Norwegian Q2 2022 resultat

Someone

Moderator
Medlem
Norwegian presenterte i dag sitt Q2 resultat, som kan tolkes på veldig mange måter. Men man må også huske på at starten av kvartalet jo var ganske dårlig/redusert

Utad presenterer de et driftsoverskudd (EBIT) på 1,3 mrd, men det inkluderer at de har fått tilbake forhåndbetalinger på fly plus mer (les kompensasjonen fra Boeing på 2,1 mrd)

https://www.norwegian.no/globalasse...ly-results/norwegian-q2-2022-presentation.pdf

Overskuddet var dermed lavere enn forventet i markedet. Men som sagt, kvartalet var dårlig i starten. Som man også kommer til å se av Flyr sine tall i morgen

Ellers ser jeg kontantbeholdninger var uforandret gjennom kvartalet.

Holdback hos kredittkortselskapene er redusert til 67%, fra 73% i Q1

Og planen er å bruke power-by-hour avtalene til å parkere 15-20 midtvinters

Enhetskostnaden er 0.74.
Enhetsinntekten er 0.62.

Ser at Elnæs på Nyhetskanalen sier at "Hvis man trekker fra kostnadene for drivstoff så er nettokostnadene for Norwegian på 0.43. 0.43 mot 0.62 er et veldig bra mellomværende.
Så det er fuelprisen som ødelegger tallene her i dette kvartalet."

Hvorfor skylde på fuelprisen i stedet for å ganske enkelt si at passasjerene betaler for lite?

:fly

Last edited:
Alt Elnæs uttaler forstår jeg bare som ledd i en pågående jobbsøknad hos Norwegian.

Jeg tenker at personkritikk mot Elnæs blir for dumt. Såvidt jeg forstår det sliter media med å få fatt i kompetente folk til å stille opp, spesielt på live tv. Så da får du enten komme med gode argumenter på hvorfor Elnæs tar feil, eller la være og poste.

Ikke for det.

Langum Becker i NRK forklarer i flere minutter hvorfor aksjen er ned 5% (tidligere i dag, nå -7.24) uten å nevne kompensasjonen fra Boeing.
Dette gjør at seerne får et unyansert bilde.

Det er forunderlig.
Er det sånn at i disse tider fungerer "eksperter" mer som "influensere" ved å være selektive med hva de kommuniserer ut til det brede publikum?

:fly

Tallene er overraskende lav, dersom man ekskluderer de 2 Mrd NOK fra Boeing.

Selskap lagte frem ein tydelig negativ EBITDAR og dette er punktum hvor jeg personlig sier "wow, dette ble langt svakere enn mange trodde". Man kan lett skylde på eksterne faktorer og faktum at fuel er dyr, men uten JetA1 går skuta ikke. Faktum at man ikke hadde penger til hedging kommer å bite og faktum at Dollar styker seg mot NOK hjelper ikke akkurat i denne situasjonen ...

Ekskluderer med engangs-posten på 2 Mrd og ser på EBITDAR/fly, så har tapt DY da ca 3 Mio per fly i kvartal. Setter man dette i forhold til FR, easy og Wizz så er DY sitt performance noen sted mellom easy og Wizz, men langt vekk fra FR som faktisk klarte å tjene penger. Lyspoeng er faktum at cash-flow er positiv. Men det er den eneste lyspoeng jeg kan se.

Karlsen og Co har en tøff utfordring i andre halvår og vinter i påvente...

Back