Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Da har CAPA en interessant serie på 2 artikler om Norwegian longhaul, saken med DOT og
utviklingen i markedsandeler på de ulike longhaul rutene.

Part 1: The arguments

Part 2: Traffic impact on competitors

Tallene viser at ca halvparten av DY's longhaul passasjerer tar de fra andre selskaper, og resten er
vekst de selv genererer pga lavere priser.

Også interessant å merke seg at SAS klarer seg overraskende bra i konkurransen med DY, mens det
er de andre utenlandske som mister store andeler til DY..


W

Disse tallene som viser trafikken Oslo-New York, er det kun medregnet passasjerer mellom de to byene, eller er det også inkludert transfer i begge ender?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Siden DY ikke har interlineavtale med andre selskaper blir ikke annen transfer enn DY-DY registrert uansett...
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Siden DY ikke har interlineavtale med andre selskaper blir ikke annen transfer enn DY-DY registrert uansett...


Nei, men for de andre selskapene i oversikten er jo de relevant
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

I følge tallene har SAS ca 500 pax fra Oslo hver dag, så dette må være 'lokaltrafikk' medregnet reisende via CPH og ARN .. noe annet gir ikke mening.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

I følge tallene har SAS ca 500 pax fra Oslo hver dag, så dette må være 'lokaltrafikk' medregnet reisende via CPH og ARN .. noe annet gir ikke mening.


Så da kommer XXX-OSL-NYC og OSL-NYC-XXX i tillegg. Tendensen blir vel lik, men bilde kanskje litt mer nyansert
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Så da kommer XXX-OSL-NYC og OSL-NYC-XXX i tillegg. Tendensen blir vel lik, men bilde kanskje litt mer nyansert

Det som vel er det vesentlige her er at det kan se ut til at en god del av trafikken som genereres av DY er ny trafikk (dvs totalmarkedet øker etter DYs inntreden)?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Nytt utspill fra Kjos;

Reuters: Norwegian Air vows to double Dreamliners if U.S. OKs subsidiary

Norwegian Air Shuttle ASA (NWC.OL) will buy at least 17 Boeing Co (BA.N) Dreamliners to double its
long-haul fleet as soon as U.S. regulators approve flights on its Irish subsidiary, Chief Executive Officer Bjoern Kjos
said in an interview Wednesday.

"If we don't get (approval), we'll fly everything into the U.S. It works exactly the opposite for our
competitors," he said.

Rather than buying more Dreamliners, Norwegian would use the eight in its fleet and nine others already on
order
to add daily departures to the United States along with new destinations, Kjos said.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)


Gammelt nytt ..... (april 2014)

With the regulatory review by the U.S. DOT taking longer than Norwegian planned, the carrier says it has suspended talks with Boeing for the purchase of 20 Dreamliners.

http://www.usatoday.com/story/today...-halts-787-talks-may-rethink-ireland/8413593/
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Riktig det at den mulige ordren (20 stk 787) er gammelt nytt, tenkte vel mer på at strategien deres vil forandre seg. Får de ikke
godkjent sitt irske AOC vil de ikke få trafikkrettgihetene de trenger syd/østover/sydvest, og dermed har de ikke annet valg enn å "pøse på" med alt de har vestover mot USA istedenfor... . Mange av de flyene de har i ordre allerede var vel tenkt til å bruke andre steder..

W
 
Last edited:
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Sant nok, men hans iver etter å ekspandere østover har vært påfallende lav. Tror neppe det blir mindre USA-satsing med flere fly, selv om de også ekspanderer i andre markeder ...
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Sant nok, men hans iver etter å ekspandere østover har vært påfallende lav. Tror neppe det blir mindre USA-satsing med flere fly, selv om de også ekspanderer i andre markeder ...

Kan det ha noe med trafikkrettigheter over Russland å gjøre. De fleste interessante destinasjoner i øst krever overflyging av Russland, og omveien sørover er vel dårlig butikk, selv med Dreamliner..
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Ja, helt klart. Imidlertid er han normalt høyrøstet når det er noe han vil ha, og her har han vært stille ...
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Ja, helt klart. Imidlertid er han normalt høyrøstet når det er noe han vil ha, og her har han vært stille ...

Hehe, ja du har et poeng der.. Pleier å høre mer med store bokstaver når han vil ha noe andre har.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Forrige helg fikk NAI sin designator D8, som nå er på fly fra UK etter oktober (gjør en dummy booking OSL-LGW for eksempel).

Med andre ord har Norwegian offisielt lansert et nytt flyselskap :)
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Forrige helg fikk NAI sin designator D8, som nå er på fly fra UK etter oktober (gjør en dummy booking OSL-LGW for eksempel).

Med andre ord har Norwegian offisielt lansert et nytt flyselskap :)


Er dette den irske eller den britiske AOCen? Mener det har vært snakk om at de også skulle ha en britisk AOC?
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Se på dette - kan det være korrekt? 2 daglige OSL-NYC?

** NORWEGIAN AIR SHUTTLE - AN ** 144 TU 17NOV 0000
1 DY7001 D9 C9 I6 S9/OSL JFK 1735 2000 E0/788 8:25
K9 Y9 R9 B9 U9 W9 Z9 M9 L9 V9 T9 H9 P9 X9 GL

2 D89982 D9 C9 I5 E9/OSL JFK 1800 2000 E0/788 8:00
S9 K9 Y9 R9 B9 U9 W9 Z9 M9 L9 V9 T9 H9 P9 X6

En med DY og en med D8. Ser ut å ligge inne TU/TH/SA/SU.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Se på dette - kan det være korrekt? 2 daglige OSL-NYC?

** NORWEGIAN AIR SHUTTLE - AN ** 144 TU 17NOV 0000
1 DY7001 D9 C9 I6 S9/OSL JFK 1735 2000 E0/788 8:25
K9 Y9 R9 B9 U9 W9 Z9 M9 L9 V9 T9 H9 P9 X9 GL

2 D89982 D9 C9 I5 E9/OSL JFK 1800 2000 E0/788 8:00
S9 K9 Y9 R9 B9 U9 W9 Z9 M9 L9 V9 T9 H9 P9 X6

En med DY og en med D8. Ser ut å ligge inne TU/TH/SA/SU.

Ser ut som tildelt slots før handback og neppe økning.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Er dette den irske eller den britiske AOCen? Mener det har vært snakk om at de også skulle ha en britisk AOC?


NAI som er den irske. NUK er den britiske som de opprettet under streiken hvis jeg husker riktig.
 
Re: Norwegian har fått beskjed de kan få driftstillatelse i Irland (statustråd)

Britisk registrering er meget akseptabel i forhold til en Irsk søppelregistrering :up:
 
Back
Top