Norwegian satser videre på SVG

DY_ENZV

ScanFlyer Blue
Norwegian satser videre på SVG

Kjos sier at snart er en andre daglig avgang til rygge om morgenen klar i tillegg til en ny rute til salzburg fra SVG. Et fjerde fly, en Boeing 737-800 skal også få fast base i SVG

Fra aftenbladet: http://www.aftenbladet.no/lokalt/solarandaberg/1027587/Norwegian_vokser_paa_Sola.html

Norwegian planlegger å starte en ny rute til vintersportsstedet Salzburg i Østerrike til vinteren. I tillegg vil selskapet utvide den daglige kveldsturen til og fra Rygge ved Moss med en daglig morgenavgang, opplyser administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian, til Aftenbladet.



Hyggelige nyheter :)
 
Last edited by a moderator:
Re: Norwegian satser videre på SVG

Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Hyggelig at Norwegian satser videre på flyplasser utover Oslo. Salzburg var et forutsigbart valg ettersom destinasjonen er betjent både fra Bergen og Trondheim, i tillegg til Oslo. Etter hvert som en rekke ruter til Sør-Europa stenges for vinteren, er det viktig å bygge ut et ordentlig vintertilbud også. Norwegian har hatt et fint samarbeid med STS Alpereiser på Salzburg-ruten - og selskapet tjener bra med penger når de skal ha 400 kr. t/r per skipose.

Vil SAS gjenåpne sine Alpe-ruter??
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Hyggelig dette her. Har ligget litt i kortene dette med et 4. fly på nattstopp og morgenavgang til RYG. Men det er jo sånt som blir snakket om internt på SVG blant NPH og DY. Nå er det litt mer offentlig. Gratulerer til alle involverte. Selv om jeg ikke syns noe om Salzburg. ^_^ Men base for en -800 er meget gledelig.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Ups, ser foreløpig ut til at Norwegian dropper Trondheim-Salzburg neste år. Ikke lagt inn i tidtabellen slik som Bergen og Oslo er. Den er blitt fløyet lørdager i januar til mars siden 2006.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

For håpe Avinor ikke finner på å korte ned lengden på rullebanen på Sola sånn at masse ski blir stående igjen i Salzburg pga. vektbegrensinger til Norges 3. største lufthavn.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:

Men det er flere vesentlige forskjeller:
  • DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
  • DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
  • DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
  • DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Flott regnskap! Men stemmer SA sine tall når det gjelder fly?
Har de bare 5 738?

Lennart: Du hadde vel likt Dusseldorf ja? :lol:
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

du skal ikke se vekk ifra at det kommer noe mer snart leorim ;) syns jeg hørrer kjos si på kamera intervjuet på aftenbladet at det er flere ruter under vurdering og de vet hvor de vil ha nye oppstarter, men det er intill videre en hemlighet....
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Spennende tider. Skal bli intressant å se hva de kommer med. For håpe de sprer det litt slikt at alt ikke går om morningen og helgene.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Så klart. Ingen fly skal være like hos DY. Har dere ikke fått det med dere enda?
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

De har faktisk 1, om ikke 2 nå med 186 seter Kurt :)

Søren, jeg bommet med tre seter på et par DYer - det var riktig stor strek i regninga ;)

Når det gjelder SASNO 737-800er med winglets, så er det:
SAS-mod nr. 73V LN-RLL (176 seter)
SAS-mod nr. 73H LN-RRE, LN-RRF og LN-RRG (180 seter)

I tillegg er følgende 737-700 med winglets:
SAS-mod nr. 73W LN-TUJ, LN-TUK, LN-TUL og LN-TUM (141 seter)
SAS-mod nr. 73K LN-RRA og LN-RRB (141 seter)
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Men det er flere vesentlige forskjeller:
  • DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
  • DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
  • DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
  • DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.

So what? Det vesentlige poenget her er at SAS i over 10 år har hatt en flytype som DY nå forsøker å selge som noe nytt og revolusjonerende.

Da DY begynte å fly gammelt, brukt rask, hadde SAS flydd denne miljøvennlige revolusjonen i over 5 år

Nå og i lang tid fremover vil SAS Norge ha en mye mer moderne flåte enn det DY har, slik er det bare.

Når det gjelder de andre "argumentene" dine, blir det bare vissvass. Kabinfaktor varierer fra rute til rute og fra år til år.

Når det gjelder sektorer, blir jo Norwegian sine sektorer bare kortere og kortere nå som de reduserer på utland og satser mer innenriks.
 
Last edited:
Back
Top