Norwegian til Dubai

Nå kan jeg ikke svare for skattene, men SAS opererer ikke med en-veis priser i de billigste klassene, (dvs skal man kjøpe en så må man opp i full-pris). Da blir vel også prisstrukturen på billetten litt annerledes og dette kan ha noe å gjøre med skatter og avgifter.

Forresten hvis du søker på OSL-CPH-DXB en-vei med SAS 22/11 er prisen på NOK6546 hvor av 191 er skatter, så det er noe rart med prisen ex-DXB av en eller annen grunn?

Itillegg ser jeg at det ser ut som om SAS planlegger å øke fra 3 til 4 ukentlige CPH-DXB til neste vinter

Last edited:
Rednose, 1. desember begynner Emirates å fly A380 på EK001/002 (til London/Heathrow) og prisen en vei er rundt kr 4700 - noe å tenke på?

Jeg satt og tittet litt på sas.no for å eventuelt kombinere en DXB tur
med DY den ene veien, og SK den andre.
Det jeg reagerte på var at dersom jeg reiser t/r med SK 22.nov/24.nov
var prisen 5173,- inkl. skatt på Nok 313,- men dersom jeg kun valgte retur var prisen 7385,- og skatt på hele 935,-.
Er dette lureri fra SAS sin side, eller kan noen fortelle meg hvorfor jeg må betale over 600,- mer i skatt for bare å fly den ene veien...
Dette kan ihvertfall ikke være myndighetspålagte skatter.
Begge priser er til/fra Oslo via CPH.
Takker for et vettugt svar...

Naa begynner det aa bli noen aar siden jeg underviste i tariffer og avgifter, men det var lignende eksempler den gang ogsaa. Kanada hadde en del slike utslag, hvor en reise som startet i Kanada, enten det var en vei eller tur-retur fikk betydlige hoeyere avgifter enn enn en reise som gikk til Kanada. Det kan vaere noe av det samme, altsaa en avgift som legges til fordi reisen starter i Dubai (Tariff systemene skjoenner ikke du ankommer med et annet selskap og i virkligheten ikke starter reisejn i Dubai...dette kan du teste ved aa snu paa fjeala...bruk SAS paa vei til DXB og DY paa vei hjem aa se om avgiftene avspeiler dettte....og avgifter kan beregnes som en % av billettpris....slik var det tidligere i Kanada....

Nå nærmer det seg vel oppstart på denne.

Er det noen som vet hvor fuelstoppet blir? Er disse faste eller velges de fra dag til dag...?

Det er ikke meningen nei, men den som lever får se...

Nedover bør det gå greit, men hjemover med 150 pax begynner det
å bli på grensen...

Lauda har vel brukt en 738 på DXB fra VIE. Og det gikk ikke alltid like bra med tanke på turen hjem. DXB-VIE er rundt 4200 km og OSL er nesten 1000 lengre. Så det kan jo bli spennende :)

Fatter ikke at noen orker å fly så langt og trangt uten noe annet enn buy-on-board ass.

Det er sikkert mange ting å utsette på denne flyturen, for min del ville nok knyttnevetesten være det største problemet. Om man må betale for maten eller få den inkludert i billettprisen, slår meg som lite viktig. Ass.

Det er sikkert mange ting å utsette på denne flyturen, for min del ville nok knyttnevetesten være det største problemet. Om man må betale for maten eller få den inkludert i billettprisen, slår meg som lite viktig. Ass.

Måtte flire litt av svaret ditt ass ;)

Burde kanskje blitt mulig å forhåndsbestillt mat på de lengste rutene under bestilling av reisen.
Charterselskapene får dette til så hvorfor ikke ruteflyselskapene?

Norwegian skal vel ha en egen Dubai-meny? Kjipt om det bare blir salg av smakløse trekantsandwich og besk vin på en så lang rute...

Tror faktisk at de som drar til Dubai i privat øyemed ikke er typisk flyinterresserte, og ser på flyreisen som et "must". De som nå skal begynne å farte til dette harry-landet som feriested uten å ha vært der før ser på komfort som 2 prioritet.

Burde kanskje blitt mulig å forhåndsbestillt mat på de lengste rutene under bestilling av reisen.
Charterselskapene får dette til så hvorfor ikke ruteflyselskapene?

Men har en DY 738 de nødvendige fasilitetene for oppvarming av mat? Er jo lite artig å bestille en reke-baguett på forhånd, liksom...

De serverer vel varm mat på charter for Solia og Star Tour ? Og jeg har gang på gang kjøpt varm mat o/b......på -300.....Dog ikke noe advanced.....

800 maskinene har ihvertfall godt utstyrt galley. Er ikke sikker på om Solia tilbyr varm eller kald mat på Norwegian flygningene?

Da bør det vel gå greit - jeg regner ikke akkurat med at det er planer om -300 maskiner ned til DXB...

Norwegian serverer varmmat til 189 Solia pax idag,
så dette er ikke noe problem.
Det som blir spennende er å se hva slags mat de har planer om å tilby :)

Men har en DY 738 de nødvendige fasilitetene for oppvarming av mat? Er jo lite artig å bestille en reke-baguett på forhånd, liksom...

Ja, men rekebaguette ville jo faktisk være en positiv avveksling fra de trekantsandwichene de serverer i dag. ;) Bra at det er mulig å ha varm mat på 800- maskinene og at de har tenkt å ha egen Dubai- meny. Men i så fall burde de ha en slik også til Kanariøyene. Det er etter min mening også en for lang tur til at det er godt nok å sitte der med de vanlige greiene. Særlig nå rman vet at charterselskapene her tilbyr mye bedre servering.

Back