Norwegian Q3-2019-tall

BU662

critical mind
Da er Norwegian ute med sine Q3 tall

Report: https://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/norwegian-q3-2019-report.pdf

Presentation: https://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/norwegian-q3-2019-presentation.pdf

En god resultat for Q3, som er driven-by-revenue. Ancillary er opp 11% og det er dette som driver til positiv margin development. Bra jobba :up:


Dessverre er outlook litt skyet:

CASK Guidance for FY2019 er opp til 0,435NOK
FY2019 loss
10% ASK Reduction 2020 - her blir det spennende å høre om DY presiserer litt mer hvor kuttene kommer.
 
Re: Norwegian Q3 Tall

Interessant nok er det både styreformann og CEO som er med å legge frem tallene

Men blir spennende å se for 10% kutt i ASK skal hentes. Per dags dato ser det jo ikke ut som de vil ha mindre kapasitet på longhaul når man ser på flåten, så må vel ligge da innen Europa, med en kombinasjon av parkerte MAXer og salg av NGer som går ut

Ellers hjelper det ikke med lavere drivstoffkostnader og valuta(ene) går feil vei. Dog interessant at Norwegian nå har større inntekter i USA enn Norge, og er nå viktigste marked. Det hjelper også litt på valutasituasjonen når de øker andelen dollar-inntekter
 
Last edited:
Re: Norwegian Q3 Tall

Umiddelbart udmærkede tal fra Norge og Danmark, mens Sverige og den finske forretning er det rene skræk-læsning.
 
Re: Norwegian Q3 Tall

Ellers kommer det et nytt spareprogram og endringsprogram kalt NEXT. Men vil bli forklart når Q4 tallene legges frem i februar.

Norwegian har jo også visst negative passasjertall de siste månedene, og man ser hvor de nå vokser og hvor de synker. Av de 5 store hubs er det bare OSL som viser til positiv vekst i Q3 (+283k pax), mens ARN, CPH, HEL og LGW alle har en negativ utvikling. Og konstaterer de ikke lenger viser passasjertall for deres Spanske baser
 
Re: Norwegian Q3 Tall

Ellers kommer det et nytt spareprogram og endringsprogram kalt NEXT. Men vil bli forklart når Q4 tallene legges frem i februar.

er

Kanskje pilotenes gode pensjonsavtale står for fall? Pensjonsinnbetalinger på nærmere 200k i året for en kaptein er rimelig heftig i forhold til de fleste andre i privat sektor med tilsvarende årslønn.

Nå når den ville ekspansjonen er ferdig, kan vi vel anta at lønnskostnader for de flygende vil øke ganske solid pr ask fremover.
 
Last edited:
Re: Norwegian Q3 Tall

Etter gårsdagens fenomenale oppgang i aksjen i går, på 25%, fortsatte den opp med 3,48% i dag.
 
Man annonserte vel også på kvartalspresentasjonen at arvtager til Kjos skal være klart innen en måned. Artikkel på e24 idag (bak mur) om potensielle kandidater. Kjenner kun igjen Daniel Skjeldam som vel ikke en dårlig kandidat?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Man annonserte vel også på kvartalspresentasjonen at arvtager til Kjos skal være klart innen en måned. Artikkel på e24 idag (bak mur) om potensielle kandidater. Kjenner kun igjen Daniel Skjeldam som vel ikke en dårlig kandidat?


Sent from my iPhone using Tapatalk



Geir Karlsen er vel også ganske sannsynlig
 
De andre er Stefan Pichler, nå CEO i Royal Jordanian, Christoph Mueller, tidligere direktør innen Emirates-systemet, nå arbeidsledig, men og tidligere CEO i Malaysian Airlines, Ville Iho, en tidligere Finnair-direktør, samt ikke helt ukjente Daniel Skjeldam :)
 
Daniel Skjeldamen tviler jeg på, han har nok en spennende jobb fra før. Pluss at han vel står foran tidenenes lønnsutbetaling når han får Hurtigruten på børs.

Og jeg er litt usikker på om GK er den rette kandidaten. Han er uten tvil en god CFO, med mye erfaring fra asset tung bransje. Og etter at BK gikk av har han fått til mye, men har ikke mye av dette vært CFO arbeid uansett?
 
Daniel Skjeldamen tviler jeg på, han har nok en spennende jobb fra før. Pluss at han vel står foran tidenenes lønnsutbetaling når han får Hurtigruten på børs.

Og jeg er litt usikker på om GK er den rette kandidaten. Han er uten tvil en god CFO, med mye erfaring fra asset tung bransje. Og etter at BK gikk av har han fått til mye, men har ikke mye av dette vært CFO arbeid uansett?

Jeg tror den store spørsmål er om hvor mye Kjos får å si i fremtida. Hver nytt CEO fra eksternt vil ikke akseptere innspill fra gründeren. Med dagens situasjon og rolle som Bjørn Kjos har inne, så tror jeg ikke vi får se en Pichler eller Mueller. Jeg for min del tror at Karlsen forblir i CEO posisjon.
 
Jeg tror den store spørsmål er om hvor mye Kjos får å si i fremtida. Hver nytt CEO fra eksternt vil ikke akseptere innspill fra gründeren. Med dagens situasjon og rolle som Bjørn Kjos har inne, så tror jeg ikke vi får se en Pichler eller Mueller. Jeg for min del tror at Karlsen forblir i CEO posisjon.

Jeg tror også det blir GK, men fortsatt Usiker på om han er riktig mann/kvinne. Også lurer jeg på om de har en joker i ermet, siden det kan ta intill 1 mnd å lande permanent løsning. Hadde GK vært helt alene så hadde de fort gjort det med Q3 resultatene.
 
Meanwhile at United forklarer Dave Bartels, VP Pricing and Revenue Management hvordan ting fungerer. Vi noterer oss punkt 3.

EHvynLuWwAwChQx
 
Back
Top