SAS-SCC
Newcomer
Enskildas flyanalytiker Ketil Skjåk jekker ned sin kjøpsanbefaling på flyselskapet Norwegian. - Få positive overraskelser på kort sikt, mener han
Norwegian og Bjørn Kjos la frem solide tall for tredje kvartal igår.
Og Norwegian har vært en drømmeinvestering for de som hadde mot til å gå inn i den da utskjelte aksjen ved juletider ifjor. Siden nyttår ha aksjen steget 440 prosent til 73,25 kroner.
Nok er nok
Men nå er det nok, mener analytiker Ketil Skjåk i Enskilda Securities. Fra en soleklar kjøpsanbefaling kutter han nå til en svak kjøpsanbefaling, eller akkumuler.
- Etter en 107 prosent siden andrekvartalsrapporten, hovedsakelig drevet av fortsatt sterk trafikktall og i det siste ogås av fallende drivstoffpriser, mener vi at avkastningen i forhold til risikoen er blitt mindre attraktiv, og som en følge av dette nedgraderer vi aksjen, skriver Skjåk i en dagsfersk oppdatering.
Svake måneder
Norwegian går nå inn i de sesongmessig svake vintermånedene. I snitt de siste tre årene har antallet passasjerer ved Oslo Airport falt 25 prosent mellom oktober og desember, og høyere for internasjonale ruter enn for innenlandske.
Norwegian er nå mer eksponert mot utlandet, og Skjåk tror de internasjonale rutene vil utgjøre 61 prosent av total produksjon i 2005 sammenlignet med 42 prosent i 2004.
- Dette er velkjent, likevel ser vi mindre sannsynlighet for positive overraskelser på trafikktallene på kort sikt, skriver Enskilda-analytikeren
dn.no
Norwegian og Bjørn Kjos la frem solide tall for tredje kvartal igår.
Og Norwegian har vært en drømmeinvestering for de som hadde mot til å gå inn i den da utskjelte aksjen ved juletider ifjor. Siden nyttår ha aksjen steget 440 prosent til 73,25 kroner.
Nok er nok
Men nå er det nok, mener analytiker Ketil Skjåk i Enskilda Securities. Fra en soleklar kjøpsanbefaling kutter han nå til en svak kjøpsanbefaling, eller akkumuler.
- Etter en 107 prosent siden andrekvartalsrapporten, hovedsakelig drevet av fortsatt sterk trafikktall og i det siste ogås av fallende drivstoffpriser, mener vi at avkastningen i forhold til risikoen er blitt mindre attraktiv, og som en følge av dette nedgraderer vi aksjen, skriver Skjåk i en dagsfersk oppdatering.
Svake måneder
Norwegian går nå inn i de sesongmessig svake vintermånedene. I snitt de siste tre årene har antallet passasjerer ved Oslo Airport falt 25 prosent mellom oktober og desember, og høyere for internasjonale ruter enn for innenlandske.
Norwegian er nå mer eksponert mot utlandet, og Skjåk tror de internasjonale rutene vil utgjøre 61 prosent av total produksjon i 2005 sammenlignet med 42 prosent i 2004.
- Dette er velkjent, likevel ser vi mindre sannsynlighet for positive overraskelser på trafikktallene på kort sikt, skriver Enskilda-analytikeren
dn.no