Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Det blir helt feil at de fikk se videon og så offentlig utaler seg om hva de har sett. Disse folka har ingenting med saken å gjøre og burde heller ikke blande seg opp i dette. Om det hadde vært med som hadde gjort et eller annet og f.eks. LO kommer å blande seg opp i saken så hadde jeg blitt mektig provosert. Dette er en sak mellom OSL, Norwegian og piloten. At offentligheten også har interesse i saken er helt i orden men ikke en eller an forening. Lite proffesionelt spør du meg.

Laurenz

Originally posted by HVI
Krangel om pilotvideo
http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/04/05/427931.html

Fra dagbladet:
"- Vi gikk gjennom problemstillingen om personvern før vi viste opptaket til flygerforbundet, og kom til at det var greit, sier informasjonssjef Jo Kobro ved flyplassen til Dagbladet.no.

Det eneste han vil beklage er at Norsk Flygerforbund gikk offentlig ut med informasjon om at de hadde sett videoen og kommentert hva de så."

Kobro beklager altså ikke de faktiske forhold, men at de ble tatt.

Siden jeg spørres direkte; noen raske kommentarer. Norsk Flygerforbund (NF) har en omfattende nasjonal og internasjonal ekspertise innen Security-spørsmål, og er rådgiver for en rekke styrende organer - enten direkte eller gjennom ECA (European Cockpit Association) / IFALPA (International Federation of Airline Pilot's Associations). Det er naturlig ettersom forbundet representer yrkesflygere fra de minste til de største selskapene i sivil norsk luftfart, og siden utenlandske flygere på OSL ofte er medlemmer i NFs søsterforbund i andre land og NF samarbeider med deres tillitsvalgte i relevante saker. Problemstillingene rundt sikkerhetskontroll også av yrkesgrupper i luftfarten, krav fra enkelte om differensiering om disse (hvorfor skal jeg når jeg...osv) o.l. er bare noen få av de emnene det arbeides med. Når verden en gang er slik den er for tiden, og luftfart alltid vil være et spektakulært angrepsmål, ønsker alle at den både skal fremstå som - og være - så sikker og effektiv som mulig. NF er den første til å stille seg på sine medlemmer (flygerenes) side der det er snakk om utilbørlig oppførsel fra sikkerhetspersonell eller andre, men det løses på et annet plan enn "face-to-face" i kontrollen. NF forventer også en tilsvarende oppførsel tilbake fra sine medlemmer. Jeg ønsker egentlig ikke å kommentere denne aktuelle saken, annet enn at Dagbladet og enkelte andre fremstiller NF og Norwegians pilotforening som "konkurrerende foreninger". Det er de ikke. Norwegians pilotforening har vært medlem i NF (som er en moderforening), og var da sidestilt med foreninger som NSF (Norske SAS-flygeres Forening), WFF (Widerøes Flygerforening), Airlift Flygerforening m flere. Disse er faglig representert i forskjellige fora og utvalg gjennom flysikkerhetskomiteen i NF, og gjennom tilsvarende komiteer og verv i IFALPA og ECA. Flygerforeninger som ikke er med i NF er det ikke. Ikke fordi de ikke nødvendigvis har flinke medlemmer som kan gjøre slikt arbeid, men fordi de som enkeltstående grupper ikke med letthet kan representere alle de forskjellige typene flyoperatører eller hente kunnskap fra internasjonale nettverk, men også fordi det vil bli for uoversiktelig for myndighetsorganer og tjenesteleverandører å forholde seg til 20 forskjellige representanter for enkeltforeninger. (For ordens skyld; En flyger kan ikke velge å melde seg inn i NF, men må melde seg inn i en av NFs medlemsforeninger. Flygere som er ansatt i selskaper uten en flygerforening, kan representeres i NF av Norsk Trafikkflygerforening. ) Saker som gjelder security på norske lufthavner har av åpenbare årsaker interesse for NF og NFs medlemmer. Det er ikke forskjell på om eventuelt person-impliserte er medlemmer av NF eller ikke. NF kan ikke stille seg bak at media fremstiller enkeltforeningers representanter sitt bruk av usaklige kallenavn på en gruppe sikkerhetskontrollører som representativt for et norsk flygerkorps. Håper dette klargjør litt.

Har med hensikt ikke gitt noen kommentarer i denne tråden tidligere, men nå synes jeg det er tid for et lite pip.

Jeg vil karakterisere det som lite profesjonelt av representanten(er) for NF å kommentere til slike enkeltsaker offentlig (både på egne websider og overfor journalister). Det er tross alt en enkeltperson vi snakker om og slik det ser ut som også NF representerer? At Datatilsynet er koblet er ikke mer en rett og rimelig, etter at overvåkingsbilder er benyttet på ureglementær måte - det er noe her i landet som tross alt kalles personvern og rettssikkerhet.

Synes også kommentaren til Falcon var glimrende
Kobro beklager altså ikke de faktiske forhold, men at de ble tatt.

Originally posted by laurenz
Det blir helt feil at de fikk se videon og så offentlig utaler seg om hva de har sett. Disse folka har ingenting med saken å gjøre og burde heller ikke blande seg opp i dette. Om det hadde vært med som hadde gjort et eller annet og f.eks. LO kommer å blande seg opp i saken så hadde jeg blitt mektig provosert. Dette er en sak mellom OSL, Norwegian og piloten. At offentligheten også har interesse i saken er helt i orden men ikke en eller an forening. Lite proffesionelt spør du meg.

Laurenz
Er helt enig med laurenz i denne saken. Dette virket ikke ryddig gjort!

Virker som det er klart at NF og OSL har opptrådt på en lite profesjonell måte. Dersom NF man er så opptatt av sikkerhet som det sies så burde man også søkt om å få tilgang til videoen på en redelig måte. Det hjelper vel heller ikke på flysikkerheten at NF etter å ha sett på videoen går ut og driver offentlig skittkasting? Dette burde man løst på en bedre måte! Uttalelsen til Kobro taler også for seg...

Generelt i denne saken gjennom det jeg har lest, så virker det som om NF har hatt en litt merkelig holdning hele veien fordi DY ikke er medlem av NF. Jeg er ganske sikker på at dersom en pilot i SAS eller annet selskap som er medlem av NF hadde gjort det samme, så ville NF opptrådt på en helt annen måte og beskyttet piloten som ville statuere et eksempel.

Det hadde også vært interessant og sett hva NF ville sagt dersom det var snakk om en SAS-pilot og DY sin pilotforening hadde krevd å se videoen fordi de var så opptatt av saken og den generelle sikkerheten, og deretter gått ut i media slik NF har gjort ;)

...men selvfølgelig, jeg sier ikke at DY-pilot ikke har gjort noe merkelig, jeg bare observerer fra sidelinjen...

Originally posted by LN-BRK

Det hadde også vært interessant og sett hva NF ville sagt dersom det var snakk om en SAS-pilot og DY sin pilotforening hadde krevd å se videoen fordi de var så opptatt av saken og den generelle sikkerheten, og deretter gått ut i media slik NF har gjort ;)
Ja det skulle tatt seg ut:sarc

Det ville ikke vært forskjell på NFs oppfatning om det var en SK-flyger istedetfor en DY-flyger som gikk gjennom i dette tilfellet.

DYs pilotforening er meg bekjent ikke representert i SEC-fora - det er ikke NFs feil. Men ansatte i DY har anledning til å stille SEC-spørsmål gjennom sin arbeidsgiver, som alle andre har. DYs pilotforening var meg bekjent dog den første som tok denne saken opp i media. NF har heller ikke gått til media med den - ref dagens oppslag i Dagbladet som senere er trukket pga uriktigheter i artikkelen fra journalistens side, men orientert sine medlemmer, som har vært interessert i den fordi de går gjennom den samme slusen og har sine egne synspunkter på security som de formidler/ønsker svar på fra faglig tillitsvalgte - og sine arbeidsgivere. Det er normalt at en forening eller et forbund informerer sine medlemmer om status i aktuelle saker.

Case closed fra min side, og lykke til videre med diskusjonen på dette til tider ganske interessante forumet (-: Fly safe - enten man flyr i DY, SK eller "flyr" et skrivebord.

Originally posted by Jumper
(...)
Case closed fra min side, og lykke til videre med diskusjonen på dette til tider ganske interessante forumet (-: Fly safe - enten man flyr i DY, SK eller "flyr" et skrivebord.

Du fortsetter vel å henge rundt på forumet som sådan selv om du ikke vil kommentere akkurat denne saken mer, Jumper? Håper det!

NF har heller ikke gått til media med den - ref dagens oppslag i Dagbladet som senere er trukket pga uriktigheter i artikkelen fra journalistens side, men orientert sine medlemmer, som har vært interessert i den fordi de går gjennom den samme slusen og har sine egne synspunkter på security som de formidler/ønsker svar på fra faglig tillitsvalgte - og sine arbeidsgivere. Det er normalt at en forening eller et forbund informerer sine medlemmer om status i aktuelle saker.

I en slik sak så er det svært uryddig å legge følsom informasjon som dette ute på interentt, tilgjengelig for alle. (http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=145)

Etter å ha sett sikkerhetsvideoen fra OSL, konstaterer NFs leder Petter Førde at piloten som før påske skapte furore på OSL, hadde en høyst spesiell oppførsel.

Hendelsen på OSL like før påske har skapt mye rabalder i media, og ikke minst vekket mye frustrasjon blant de flygende. I den informasjon som vi la ut her på sidene, opplyste vi at NF var invitert til å se videoen fra den aktuelle hendelse.

Vi har nå fått innsyn i det materiale OSL har om hendelsen, og etter vår vurdering kan det ikke være tvil om at vedkommende pilots fremferd var av en slik karakter at det var korrekt av sikkerhetsvakten å slå alarm.

Så spørs det om dette er å informere sine medlemmer eller å henge ut en kolega. Det er ikke NF sin oppgave å dømme en person i all offentlighet.

Laurenz

Må bare si at jeg synes hele saken er behandlet merkelig. Man har tydeligvis ikke gode nok rutiner på hvordan en skal forholde seg til slike saker. Virker lite profesjonelt. Eneste som virker profesjonelt i denen saken er faktisk flyselskapet Norwegian som har valgt å ta kapteinen av flyvning under "etterforskningen" og behandle saken som en personalsak.

Back