Norwegian - spørsmål om innsjekk/bagasje/seter og setereservasjon

Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Men SAS tar ikke betalt for det.

Det gjør de da, med mindre du har gull- eller diamantkort - eller du ønsker å forhåndsreservere de bakerste eller midtre setene på interkontinentale turer.
 
Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Det er Norwegian, sånt må man bare leve med, men du får refundert om du klager. Hvis du er heldig.

Hadde dere betalt ekstra for disse setene hos SAS?
 
Seter ved innsjekking - Norwegian longhaul

Hei,

Reiser til BKK med Norwegian neste uke. Reiser denne ruta ofte både med TG og Norwegian, men denne gangen skal jeg reise på budsjett uten noen tilkjøp. Er det noen som vet om man kan velge seter på automatene på Gardermoen når man sjekker inn slik man kan på de korte rutene med Norwegian?

Kunne jeg da i teorien dratt opp til Gardermoen 24 timer før for å velge seter på automatene? :)
 
Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Hadde dere betalt ekstra for disse setene hos SAS?
Det var ikke jeg som bestilte, så jeg vet ikke. Men uansett så synes jeg det er dårlig, i hvertfall med tanke med at det er barn med i reisefølget. Det er heller ikke noe gull eller diamantkort her i familien.
 
Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Du er jo ikke garantert setene selv om du forhåndsbestiller de, men du får vel penga tilbake om du sender inn en klage


Etter at Norwegian har trukket fra ekspedisjonsgebyret sitt, så får man vel igjen sånn cirka ingenting. For noen år tilbake hadde jeg kjøpt seter på MUC-OSL for 50 kr. stykket tror jeg det var, men da praktiserte de plutselig free seating. Sendte klage og fikk refusjon - minus 50 kroner pr. sete i gebyr, altså i alt kr. 0. Clever.
 
Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Det var ikke jeg som bestilte, så jeg vet ikke. Men uansett så synes jeg det er dårlig, i hvertfall med tanke med at det er barn med i reisefølget. Det er heller ikke noe gull eller diamantkort her i familien.

Hvis man skulle hatt seter på rad 2 hos SAS, så måtte man ha betalt for det ja, i alle fall i form av Plus i stedet for Go.
 
Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Hvis man skulle hatt seter på rad 2 hos SAS, så måtte man ha betalt for det ja, i alle fall i form av Plus i stedet for Go.

Var ikke plus, men det var 2 vindu-rader bak hverandre i eco. Jeg har nå også fått vite at vi ikke betalte for setereservasjonen.
 
Re: Ikke tildelt forhånsbestilt sete hos DY

Etter at Norwegian har trukket fra ekspedisjonsgebyret sitt, så får man vel igjen sånn cirka ingenting. For noen år tilbake hadde jeg kjøpt seter på MUC-OSL for 50 kr. stykket tror jeg det var, men da praktiserte de plutselig free seating. Sendte klage og fikk refusjon - minus 50 kroner pr. sete i gebyr, altså i alt kr. 0. Clever.

Hva faen? Omtrent det verste jeg har hørt.
 
Re: Seter ved innsjekking - Norwegian longhaul

Hei,

Reiser til BKK med Norwegian neste uke. Reiser denne ruta ofte både med TG og Norwegian, men denne gangen skal jeg reise på budsjett uten noen tilkjøp. Er det noen som vet om man kan velge seter på automatene på Gardermoen når man sjekker inn slik man kan på de korte rutene med Norwegian?

Kunne jeg da i teorien dratt opp til Gardermoen 24 timer før for å velge seter på automatene? :)

Ser nå at evt endringer i seteønsker må sendes minst to dager før hvis man har bestilt mat, noe jeg har. Betyr det at man i prinsippet får tildelt seter allerede to dager før hvis man ikke har reservert. Noen som vet hvordan logikken deres funker? Vi er to voksne og et lite barn, kan vi risikere å havne spredt?
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Jeg resererverer alltid sete hos Norwegian (20-30 reiser per år), og har bare hatt problemer én gang. Da sendte jeg en mail, og fikk svar tilbake:

På vegne av Norwegian beklager jeg at dere ikke fikk tildelt de setene som dere hadde forhåndsreservert. Man har muligheten for å forhåndsbestille seter med oss, og dette er en ekstraservice man betaler for å få.

I våre vilkår står det:

”I spesielle tilfeller kan det hende at Norwegian må endre den reisendes sete selv om dette er reservert på forhånd.”

Eksempler på dette kan være en kansellering av avgangen hvor man blir overført til et nytt fly, eller ved flybytte rett før avgang.

Vi vil selvsagt refundere setegebyret du har betalt, og pengene vil tilbakeføres til kredittkortet som ble benyttet ved bestilling i løpet av rimelig tid.
 
Re: Seter ved innsjekking - Norwegian longhaul

Kunne jeg da i teorien dratt opp til Gardermoen 24 timer før for å velge seter på automatene? :)

Vet ikke om du kan på IC,men om du kan,så kan du bruke insjeknings automatene på OSLO-S (ved flytoget),hvist du er i Oslo. Her kan du iallefall printe/booke seter, GRATIS.på alle rader (fra rad 6 på B787), 24 timer før avgang på "vanlige" Norwegian flygninger.
 
Last edited:
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Jeg resererverer alltid sete hos Norwegian (20-30 reiser per år), og har bare hatt problemer én gang. Da sendte jeg en mail, og fikk svar tilbake:

I dette tilfellet var det en planlagt avgang med et standard 737-800 Greta Garbo

Ser egentlig ingen grunn til at de plasserte oss på rad 17 da vi hadde reservert og betalt for rad 2.
Det var først etter at jeg var på vei bort fra skranken og personen der var i gang med å sjekke inn neste passasjer at jeg kikket på boarding passene og så at det sto 17

I det minste burde han som sjekket oss inn informert om at vi var flyttet.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Det er ikke meningen å si at Norwegian har gjort noe riktig i tilfellet ditt, for det synes jeg vel ikke.

Tråden har stilt spørsmål rundt hvilken rett Norwegian har til å gjøre endringer, og eposten refererer til Norwegians vilkår. Videre har det vært stilt spørsmål rundt refusjonsmuligheter, og da er jo dette ett eksempel på hvordan dette har vært praktisert ved et annet tilfelle.

I tillegg synes jeg eposten viser et annet bilde av klagehåndteringen enn det som tegnes av andre innlegg. Jeg opplevde at Norwegian uten videre beklaget det som skjedde og refunderte alle pengene, og når feilen først var gjort kunne jeg ikke ønske så mye mer.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

I tillegg synes jeg eposten viser et annet bilde av klagehåndteringen enn det som tegnes av andre innlegg. Jeg opplevde at Norwegian uten videre beklaget det som skjedde og refunderte alle pengene, og når feilen først var gjort kunne jeg ikke ønske så mye mer.

Norwegian beklaget og hva ikke overfor meg også, men dette er jo bare en standardfrase de bruker ved alle svar av denne type. Sakens kjerne var at gebyret for prosessering av refusjon for betalte seter var det samme som hva setene kostet å reservere, slik at jeg fikk tilbake kr. 0,-. Dette sto også i vilkårene. Om det er det samme i dag vet jeg ikke, men det vil jeg tro ettersom det for eksempel er et ikke ubetydelig gebyr ved f.eks. refusjon av skatter og avgifter ved ikke-benyttede billetter/kansellering etc. Så i mine øyne hjelper det svært lite å beklage og legge seg flate og bebude refusjon når refusjonen i praksis går opp i opp med gebyret Norwegian tar seg betalt for å kompensere sin egen feil.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Skal reise TRD-OSL-BKK med Norwegian. Billettene er ikke gjennomgående. Kan jeg da sjekke inn OSL-BKK leget fra automat på TRD? Ingen bagasje.
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Skal reise TRD-OSL-BKK med Norwegian. Billettene er ikke gjennomgående. Kan jeg da sjekke inn OSL-BKK leget fra automat på TRD? Ingen bagasje.


Neppe. Jeg var i KKN for 2 uker siden og ville sjekke inn OSL-BGO men det gikk ikke (separat billett). Du må nok satse på å sjekke inn online, evt. Oslo [emoji3]
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Det er ikke meningen å si at Norwegian har gjort noe riktig i tilfellet ditt, for det synes jeg vel ikke.

Tråden har stilt spørsmål rundt hvilken rett Norwegian har til å gjøre endringer, og eposten refererer til Norwegians vilkår. Videre har det vært stilt spørsmål rundt refusjonsmuligheter, og da er jo dette ett eksempel på hvordan dette har vært praktisert ved et annet tilfelle.

I tillegg synes jeg eposten viser et annet bilde av klagehåndteringen enn det som tegnes av andre innlegg. Jeg opplevde at Norwegian uten videre beklaget det som skjedde og refunderte alle pengene, og når feilen først var gjort kunne jeg ikke ønske så mye mer.

Jeg sendte en klage til Norwegian - ikke fordi at jeg tenger pengene, men fordi jeg er opptatt av at den som tar seg ekstra betalt for en tjeneste, også skal levere denne.
Her er svaret jeg fikk fra Norwegian. Hvorvidt de trekker fra et gebyt for å håndtere klagen vet jeg ikke før jeg eventuelt sjekker Diners kontoen.

Det som er rart er at de flyttet oss uten å gjøre oppmerksom på at vi var tildelt nye seter da vi sjekket inn. Det var heller ingen ting uplanlagt ved flygingen.

****************

Hei ,
Takk for at du kontaktet Norwegian.

På vegne av Norwegian beklager jeg at dere ikke fikk tildelt de setene som dere hadde forhåndsreservert. Man har muligheten for å forhåndsbestille seter med oss, og dette er en ekstraservice man betaler for å få.

I spesielle tilfeller kan det hende at Norwegian må endre den reisendes sete, selv om dette er reservert på forhånd. Dette fremkommer også i våre vilkår. Eksempler på dette kan være en kansellering av avgangen hvor man blir overført til et nytt fly, eller ved flybytte rett før avgang.

Vi vil selvsagt refundere setegebyret du har betalt, og pengene vil tilbakeføres til kredittkortet som ble benyttet ved bestilling i løpet av rimelig tid.

Norwegian beklager nok en gang denne uleiligheten, men håper allikevel at vi vil få muligheten til å ønske dere velkommen ombord på en av våre flyvninger ved en senere anledning.






Med vennlig hilsen / Kind regards
Linn
 
Re: Norwegian - innsjekk/bagasje/setereservasjon

Jeg skal reise KRS-OSL-FUE med DY i januar, på to forskjellige bookinger. Er det noen som vet om det er mulig å få bagasjen tagget helt fram, eller må den hentes ut og leveres på nytt i OSL?
 
Bagasjeregler/billettype Norwegain

Skal fly med Norwegian bestilt via Apollo til Gran Canaria i påsken og det går ikke frem av billett eller noe annet hvor mye bagasje jeg kan sjekke inn. På hjemmesiden til Norwegian at LowFare ikke inkluderer bagasje, mens LowFare+ inkluderer 20 kg. Har billettklasse Economy O, noen som vet om det er LowFare eller LowFare+?
 
Back
Top