Norwegian sine ruter fra Torp

Jeg tror ikke Torp vil være en del av Norwegians langsiktige strategi. Selskapet satser på ruter med stort passasjervolum, og ikke på smale ruter fra mindre flyplasser som Torp - med unntak av de sedvanlige lavfrekvente oppsamlingsrutene til Alicante, Malaga og Kanariøyene.
 
Jeg som er student kan hvertfall skrive under på at det merkes veldig godt at Norwegian ikke lenger er på Torp innenriks. Der det før var ganske lett å få tak i ungdoms-/studentbilletter med Widerøe noen uker i forveien, ofte samme uke, er nå de fleste avganger rundt helger - spesielt torsdager og fredager - utsolgt frem til langt uti desember (og lenger enn det søkte jeg ikke), med mindre man ønsker å betale 700-900 kroner én vei. De har også gått opp en del i pris. For all del, jeg forventet en økning i pris, men ikke at det skulle bli mye dyrere og vanskeligere for undom/studenter. Greit nok for arbeidstakere, ikke så greit for oss som ikke er der ennå. Jaja, blir nok mye Gardermoen fremover, da :)
 
Jeg som er student kan hvertfall skrive under på at det merkes veldig godt at Norwegian ikke lenger er på Torp innenriks. Der det før var ganske lett å få tak i ungdoms-/studentbilletter med Widerøe noen uker i forveien, ofte samme uke, er nå de fleste avganger rundt helger - spesielt torsdager og fredager - utsolgt frem til langt uti desember (og lenger enn det søkte jeg ikke), med mindre man ønsker å betale 700-900 kroner én vei. De har også gått opp en del i pris. For all del, jeg forventet en økning i pris, men ikke at det skulle bli mye dyrere og vanskeligere for undom/studenter. Greit nok for arbeidstakere, ikke så greit for oss som ikke er der ennå. Jaja, blir nok mye Gardermoen fremover, da :)

Jeg har kuttet kraftig ned på turer til Sandefjord. Betale nesten 2000 kroner t/r for et propellmareritt er utenfor min betalingsvillighet. Ved neste høve tror jeg faktisk at jeg skal se om det passer med en connection med W6 via et eller annet østeuropeisk land. Dessverre skjedde det samme på TRF som på KRS, WF presser betalingsvilligheten ut av folk siden alternativet via Gardermoen som oftest ikke er billigere når man slenger inn prisen på tog.

Men for all del, all ære til WF om de klarer å få folk til å betale så mye for rutene. Jeg står over og drar kun over hvis jeg absolutt må :) Dessverre står konsumenten igjen som taperen her.
 
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av WF som et propellmareritt. Jeg synes Q400 (og Q300 som de en sjelden gang bruker på Torp) er et veldig behagelig fly å reise med, så lenge du holder deg unna radene akkurat rundt propellen. Kan ikke se at støyen er nevneverdig mindre i en gris fra SAS eller Norwegian, den er bare annerledes.
 
Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av WF som et propellmareritt. Jeg synes Q400 (og Q300 som de en sjelden gang bruker på Torp) er et veldig behagelig fly å reise med, så lenge du holder deg unna radene akkurat rundt propellen. Kan ikke se at støyen er nevneverdig mindre i en gris fra SAS eller Norwegian, den er bare annerledes.


Ikke noen diskusjon jeg er interessert i å starte, men det faller tydeligvis noen her inne hardt for hjertet at jeg ikke liker WF. Jeg har aldri likt propellfly, sånn er det bare. Jeg liker heller ikke at WF utnytter monopolet sitt slik som de gjør.


Sånn, tilbake til saken kanskje?
 
Last edited:
Ikke noen diskusjon jeg er interessert i å starte, men det faller tydeligvis noen her inne hardt for hjertet at jeg ikke liker WF. Jeg har aldri likt propellfly, sånn er det bare. Jeg liker heller ikke at WF utnytter monopolet sitt slik som de gjør.


Sånn, tilbake til saken kanskje?
Nå er vel Widerøe privateid og skal vel således tjene penger til aksjonærene sine, nå var man i lang periode begunstiget med DY sine 149 kroners billetter, noe som medførte at WF også satt ned sine priser vesentlig, var vel ingen av selskapene som tjente penger da.
Konkuranse er det uansett på Torp i og med at OSL ligger såpass nærme.
 
Nå er vel Widerøe privateid og skal vel således tjene penger til aksjonærene sine, nå var man i lang periode begunstiget med DY sine 149 kroners billetter, noe som medførte at WF også satt ned sine priser vesentlig, var vel ingen av selskapene som tjente penger da.
Konkuranse er det uansett på Torp i og med at OSL ligger såpass nærme.
Jepp, men jeg snakker om konsumentvelferd og ikke bedriftsvelferd.
 
Jepp, men jeg snakker om konsumentvelferd og ikke bedriftsvelferd.


Er det ikke det alle bedrifter er opptatt av, bedrifsvelferd, se prisene SVG-OSL-SVG fremover, og sammenlign med at de forventer Viking i cupfinalen, adjø konsumentvelferd..
 
Re: Ryanair med comeback Torp-Stansted - Og andre Ryanair Torp nyheter

Da er det bestemt at Norwegian legger ned samtlige ruter på Torp, dvs. Alicante, Malaga og Las Palmas. Passasjerene flyttes til avganger fra Gardermoen.

e24.no

DY har fått frem sparekniven!
 
Re: Ryanair med comeback Torp-Stansted - Og andre Ryanair Torp nyheter

Litt av en kontrast fra DY's storsatsing på Torp i 2012/13.
 
Litt morsomt å lese gjennom denne tråden når vi nå vet at det snart er slutt for DY på TRF (som nevnt i Ryanair-tråden)


Edit: ser at Someone har vært på ball og flyttet de aktuelle innleggene hit..
 
Last edited:
Så da går TRF fra 2 til 0 aktører til Gran Canaria. Og et langt mindre tilbud til Spania generelt
 
Ruter til kanari-øyene og solkysten har lenge fremstått som no-brainere, dit fyller man flyene hokke som. Så er kanskje ikke disse rutene så gullkantet (lenger?) likevel.
 
Ruter til kanari-øyene og solkysten har lenge fremstått som no-brainere, dit fyller man flyene hokke som. Så er kanskje ikke disse rutene så gullkantet (lenger?) likevel.



Men ikke fra hvor som helst. Både SAS og Norwegian har hatt ruter fra mindre flyplasser i Sverige, Norge og
Danmark til Spania uten at det har blitt suksess. Det går kanskje midt på sommeren, men er vanskeligere å fylle til billettpriser man kan tjene penger på ellers.
 
Torp vokser heller ikke inn i himmelen. Tror vi står i en epoke nå hvor det kan være avgjørende for Torp mht vekst. Ser i Sandefjords Blad at sjefen på Torp, Gisle Skansen er redd de også skal miste KLM etter 20 år. Det er kun penger (fortjeneste) som gjelder. KLM er ikke fornøyd. Kutter de ut så er det ikke bra.
 
Torp vokser heller ikke inn i himmelen. Tror vi står i en epoke nå hvor det kan være avgjørende for Torp mht vekst. Ser i Sandefjords Blad at sjefen på Torp, Gisle Skansen er redd de også skal miste KLM etter 20 år. Det er kun penger (fortjeneste) som gjelder. KLM er ikke fornøyd. Kutter de ut så er det ikke bra.
Tja, det de sier er at det ikke kommer en 3. avgang.

På Torpkonferansen onsdag tok administrerende direktør for Torp lufthavn, Gisle Skansen, opp KLMs plass på Torp. Enkelte tilhørere tolket det som at ruten til Amsterdam gikk mot slutten etter 20 år.
– Det var egentlig ikke budskapet mitt. Det jeg siktet til er at vi tidligere, da KLM fløy med litt mindre fly, hadde tre avganger om dagen. Det er flere år siden de gikk ned til to, og like lenge har vi prøvd å få tilbake den tredje, forklarer Skansen og fortsetter:
– Vi har fått beskjed av KLM om at vi foreløpig bare kan glemme en tredje avgang om dagen fordi inntjeningen ikke er stor nok.
Derfor oppfordret han de frammøtte på Torpkonferansen til å benytte seg av forbindelsen mellom Sandefjord og Amsterdam når de skal på langtur i verden.
https://www.sb.no/torp/nyheter/fly/...ig-at-vi-ma-se-langt-etter-det/s/5-73-1002414 (bak betalingsmur)
 
Og med AMS som er mer eller mindre tomme for slots, så er det jo heller ikke bare å starte opp flere frekvenser
 
Back
Top