Norwegian sparket hovedverneombudet

Man er ikke imun mot oppsigelse som verneombud, tillitsvalgt m.v. Som flere sier et det nok vurdert nøye, og kanskje grundigere enn en vanlig oppsigelse.

moderator

Fint om alle holder seg til og diskutere sak og ikke person, så unngår vi for mye rydding, sletting og blokking.

/moderator

Re: Norweegian sparket hovedverneombudet

FlyCarl For en som jobber i finans said:
...

Denne uroen finner man i et utvalg selskaper, det finnes ( også skandinaviske ) selskaper med ro og orden mellom ledelse og foreninger. Verd å notere seg!

Tally-ho

...

Denne uroen finner man i et utvalg selskaper, det finnes ( også skandinaviske ) selskaper med ro og orden mellom ledelse og foreninger. Verd å notere seg!

Tally-ho

Elin Ørjasæter setter søkelys på Bjørn Kjos sitt rulleblad når det gjelder ytringer fra ansatte.
Interessante spørsmål og "typiske" kommentarer fra leserne

http://orjas.blogg.no/1439153593_norwegian_sier_opp_ve.html

Enda et utspill i fagforeningskonkurransen YS/Parat og LO/NCU, og som vi allerede så under streikesituasjonene i vår:
"Vi gjør mest for pilotene".

Enda et utspill i fagforeningskonkurransen YS/Parat og LO/NCU, og som vi allerede så under streikesituasjonene i vår:

"Vi gjør mest for pilotene".

Denne må du nesten utdype, er det å sparke verneombudet en fagforeningskonkurranse?

Man kjenner ikke hele historien her. De i Norwegian vet godt at det vil få negativ oppmerksomhet i media, så da må da være grunner som er så tungtveiende at man tar den risikoen.

Generelt så er kommentarer og og handlinger som skader arbeidsgiver (også når man er uenig) dårlig butikk for alle. Man gjør det sjelden andre steder enn der arbeidsplassene er vernet.

For en som jobber i finans, er det rart å se hvordan fagforeningene og ledelsene i flyselskapene høvler løs på hverandre i media.

Nå skal det vel også sies at det er få bransjer som har vært gjennom så grunnleggende, langvarige endringer som flybransjen. De aller fleste av disse endringene har vært negative for de ansatte (redusert lønn, reduserte goder, økt arbeidstid, mm). Konfliktpotensialet er jo enormt mye større enn i for eksempel din bransje (og min egen bransje), hvor årene går, det er veldig små endringer (i forhold), og folk stort sett er høvelig fornøyde. Jeg kan for eksempel ikke huske eller hørt om at det vært en eneste streik i nyere tid i min bransje.

Svar til Vr:

Min kommentar var ikke myntet på denne spesielle saken.
(Som jeg tror de færreste kjenner grunnlaget for - annet enn rykter og partsutspill)

De fleste som har hatt høyere tillitsverv vet at det forekommer konkurranse om medlemmer mellom fagorganisasjoner.
(I SAS Norge er det/har vært? to foreninger for piloter.)
Vanligvis mellom LO og YS, men i noen bransjer også mere frittstående grupper.
Derav mere og mere utspill i media for å vise "vi gjør noe".

Dette med bakgrunn i hva vi har sett siste året, fra streikene og videre.
Et eksempel: http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/pilotforening-anmelder-norwegian/a/23518757/
At det i den nevnte saken kan være felles interesser mellom forbund er så, men det er jo litt spesielt at en forening i et konkurrerende selskap/fagforbund tar opp saken.

Selv trakk jeg meg fra verv; da jeg et par ganger opplevde at ledere satte sine personlige ambisjoner/interesser foran det jeg mente var medlemmenes ...

Back