Norwegian sine ruter fra Torp

Fra vekst til lønnsomhet

Det nye mantraet og begrunnelsen for alle endringer hos Norwegian nå er at selskapet går fra vekst til lønnsomhet. Nå sist avvikling av ruter fra Torp.
Som vanlig blir enhver beslutning som tas av Norwegian, bejublet av Hans Jørgen Elnæs.

Hva innebærer dette egentlig?

Er dette en erkjennelse av at tidligere forretningsmodell for vekst ,og retorikk om at "stadig flere ønsker å fly direkte i våre nye og komfortable fly", til en viss grad har spilt falitt?

Har ikke Norwegian klart å bygge opp en kundebase med lojale kunder som er villige til å betale så mye for billettene at rutene lønner seg?

Har vekst strategien (også bejublet av Elnæs) vært en hodeløs satsing der en oppretter nye ruter uten foregående grundige markedskartlegging, og uten mål om økonomisk fortjeneste?

Fra vekst til lønnsomhet

Det nye mantraet og begrunnelsen for alle endringer hos Norwegian nå er at selskapet går fra vekst til lønnsomhet. Nå sist avvikling av ruter fra Torp.
Som vanlig blir enhver beslutning som tas av Norwegian, bejublet av Hans Jørgen Elnæs.

Er dette en erkjennelse av at tidligere forretningsmodell for vekst ,og retorikk om at "stadig flere ønsker å fly direkte i våre nye og komfortable fly", til en viss grad har spilt falitt?

Har ikke Norwegian klart å bygge opp en kundebase med lojale kunder som er villige til å betale så mye for billettene at rutene lønner seg?

Har vekst strategien (også bejublet av Elnæs) vært en hodeløs satsing der en oppretter nye ruter uten foregående grundige markedskartlegging, og uten mål om økonomisk fortjeneste?
Hva er problemet ditt?

Har sagt det før og sier det igjen. Er noen her inne som åpenbart har motforestillinger til at Elnæs er ute i media og kommenterer hendelser. Kom med noe konstruktivt eller hold det for deg selv.

For eksempel kan du skrive "Elnæs tar feil fordi". Her er det bare så ekstremt lite konstruktiv kritikk atte hjelp...

Last edited:
Hva er problemet ditt?

Har sagt det før og sier det igjen. Er noen her inne som åpenbart har motforestillinger til at Elnæs er ute i media og kommenterer hendelser. Kom med noe konstruktivt eller hold det for deg selv.

For eksempel kan du skrive "Elnæs tar feil fordi". Her er det bare så ekstremt lite konstruktiv kritikk atte hjelp...

Jeg skrev ikke for å provosere, men for å prøve å forstå økonomien i de ulike strategiene. Tydeligvis forstår du og Elnæs dette bedre enn meg

Fra vekst til lønnsomhet

Små baser er mindre lønnsomme enn store, og de må være over en viss størrelse for i det hele tatt å gå i pluss. Det er ikke verre enn det.
Når DY nå pga av MAX heller ikke har fly å "vokse" med, samt har lagt om strategien bort fra vekst, så blir nedleggelse av små baser og tynne ruter en naturlig
og fornuftig konsekvens. I visse situasjoner er vekst lurt, i andre ikke. Å vokse koster også store summer på kort sikt. Så hvis Elnæs har forandret mening, så er dette også helt naturlig sett utifra situasjonen DY er i.

Last edited:
I forlengelse av at DY legger ned sine ruter, så jobbes det visst med å få på plass erstatninger for rutene. Litt usikker på hvem som er et reelt alternativ ettersom Ryanair legger ned hele basen på LPA og DY allerede har stukket. Mulig de jobber med å få DY til å snu om LPA-TRF?

Sakset fra sb.no (bak betalingsmur)

Mandag 14. oktober bekreftet Norwegian selv at rutene blir lagt ned. Nyheten kom overraskende på Torp-ledelsen. Men de kastet seg raskt rundt for å se på alternativer som kan erstatte flygingene til Alicante, Gran Canaria og Malaga. Og nå kan det altså se ut som om Kleive-Mathisen & co. er i ferd med å få napp.

– Hva legger du i «avklaring om kort tid»?

– Vi har en positiv og konstruktiv prosess på gang. Jeg har derfor håp om at vi får til noe. Jeg er optimist og vi gjør det vi kan for å få en løsning. Vi har en god dialog, svarer hun.

Kleive Mathisen forteller at Torp jobber for å få nye ruter til Spania. Men de har også et ønske om å utvide «soltilbudet» deres.

https://www.sb.no/torp/fly/norwegia...ing-om-kort-tid/s/5-73-1010298?access=granted

I forlengelse av at DY legger ned sine ruter, så jobbes det visst med å få på plass erstatninger for rutene. Litt usikker på hvem som er et reelt alternativ ettersom Ryanair legger ned hele basen på LPA og DY allerede har stukket. Mulig de jobber med å få DY til å snu om LPA-TRF?

Er det noen andre alternativer enn enten betale Norwegian til å bli eller få Vueling på kroken?

Er det noen andre alternativer enn enten betale Norwegian til å bli eller få Vueling på kroken?
Nei, og ifølge Norwegian var visst ikke ruten levedyktig på lang sikt heller:

– Det har vært et voldsomt engasjement den siste tiden. Vi jobbet lenge for at Norwegian skulle etablere seg hos oss, og vi vil svært gjerne beholde dem, sier hun.
– Betyr det at de kan komme til å ombestemme seg?

– Vi har en prosess gående med flere, svarer hun kryptisk.

Men det spørs om det skjer, skal vi tro Norwegians pressekontakt, Astrid Mannion-Gibson. Til Tønsbergs Blad sa hun torsdag formiddag at «selskapet er nødt til å legge ned ruter de ikke tjener penger på som en del av planen om å bli lønnsomme». Og rutene fra Torp er ifølge Mannion-Gibson ikke levedyktige framover.
Om jeg skulle komme med et wild guess, så tipper jeg at om du summerer operasjonen på Torp fra start til slutt så er det blodrøde tall. Litt usikker på hvordan Torp har tenkt å løse dette.

Er vel tvilsomt om en SAS retur til Torp, de la ned Spaniarutene i desember 2006 pga svak lønnsomhet, husker godt at jeg valgte Torp fremfor Gardermoen pga pris og var overlykkelig at vi ble flyttet over til Gardermoen
Men..... man skal aldri si aldri

Er vel tvilsomt om en SAS retur til Torp, de la ned Spaniarutene i desember 2006 pga svak lønnsomhet, husker godt at jeg valgte Torp fremfor Gardermoen pga pris og var overlykkelig at vi ble flyttet over til Gardermoen

Men..... man skal aldri si aldri

Lenge siden 2006, da kjørte SAS personellet i minibuss til Torp i stedet for å fly i W-formasjon. SAS har mye bedre lønnsomhet nå og kan både fly i W og fra Malaga-basen. SAS har også åpnet ruter fra Malaga til steder som Skellefteå og Tampere. Men jeg er for så vidt enig i at det er tvilsomt - virker som SAS heller prioriterer ekstra avganger fra hovedbasene enn fra mindre flyplasser. Tror vi først ser SAS igjen på Torp når jernbanen stopper ved terminalen. Da får vi kanskje en utvidelse av Flytoget også - med en linje som går fra Gardermoen til Torp.

Men er det AGP som er mest prekært da? Dit flyr jo Ryanair fortsatt.. 1x ukentlig i vinter og hele 4x ukentlig når S20 begynner. På meg virker det som om det er LPA-ruten de baler med.

Men er det AGP som er mest prekært da? Dit flyr jo Ryanair fortsatt.. 1x ukentlig i vinter og hele 4x ukentlig når S20 begynner. På meg virker det som om det er LPA-ruten de baler med.

Nei, sikkert ikke, men det er jo der SAS har base. LPA er en mye mer risikabel operasjon med mindre man har charterkontrakt siden det opptar flyet en hel dag.

Lenge siden 2006, da kjørte SAS personellet i minibuss til Torp i stedet for å fly i W-formasjon. SAS har mye bedre lønnsomhet nå og kan både fly i W og fra Malaga-basen.

Istedet? OSL-AGP-TRF-AGP-OSL tok vel så lang tid at man ikke kunne bruke samme crew hele veien?

Last edited:
Back