Norwegian presses av SAS

Norsk innenriks luftfart er et meget godt case å bruke i undervisning i konkurransestrategi, som benyttes hyppig til dette.

Man får hoppas att der inte leder till ett bra exempel i konkursstrategi! :drunk:
 
Hva gjelder prissetting og begrensninger, så er det forbudt i henhold til konkurranseloven, å misbruke en dominant stilling. Dominant tolkes ofte til å innebære en markedsandel på iallefall 40% i det relevante marked, og det relevante markedet vil ofte være transport på en gitt strekning (eller til aktuelle nærliggende flyplasser; f.eks. vil markedet til London fra Oslo sannsynligvis inkludere alle aktuelle flyplasser rundt London, og OSL-LHR er ikke et separat marked fra OSL-LGW, og kanskje også TRF-STN).

Misbruk av dominerende stilling kan bl.a. være å sette pris under selvkost, det kan være å utnytte bonusprogrammer til hinder for effektiv konkurranse, det kan være eksklusivitetsavtaler, diskriminering på kvalitet ved salg av essensielle innsatsfaktorer (som tilgang til telenettet for uavhengige teleoperatører) osv.
 
Back
Top