Norwegian söker AOC i Sverige - Norwegian Air Sweden

Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Hvilke nye trafikkrettigheter kan de potensielt oppnå her, som ikke Norsk eller Irsk AOC har fra Sverige?
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Blir nog I stort sett lika rättigheter som från Irland, med skillnaden att den negativa stämpeln som den Irska AOC fått förhoppningsvis saknas.



Sent from my moto g(6) plus using Tapatalk
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Det vil nok også bli nyttig hvis nå Norge på sikt forlater det skandinaviske samarbeide, slik det nå snakkes om.

Det vil jo potensielt endre drastisk på hvem som kan fly hvor ofte og fra hvor gjennom Russland

Det sies jo Norge har et litt bedre forhold til russerne enn noen andre
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Hadde ikke norwegian air shuttle sweden AB (eller hva det nå het) svensk AOC etter oppkjøpet av FlyNordic?
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Jeg tviler på om det Irske AOC kommer til å vedvare mye lengre. Det har vært et kostbart eventyr.
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Jeg tviler på om det Irske AOC kommer til å vedvare mye lengre. Det har vært et kostbart eventyr.



Hvorfor avvikle, er det ikke pga gunstige beskatning de fleste har selskap i Irland?
Hva er det som har vært så dyrt i Irland kontra om MNA hadde gjort det fra f.eks. Norge?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Det vil nok også bli nyttig hvis nå Norge på sikt forlater det skandinaviske samarbeide, slik det nå snakkes om.

Hvor har du denne informasjonen fra?

Er det pluss eller minus for OSL om Norge går ut av det skandinaviske samarbeidet?
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Vil Norwegian kunne benytte Sibir korridoren fra Sverige dersom de får AOC i Sverige eller har SAS monopol på disse rutene også fra Sverige?
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Hvorfor avvikle, er det ikke pga gunstige beskatning de fleste har selskap i Irland?
Hva er det som har vært så dyrt i Irland kontra om MNA hadde gjort det fra f.eks. Norge?


Sent from my iPad using Tapatalk

Kort fortalt så er IAA neppe de enkleste å forholde seg til, og spesielt når det gjelder bruk av crew og utstyr på tvers av AOCer så er IAA tverre å ha med å gjøre.

Snu på flisa, så er det ingenting Irland byr på som ikke Sverige også byr på. Da er det ikke nødvendig å opprettholde to likeverdige AOCer hvor den ene følger Irsk kultur, og den andre følger Skandinavisk kultur som lett integreres mot den øvrige Norwegian operasjonen.

Hadde svenskene effektuert Cape Town konvensjonen i tidsrommet når NAI ble opprettet, så hadde neppe NAI blitt født. Da hadde man høyst trolig gått for et svensk AOC med det samme. Uten Cape Town konvensjon så var ikke Sverige en opsjon tilbake i tid, men nå som den er "in force" så stiller ting seg på en helt annen måte :)
 
Last edited:
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Vil Norwegian kunne benytte Sibir korridoren fra Sverige dersom de får AOC i Sverige eller har SAS monopol på disse rutene også fra Sverige?



Det kommer an på hvordan rettighetene da blir fordelt. Men det blir fort CPH som blir taperen
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Kort fortalt så er IAA neppe de enkleste å forholde seg til, og spesielt når det gjelder bruk av crew og utstyr på tvers av AOCer så er IAA tverre å ha med å gjøre.

Snu på flisa, så er det ingenting Irland byr på som ikke Sverige også byr på. Da er det ikke nødvendig å opprettholde to likeverdige AOCer hvor den ene følger Irsk kultur, og den andre følger Skandinavisk kultur som lett integreres mot den øvrige Norwegian operasjonen.

Hadde svenskene signert Chicago konvensjonen i tidsrommet når NAI ble opprettet, så hadde neppe NAI blitt født. Da hadde man høyst trolig gått for et svensk AOC med det samme. Uten Chicago konvensjon så var ikke Sverige en opsjon tilbake i tid, men nå som den er signert så stiller ting seg på en helt annen måte :)
No er eg litt ute på isen, men er ikkje den konvensjonen frå lenge lenge sidan? Kva som har endra seg mtp Sverige i det siste? Google gav meg ikkje svar på det.
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

No er eg litt ute på isen, men er ikkje den konvensjonen frå lenge lenge sidan? Kva som har endra seg mtp Sverige i det siste? Google gav meg ikkje svar på det.

Sorry, my bad reference :) Det er ikke "Chicago konvensjonen" som var en issue, men "Cape Town convention" som manglet for at Sverige var en option back in the days. Cape Town konvensjonen trådde ikke i kraft i Sverige før 1. April 2016. Dvs etter at NAI var etablert.

Endrer den opprinnelige posten for å unngå confusion :)

https://iclg.com/practice-areas/aviation-laws-and-regulations/sweden
Søk frem "Cape Town"

Står litt mer om temaet her:
https://svw.no/en/news/news/2016/june/the-cape-town-convention--norway-is-now-being-joined-by-the-other-scandinavian-countries/
 
Last edited:
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Sorry, my bad reference :) Det er ikke "Chicago konvensjonen" som var en issue, men "Cape Town convention" som manglet for at Sverige var en option back in the days. Cape Town konvensjonen trådde ikke i kraft i Sverige før 1. April 2016. Dvs etter at NAI var etablert.

Endrer den opprinnelige posten for å unngå confusion :)

https://iclg.com/practice-areas/aviation-laws-and-regulations/sweden
Søk frem "Cape Town"

Står litt mer om temaet her:
https://svw.no/en/news/news/2016/ju...g-joined-by-the-other-scandinavian-countries/
Takk!!

*fill*
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Da har Norwegian fått innvilget svensk AOC og med levering av 737-MAX 8 maskinene SE-RTA i natt er første maskin på plass.

Norwegian Air Sweden = NSE. Usikker hva som blir IATA koden

https://media.no.norwegian.com/pres...e-fly-landet-paa-arlanda-i-dag-tidlig-2801392

Norwegian har fått driftstillatelse i Sverige - selskapets første svenskregistrerte fly landet på Arlanda i dag tidlig

Planen er også å søke om driftstillatelse til USA med denne AOCen også
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

Nei, det er kun et selskap i Sverige, Norge og Danmark som kan fly over Russland, og det er SAS.
Ja, inntil videre. Vi får håpe at denne håpløse regelen snart forsvinner, og at Norwegian kan fly over Sibir. Det er meningsløst at svenske SAS’, neglisjering av det norske markedet, skal få slike konsekvenser. - Norge burde inndra russiske overflygningsrettigheter, inntil de oppfører seg på en annen måte. De kan fly rundt, på vei til Amerika. Eller la dem fly over en liten snipp, som Agder eller Finnmark.
 
Re: Norwegian söker AOC i Sverige

NSE kan ikke være rett ICAO kode for Norwegian Air Sweden, da NSE tilhører SATENA fra Colombia...
 
Back
Top