"Norwegian til New York?" og andre artige historier

Moro hva enkelte sier. Men(!!) det finnes faktisk folk som burde vite litt mer om hvor hvilke selskaper flyr;
Tidligere i høst, på skolen, fortalte en kompis at han skulle til NYC til reiselivslæreren vår. Hun spurte om hvor mye han hadde betalt for den, og kompisen min sa at den turen hadde han betalt (ca) 2500 kr for. Reiselivslæreren spurte da retorisk "Ja, hvilket selskap er dette med da? Er vel Norwegian det vel". :lol: (Det var altså Lufthansa).

Last edited:
Fikk meg litt og le av på en tur i fjor når en jente spurte moren sin om dette:
Hva gjør den vingen utenfor flyet der mamma???
Morra så seg fortvilet rundt og prøvde å få svar fra mannen sin som satt på andre siden av midtgangen. Det utrolige svaret hun klarte og grave fram var litt imponerende egentlig:)
Den er der kun for oppbevaringsplass til bagasje og motorene...

Folk flest er jo ganske så mye mindre opptatt over HVILKET selskap de reiser med.
På wideroe.no selges det jo reiser med en hel mengde flyselskap over hele verden, og i de siste ukene har vi fått tildels mange henvendelser fra "sure" kunder som slettes ikke liker at vi driver og endrer på flytidene på Widerøe innlands i USA .....
(CO/UA mergeren gjør at det er nå er store endringer på routings, og mange har jo kun fått med seg at de har booket på wideroe.no .. ikke at det faktisk er andre selskap som flyr)

Folk flest er jo ganske så mye mindre opptatt over HVILKET selskap de reiser med.
På wideroe.no selges det jo reiser med en hel mengde flyselskap over hele verden, og i de siste ukene har vi fått tildels mange henvendelser fra "sure" kunder som slettes ikke liker at vi driver og endrer på flytidene på Widerøe innlands i USA .....
(CO/UA mergeren gjør at det er nå er store endringer på routings, og mange har jo kun fått med seg at de har booket på wideroe.no .. ikke at det faktisk er andre selskap som flyr)

Ja, dere har vel avdeling i både Thailand og USA, så det er ikke så rart at man tror at WF flyr overalt...;)

Snakket med en WF-skipper en gang som var litt nysgjerrig på hvorfor jeg som WF-ansatt bodde i Atlanta, så da fortalte jeg ham at jeg var stasjonnsjef på ATL. Han så da litt spørrende ut, og jeg fulgte opp med undrende å spørre om han ikke var klar over at vi hadde 24 Dash'er flyvende på kontrakt for DL... Jeg har knapt sett større hakeslepp i mitt liv før han skjønte at jeg drev gjøn med ham.. :lol:

For ikke lenge siden var jeg på en middag med en forretningsforbindelse fra Danmark. Han hadde nettopp flydd fra København til Tokyo med SAS, og hadde blitt oppgradert til "første klasse". Og det var ikke måte på hvilken service, mat, comfort osv. han hadde blitt traktert med. Da jeg ymtet innpå om at SAS ikke har 1. klasse, men derimot en ganske så ordinær business-klasse, fikk jeg klar beskjed om at jeg som nordmann ikke hadde den ringeste peiling på hva slags utmerket service danskerne kan nyde på vej til Japan...

Jeg holdt klokelig kjeft under resten av middagen, mens vedkommende mistet en solid porsjon cred;)

Husker da jeg gikk første året på videregående (1999-2000). Skolen lå ca. rett under der flyene svingte inn på final nordfra til OSL, og jeg satt ved vinduet, og kunne se rett opp på dem der de svingte seg inn.

I en eller annen sammenheng, kunne jeg bekrefte at "det der var en 757" om et fly som nettopp passerte. Læreren var enig, men han utelukket ikke at det kunne være en DC-10, siden han ikke kunne se en evt. halemotor nedenfra :rolleyes:

Har hatt mange diskusjoner med kollegaer og venner ang fly og luftfart. Det morsomme er at pappa ringer meg hver gang han prater med noen om fly, og de enten er usikre eller uenige. Husker en gang han ringte meg og lurte på om Widerøe opererer 50 setere på kortbanenettet. Han var sikker på at de ikke gjorde det, men måtte ringe for sikkerhets skyld. ;) Faktum er jo at Dash 7 hadde jo den kapasiteten, men det er jo noen år siden de ble tatt ut av drift.

Har noen påståelige kolleger, og har fått høre noen ganger om hvor teit jeg er i saker hvor de er brennsikre på at de har rett. Lar det bare passere, de får tro hva de vil. :)

Utrolig hvordan enkelte på dette forum tror at viten om fly er allemannskunnskap.
Newsflash: det er ikke det.

Folk gir generelt blaffen i hvem som fly dem fra a til b, så lenge de får det for en billig penge.
Eksempel: Jeg gir blaffen i hva busselskapet som frakter meg fra Sandnes til Flekkefjord heter. Jeg gir også blaffen i hvem som har laget setene, hvorfor den har så mange hjul, hva bussjåføren heter, hva de ulike delene heter, og hva de ulike knappene heter. Jeg vil bare fortest, enklest og billigst fra Sandnes til Flekkefjord.

Mulig at de sitter på www.bussprat.no eller whatever og gjør narr av meg som er totalt blank på buss. Men jeg kan ikke si at jeg bryr meg nevneverdig, og det gjør ikke min kjære moder ang. fly heller.

0.02$

Utrolig hvordan enkelte på dette forum tror at viten om fly er allemannskunnskap.

Folk gir generelt blaffen i hvem som fly dem fra a til b, så lenge de får det for en billig penge.
Eksempel: Jeg gir blaffen i hva busselskapet som frakter meg fra Sandnes til Flekkefjord heter. Jeg gir også blaffen i hvem som har laget setene, hvorfor den har så mange hjul, hva bussjåføren heter, hva de ulike delene heter, og hva de ulike knappene heter. Jeg vil bare fortest, enklest og billigst fra Sandnes til Flekkefjord.

Mulig at de sitter på www.bussprat.no eller whatever og gjør narr av meg som er totalt blank på buss. Men jeg kan ikke si at jeg bryr meg nevneverdig, og det gjør ikke min kjære moder ang. fly heller.

0.02$

....en liten du glemte i eksemplet ditt....du uttaler deg heller ikke skråsikkert om bussene - det er forskjellen ;-)

0.02$

Du har helt rett. Jeg gir en lang beng i hva slags buss jeg tar ned til OSL for å reise videre med en A320-200 til London, og en B747-436 (den med 52 seter i business) videre til USA. Men jeg påstår heller ikke hva slags buss jeg tar. jeg vet at det står Ruter på den, men hvilket selskap som opererer bussen for Ruter, samt hvilken logo som står under frontruta, skal jeg ærlig tilstå at jeg ikke vet - selv om jeg vet at det er "samme" buss hver gang, har jeg faktisk ikke lagt merke til bussmerket. Jeg har heller ikke påstått at jeg vet det.

I et eksempel jeg nevnte lenger opp i tråden, var det en eks-kollega som hadde planer om å dra til Brasil (tror jeg det var), og han var skråsikker på at de fløy direkte OSL-Brasil. Jeg prøver å forklare han at Lufthansa er et tysk selskap, og flyr sine ruter ut fra sine huber i Tyskland, og at om man skal fly med Lufthansa fra norge til Brasil, så flyr man fra Norge via Tyskland - ikke motsatt. Det er egetnlig ganske logisk tankegang, enten man er flynerd eller ikke.

Fortsatt påstod han at han "hadde hørt at de hadde en rute via Norge...".

Jeg er da stikk motsatt, jeg vet at den flybussen til Norgesbuss som går utenfor døren hos meg har en 420hk Euro4 motor koblet til en 12 trinns I-Shift kasse og at bussen er 13,5meter og har 51 plasser og at fjæringen er mer behagelig en den harde til Scaniaene til SAS flybussen. Mens jeg står å venter på bussen paserer det masse MAN busser og leddbussene på #20 bussen er 18,75m. Etter Kløfta ser jeg togene pasere på toglinjene og da vet jeg hva slags tog det er om det er EL17 eller EL18, Flytog, Signatur eller Agenda. Kommer vi til Stockholm og skal ut med Vikingline så prøver jeg alltid å finne ut hva slags maskin som er i kjellern, Er det en Vartsilla?? hvor var skipet bygget og hvor har det gått før. Ser jeg betegnelsen på bakluka på bilene som kjører forbi oss, så vet jeg ofte hvor mange hestekrefter den har. Nå er jeg rimelig nærd på alt som har med forflyttning av mennesker å gjøre og bruker desverre min klisterhjerne på bare tullball....

Jeg er da stikk motsatt, jeg vet at den flybussen til Norgesbuss som går utenfor døren hos meg har en 420hk Euro4 motor koblet til en 12 trinns I-Shift kasse og at bussen er 13,5meter og har 51 plasser og at fjæringen er mer behagelig en den harde til Scaniaene til SAS flybussen. Mens jeg står å venter på bussen paserer det masse MAN busser og leddbussene på #20 bussen er 18,75m. Etter Kløfta ser jeg togene pasere på toglinjene og da vet jeg hva slags tog det er om det er EL17 eller EL18, Flytog, Signatur eller Agenda. Kommer vi til Stockholm og skal ut med Vikingline så prøver jeg alltid å finne ut hva slags maskin som er i kjellern, Er det en Vartsilla?? hvor var skipet bygget og hvor har det gått før. Ser jeg betegnelsen på bakluka på bilene som kjører forbi oss, så vet jeg ofte hvor mange hestekrefter den har. Nå er jeg rimelig nærd på alt som har med forflyttning av mennesker å gjøre og bruker desverre min klisterhjerne på bare tullball....

Du er syyyyyyyyyyyk ... veldig syyyyyyyyyyyk ..... :devot:

:D .

Etter Kløfta ser jeg togene pasere på toglinjene og da vet jeg hva slags tog det er om det er EL17 eller EL18, Flytog, Signatur eller Agenda.....

El. 17 på Kløfta? Det er mange år siden det, prøv Flåmsbane eller med litt flaks i Bergen en gang i blandt. Signatur og Agenda er ingen tog, det var produktnavn på langdistanse og regiontog. :cheers:

El. 17 på Kløfta? Det er mange år siden det, prøv Flåmsbane eller med litt flaks i Bergen en gang i blandt. Signatur og Agenda er ingen tog, det var produktnavn på langdistanse og regiontog. :cheers:

Laurenz da..El. 17 var på Kløfta seinest i år.. :p

Back