• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DY Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Hva i huleste mener de med "den totale omkretsen"? En omkrets er vel pr def. total? (@SK384: Er ikke du matematikklærer..?)
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Hva i huleste mener de med "den totale omkretsen"? En omkrets er vel pr def. total? (@SK384: Er ikke du matematikklærer..?)

Joda det stemmer det. :) Totale omkretsen er ikke et begrep som er definert i matematikken og det brukes heller ikke i matematikk. Noen fraktselskap bruker det og da definererer de det sånn:

La oss bruke en rektanglær eske som eksmpel der målene er 30 cm, 25 cm og 150 cm. En regner da ut omkretsen for den korteste flaten 30+25+30+
25 = 110 cm. Derertter adderes 150 til svaret og en finner totale omkretsen

30+25+30+25+150 =260 cm

Men som sagt dette er ikke noe begrep som eksisterer i matematikken. Det er nok noe fraktselskapene har funnet på.
 

Attachments

  • total.JPG
    total.JPG
    16.6 KB · Views: 465
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Kjører fortsatt Norwegian aggressive vektere som kontrollerer vekten på håndbagasjen og gir bøter om den er for tung? De holdt jo på med dette før covid.

Er ikke intressert i om en er for eller mot praksisen, bare om det fortsatt finner sted.
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Kjører fortsatt Norwegian aggressive vektere som kontrollerer vekten på håndbagasjen og gir bøter om den er for tung? De holdt jo på med dette før covid.
Har ikke sett det på innland hvertfall. virker om det har tatt slutt etter at de innførte billetter med/uten håndbagasje.
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Min erfaring er at de kun ser på størrelsen. Er du i gruppe C og har bare en liten eiendel inkludert blir du stoppa om du kommer med koffert eller flere bager. En vanlig myk sekk pleier derimot å gå fint selvom den er litt over i størrelse.

Med andre ord virker det som at de kun tar de som garantert er over, og som ikke kan presses sammen under setet.
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Høres da rimelig ut, da tar de jo også ut som som snor seg unna å betale for håndbagasje og det er jo greit.
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Jepp, og de som har en hard koffert som er over kan jo uansett ikke argumentere seg rundt. Synes praksisen nå er veldig grei. Jeg har vært litt smånervøs for at sekken min er litt for stor, men har aldri pakka den stappfull og har sett flere med større sekk en meg og, så det har alltid gått greit.

Hadde også vært artig å se hva de drar inn på kontrollene i gaten. Stopper de i snitt 2 på hver flygning blir jo det litt klingende mynt i kassa;)
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Jepp, og de som har en hard koffert som er over kan jo uansett ikke argumentere seg rundt. Synes praksisen nå er veldig grei. Jeg har vært litt smånervøs for at sekken min er litt for stor, men har aldri pakka den stappfull og har sett flere med større sekk en meg og, så det har alltid gått greit.

Hadde også vært artig å se hva de drar inn på kontrollene i gaten. Stopper de i snitt 2 på hver flygning blir jo det litt klingende mynt i kassa;)


Det uttalte målet er visstnok 8 kr per pax i auxillery revenue på gate alene. Så med 1,89 millioner pax i april så er målet da rett over 15 millioner
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Kjører fortsatt Norwegian aggressive vektere som kontrollerer vekten på håndbagasjen og gir bøter om den er for tung? De holdt jo på med dette før covid.

Er ikke intressert i om en er for eller mot praksisen, bare om det fortsatt finner sted.

På Flesland har de gjort det en del de siste ukene
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

På Flesland har de gjort det en del de siste ukene

Takk, da holder jeg meg fortsatt borte fra selskapet, men bra jeg booket en koffert til kona. For info er det 14 kr billigere for en voksen og ett barn å kjøpe «standardpris pluss pri-boarding enn lavpris, priboarding (som inkl en vanlig kabinkoffert) og ett stk bagasje. Gadd ikke kansellere å booke på nytt.
 
Re: Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Lenge siden sist, men i Nice for Norwegian og innsjekk/bagdrop: Er det fortsatt en felles kø for alt og typisk middelhavseffektivitet og manuelle prosesser?
 
Hællææææh

Skal til Vienna med Norwegian om en drøy uke. Må sjekke inn 1 kolli på 30kg og et på 15kg. I billetten er det inkludert to kolli a 23kg.

Finner ingen muligheter til å kjøpe bagasje på 32kg. Er dette ikke mulig overhodet på DY eller kan man betale en avgift på flyplassen?

Står jo litt på Norwegian.no, så jeg regner med at jeg må beregne ekstra tid på flyplassen og betale 7*150,- (7kg overvekt). Enkelt og greit.

Størrelse- og vektgrenser​

Når du gjør deg klar til turen, må du passe på vekt og størrelse på bagasjen din.

  • Hvert enkelt kolli må ikke veie mer enn 32 kg eller mindre enn 2 kg.
  • Bagasjen din må ikke veie mer enn 74 kg til sammen.
  • Hvert enkelt kolli kan ikke være større enn 250 x 79 x 112 cm (lengde x høyde x bredde), og den totale omkretsen kan ikke overstige 300 cm.

Gebyr for overvekt vil gjelde for øverig bagasje du har med i tillegg til de 2 innsjekkede bagasjene + 1 liten innsjekket bagasje.
Gebyr for overvekt gjelder
også for øvrig bagasje som veier over 23 kg - 150 NOK per kilo, per flyvning. Enhver liten bagasje som veier over 10 kg vil bli betraktet som en vanlig innsjekket bagasje og belastes deretter.
 
Norwegian har weight-pooling, med andre ord kan du plusse sammen vekten og dele på 2. Så det skal gå helt fint, gå bare til manuell skranke.

Hvor godt de kan rutinene på DY i VIE vet jeg derimot ikke, så godt mulig de kan være kranglete der nede på returen.
 
Jeg måtte ta nattog til Bergen med 32 kilo…Norwegian nektet når ett kolli var på mer enn 30 kilo.
 
Norwegian har weight-pooling, med andre ord kan du plusse sammen vekten og dele på 2. Så det skal gå helt fint, gå bare til manuell skranke.

Hvor godt de kan rutinene på DY i VIE vet jeg derimot ikke, så godt mulig de kan være kranglete der nede på returen.
Tusen takk. Det visste jeg ikke. Veldig gode nyheter.

Returen er med Austrian så der kunne jeg gå inn og kjøpe ett stort tungt kolli for kjekke €180
 
Back
Top