Norwegian presses av SAS

Dette er vel beviset på at konkurransen går begge veier...noe som er bra for passasjeren i første omgang. Hvordan det påvirker økonomien til SAS og Norwegian er et annet spørsmål...som også passasjernee til syvende og sist vil merke.

Litt merkelig artikkel.

For det første tror jeg ikke Norwegian først og fremst presses av SAS til å kjøre kampanjer med billetter til 199 kr., dette må ikke minst sees i sammenheng med Ryanairs etablering i Norge. Om de hadde fortsatt med billetter til 249 kr. hadde det fremstått som en god del billigere enn de billettprisene SAS reklamerer med.

For det andre bruker alltid Norwegian vinteren til å finpusse på stempelet som 'lavprisselskap' ved å kjøre kampanje på kampanje med unaturlig lave billettpriser. Når sommeren kommer har som kjent prisene skutt i været, men fordi Norwegian gjennom vinteren har rendyrket seg som lavprisselskap, tror folk at selskapet også er billigst. Denne strategien har vi sett igjen også denne vinteren. Men, som jeg har skrevet om tidligere, er det faktisk første gang på to år at Norwegian har en så bred kampanje til 199 kr.

For det tredje må de lave prisene sees i sammenheng med at Norwegian i større og større grad tar etter Ryanair og easyJet, der det å fylle relativt store fly er et viktig stikkord. En del av dette gjøres gjennom å ha unaturlig lave priser, som selskapet isolert sett ikke tjener noen penger på, men som bidrar til å fylle flyene fordi de reduserer folks terskel for å kjøpe flybilletter.

Det er vel lov å selge så lavt du gidder, konkurransemyndigheter kan vel ikke legge seg bort i om du velger å tape penger! Tror SAS ble kritisert fordi de først satte ned prisen etter at det kom en konkurrent (Coast air), og at de priset så lavt at de i realiteten priset konkurrenten ut av markedet.

Nå er det vel strengt tatt gått begge veier og om man ser SAS sine valg gjennom de siste 4 årene så er det liten tvil om hvem som presses av hvem.

SAS innførte lavpirs kalender etter
SAS plasserte flere seter i flyene
SAS fjernet servering på de fleste avganger
SAS innførte enkelt en-veis prising
SAS har satt ned sine gjennomsnittlige priser
SAS har aldri hatt flere kampanjer for å tiltrekke seg lavpriskunder
SAS har så godt som fjernet det rendyrkede business produktet på innland
SAS har innført betaling for spesialbaggasje
SAS har rendyrket seg som flyselskap og ønsker å kvitte seg med sine bakke selskap.
SAS har innført lengre arbeidstider for personalet i luften

Listen er enda lengre.....

Og vet du hva PA.VIKING? Jaggu bruker ikke SAS sjefen Norwegian som sitt pressmiddel og mal for egne ansatte;)

Men klart, solen skinner og jeg skal ikke ødelegge dagen for de som innbiller seg at SAS presser Norwegian:lol:

Last edited:
Det er selvfølgelig ikke forbudt å selge varer under kostpris.

Det som ikke er tillatt er å benytte markedsmakt (altså større finansielle muskler) til å presse ut mindre konkurrenter. Det var det saken med Coast Air dreide seg om.

SAS fjernet servering på de fleste avganger

Hvilke avganger? Jeg opplever faktisk bedre servering/service, men kanskje fordi jeg flyr en del morgenavganger mellom Nord- og Sør-Norge og dermed får en god frokost med kaffe med varme rundtstykker inkludert i lavprisen.

Men klart, solen skinner og jeg skal ikke ødelegge dagen for de som innbiller seg at SAS presser Norwegian:lol:

Ja, dette blir nok en usakelig diskusjon...

Hvilke avganger? Jeg opplever faktisk bedre servering/service, men kanskje fordi jeg flyr en del morgenavganger mellom Nord- og Sør-Norge og dermed får en god frokost med kaffe med varme rundtstykker inkludert i lavprisen.

Det er visst en viss forskjell i tilbudet ombord fra tiden før Norwegian utfordret SAS;)

MartinL du glmte å nevne at SAS ofte har billigere priser enn Norwegian - snakk om å ha blitt presset!!!

Moderator är nyvaken utan kaffe.. SKÄRPNING!

MartinL och P.A sandlåda kan ni ta på PM eventuellt över en öl/kaffe/whatever!

Last edited:
Det er vel lov å selge så lavt du gidder, konkurransemyndigheter kan vel ikke legge seg bort i om du velger å tape penger! Tror SAS ble kritisert fordi de først satte ned prisen etter at det kom en konkurrent (Coast air), og at de priset så lavt at de i realiteten priset konkurrenten ut av markedet.

Det er vel noe som heter at ledende markedsaktør ikke kan gå under selvkost på produktet de selger? Når det er sagt så begynner vel NAS å bli så store at denne regelen ikke burde gjelde for SAS.

Det er vel noe som heter at ledende markedsaktør ikke kan gå under selvkost på produktet de selger? Når det er sagt så begynner vel NAS å bli så store at denne regelen ikke burde gjelde for SAS.

Jo men det gjelder vel kun på strekninger der en aktør er større enn den andre og ikke den totale størrelsen på selskapet?

DY hadde selvsagt aldri satt ned kampanjeprisene sine til 199,- dersom SAS ikke hadde eksistert. Så jo, DY blir presset av SAS.

....selv om det finnes X antall andre ting og tang de presser hverandre på hele tiden...

Prisen er nok ikke kr.199,- for alle oss i Norge :(

norwegianpris.jpg

... om man ser SAS sine valg gjennom de siste 4 årene

SAS har så godt som fjernet det rendyrkede business produktet på innland
SAS har innført betaling for spesialbaggasje

Jeg maa le ....

SAS har aldri hatt noe 'rendyrket' businessprodukt paa innland.

SAS tok betaling for spesialbagasje da jeg begynte hos dem i 1982 ....

SAS konkurrerer med DY, og DY konkurrerer med SAS. Det riktige vil nok være å si at med den markedsstruktur man har i luftfarten, inkl. norsk innenriks, så vil de strategier & handlinger en aktør velger påvirke det de/den andre vil se det som lønnsomt å velge. Dette er spesielt klart tilstede på norsk innenriks siden det kun er to aktører, og at den minste aktøren begynner å få litt størrelse og bli mer av en reell konkurrent til SK. Tilstedeværelsen av en aktør som DY gjør at SAS ikke kan gjøre hva de vil, og er således presset av DY (f.eks. på pris og tilpasning av sitt produkt). Det samme gjelder for DY, som må tilpasse sine strategier til det SAS gjør.

Så kort fortalt: DY "presser" SAS, og SAS "presser" DY.

Norsk innenriks luftfart er et meget godt case å bruke i undervisning i konkurransestrategi, som benyttes hyppig til dette.

Back