompis under de glade studiedagene. Han påsto hardnakket at jagerfly snudde rotasjonsretningen på motorene for å bremse opp når de landet. Nå er det jo ikke forvente at meningmann skal ha noen god formening om hvordan reverse thrust fungerer på et fly. Men akkurat denne personen hadde jeg nesten trodd hadde fått med seg denna svingen. Konklusjonen var at vi var enige om å være uenige og jeg har latt ballen ligge død etter det.

Nå har jeg ikke finstudert det gjennomsnittlige jagerflyet, men jeg går ut fra at det er en eller annen form for reverse trust?!

Nå har jeg ikke finstudert det gjennomsnittlige jagerflyet, men jeg går ut fra at det er en eller annen form for reverse trust?!

Er ikke mange jagerfly som har reverse thrust, men Viggen hadde det.

Er ikke mange jagerfly som har reverse thrust, men Viggen hadde det.

Såpass ja, god bremser, evt. bremseskjerm som er trikset altså?!

Nå veier jo ikke et jagerfly SÅ mange tonn, så det er forsåvidt logisk nok.

Bremseskjerm, eller ofte så ligger de lenge på kun bakhjulene for størst luftmotstand

F16 bruker som regel vaier, eller skjerm der vaier ikke finnes/rullebanen er for kort... ifølge mine observasjoner.

Vaier, det skjer nok ikke ofte. F-16 er ikke bygd for sånt, men de har en hook hvis de mister bremsene, og ikke klarer å stoppe. Er bremseskjerm som gjelder om de skal kutte ned på bremseavstanden. Ellers går det som oftest i aerobreaking ved å bruke kroppen som bremse ved å holde seg på bakhjulene.

Re: Norwegian til New York

I Bergen tidlig åttitallet: Vi stod der m en DC10 --skulle til NYC. WF stod ved siden av oss med en Twin Otter. Plutselig sa en eldre kvinne: Det var da et stort fly til Florø (?) i dag. Vi fikk dama ned trappen og annonserte at vi skulle til The Big Apple --- 5 pax reiste seg og gikk av.
Har det tidligere vært IC-ruter fra Bergen? Ikke verst, det hadde vært noe å få tilbake.

Er det mulig å finne oversikt over historiske ruter noe sted?

Også i Bergen: En dame 'gikk feil' og endte opp i 747'en, som sto tom og forlatt etter ankomst fra JFK istedet for Twin Otter'n til Sogndal. Slik ble den kjent som Sogndalsjumboen.

Skal ikke nevne alle som prøvde å klatre over sperringer på FBU for å komme seg ombord i feil fly bare fordi det sto parkert nærmere....

Hender en gang i blandt på TRD at hvis 2 WF står side om side med samtidig boarding, kan den ene bli full....Folk skjønner ikke tegninga før alle seter er tatt, og køen står ut av flyet... :colgate:

Siden denne tråden dukket opp igjen, kom jeg på en episode:

Var i min tantes 50-årslag for en drøy uke siden, og en av de kvinnelige gjestene hadde en mann som var SAS-pilot. En annen kvinnelig gjest kommenterer:

"Ja, han kjørte oss til Kroatia i sommer!"

:rolleyes:

Var en eldre herremann som fikk seg en ufrivillig oppgradering til eco extra på MAN-BGO en tid tilbake og som ikke lot sjansen gå fra seg til å konsumere så mye brennevin som mulig på turen. På slutten påstod han hardnakket at en kun fikk røyke på høyresiden av flyet på ruter til Nord-Norge på slutten av 80-tallet. Purseren kunne opplyse at hun hadde jobbet i SAS siden 70-tallet og at dette ikke var tilfelle.

Denne diskusjonen gikk under hele innflygingen og siste påstand var at "på SAS-flyene til USA rett før røykeforbudet var det bare en rad det var lov å røyke på i hele flyet", noe hun også benektet. Jeg regner med hun hadde rett i begge tilfeller?

Røykeseksjonen på langrutene var fleksibel og man frigjorde seter etter behov (fra en buffersone). Det kan godt være at det var flighter med bare en rad.

Er ikke 100% sikker, men mener å huske at man eksprimenterte litt med røyking på toseterne. Imidlertid ble det mye klager på røyk som drev over gangen ...

Jøss, så da var det ikke bare whiskeyen som snakket da. :-)

Da virket som purseren bare avfeide det som fyllepreik men da hadde han vel rett da. Takk for svar!

Har det tidligere vært IC-ruter fra Bergen? Ikke verst, det hadde vært noe å få tilbake.

Er det mulig å finne oversikt over historiske ruter noe sted?

Jep...SAS fløj BGO-Seattle i starten af 1970èrne....og mon ikke der har været andet, det var bare den jeg kunne komme i tanke om....
SVG har også har USA trafik
Hilsen Ole

Husker min far fortalte en historie fra gamle GEN, under boarding av en Scanair DC8 retning syd en tidlig vintermorgen hvor en godt voksen dame med følge gikk ombord i en nedsnødd Scanair DC-10 som stod rett utenfor med døren åpen og trappen tilkoblet, der ble hun sittende i 45 minutter.

Det går også igjen en historie fra samme sted hvor det ryktes om ett eldre ektepar som satt seg selv og håndbagasjen på lastebåndet og endte sin ferd i lasterommet :lol:

Midt på syttitallet på BGO , vi var ute å flakset med Cherokee . Ante ikke hvordan vi skulle kom ut til flyet for å fly tilbake til Kjeller. Joda bagasjebånd er jo greit..:headbang

Det er en god del som har fått det for seg at DY skal fly direkte til JFK fra TRD, og klager på at det koste mer enn 1 500,- allerede nå.

Mellomlanding, hva er det? :)

Back