Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Kanske på tid att sätta upp en skylt vid säkerhetskontrollen där det står Max 10km/h

Vad gäller säkerhetsvakter finns det både trevliga och otroliga skitstövlar

Exempel: Under en tidsperiod hade BA hyrt in folk från firman som sköter security screening på BA.

I check in kön blir jag ombedd att öppna handbagaget, i security detsamma och till sist innan jag går ombord. Detta kanske inte hade varit så märkligt om det inte hade varit för att jag blev stoppad av SAMMA person alla tre gångerna. Uppenbarligen var han ute efter att jävlas. Fick senare en ursäkt av hans chef. Så det är nog måååånga säkerhetsvakter som tror att dom är gud dom också.

Ang den här situationen verkar det i det närmsta patetiskt han piloten var tvungen att gå igenom tre gånger. Men jag tänker vänta med vidare uttalanden tills att vi har alla fakta på bordet... Någonting vi troligtvis aldrig kommer att få.

Savipix
Kanske på tid att sätta upp en skylt vid säkerhetskontrollen där det står Max 10km/h
Jeg tror ikke det hjelper før Adecco og OSL rydder opp (kvitter seg med de hjernedøde). De oppegående i Adecco kan jo ikke føle seg særlig stolte, så også for deres skyld er det greit å få ryddet opp!
P.A.F.B. takk for flott informativt innlegg. Burde kanskje inngå i Adeccos pensum før de får slippe løs på oss dødlige (selv om vi er svært nær Gud :alien: )

Og "Ukens kaktus" fra Se og Hør går i dag til talsmannen for pilotene...

Talsmannen for hvilke piloter? NF har ikke det synet på security-personellet som Norwegians Pilotforening har tilkjennegitt.

Piloten er nå satt på bakken til over påske i følge Norwegian...

Greit å bli satt på bakken til saken er ordna. Noen som vet om det har skjedd noe med personen i Adecco?

Greit å bli satt på bakken til saken er ordna. Noen som vet om det har skjedd noe med personen i Adecco?
Jeg tenker han er blitt vaktsjef jeg! Han har tross alt reddet X-antall mennesker fra den sikre død og sørget for at en overbetalt og undrearbeidet flykaptein ble "grounded" :up:

Ja han bør vel få en eller anna medalje snart...hehe

Og ifølge CEIA sine nettsider så klarer portalene en flyt på opptil 15 m/s. Moderne portaler har visstnok logikk (DSP-kretser) som gjør at de må ha flere avlesninger for at en del vanlige ting ikke skal gi utslag, men likevel så skal man være ganske rask for å klare den hastigheten...

Er vel helt på tryne om en har innstilt crew-slusa til å reagere på langt mindre metall enne de andre slusene. Dette kan en selvsagt justere. Har da flydd masse rundt omkring og flere plasser slipper jeg ta av meg skoene, mens på OSL må jeg alltid det. Hvorfor trenger jeg ikke det i AMS, TXL, ARN f.eks?

Voksent - not!!!:naughty:

Jeg tar ikke den saken fra hangar.no som god fisk akkurat. De sier piloten har innrømmet at det var en protest, men nevner ikke hvor de har informasjonen fra. Det kan være basert på et rykte. Og informasjonssjefen i Norwegian har ikke kjennskap til innrømmelsen, og det virker litt rart...

EDIT: Etter et søk, så er artikkelen datert 15.mars, så det er kanskje lite hold i den? Da burde flere ha snappet det opp...

Nå ser det ut til at saken går mot en "oppklaring".

sakset fra http://www.boarding.no i dag

Norsk Flygerforbud konstaterer:
- Piloten hadde en høyst spesiell oppførsel
Piloten som før påske skapte furore på Oslo Lufthavn Gardermoen, da et fly hos Norwegian ble kraftig forsinket, skal ifølge Norsk Flygerforbud ha hatt en høyst spesiell oppførsel. – Etter å ha sett igjennom sikkerhetsvideoen fra hendelsen, var det helt korrekt av sikkerhetsvakten å slå alarm, sier NFs leder Petter Førde til boarding.no

Piloten som ikke ville gå igjennom
sikkerhetskontrollen ved Oslo
Lufthavn Gardermoen oppførte seg
ifølge Norsk Flygelederforbud
svært spesiellt.
(illfoto: www.boarding.no)

Etter å ha sett sikkerhetsvideoen fra Oslo Lufthavn Gardermoen, konstaterer lederen for Norsk Flygerforbud Petter Førde at piloten som før påske skapte furore på flyplassen, hadde en høyst spesiell oppførsel.

Innsyn i materiale

- Vi har nå fått innsyn i det materiale Oslo Lufthavn Gardermoen har om hendelsen, og etter vår vurdering kan det ikke være tvil om at vedkommende pilots fremferd var av en slik karakter at det var korrekt av sikkerhetsvakten å slå alarm, sier Førde til boarding.no

Dermed bekrefter forbudet Oslo Lufthavns informasjonssjef Jo Kobro uttalelse til boarding.no den 16.mars, hvor han sier:

Informasjonssjef ved Gardermoen
Jo Kobro får nå støtte i at det kun
finnes en korrekt hendelse i denne
saken. (foto: www.boarding.no)
- Det har versert flere versjoner av denne hendelsen, men det finnes bare en korrekt versjon og den har vi på video.

Blir lyttet til…

Norsk Flygerforbud har et godt forhold til ledelsen på OSL (Oslo Lufthavn Gardermoen), og vi opplever at vi blir lyttet til, og våre innspill blir fulgt opp. OSL har overfor oss presisert at ingen – heller ikke OSL-ledelsen – har interesse av at sikkerhetstjenesten opptrer ukorrekt. OSL-ledelsen ber oss derfor rapportere hendelser.

Forbudet oppfordrer derfor sine medlemmer til å lage en rapport dersom de skulle bli utsatt for opptreden som oppfattes som trakasserende eller uhøflig fra sikkerhetsfolkenes side.

Venter på fakta

Hos Norwegian venter man fremdeles på noen rapporter før man vil foreta en avsluttende behandling av denne saken.

- Vi venter på noen rapporter fra Oslo Lufthavn, og vi vil som tidligere påpekt ha alle fakta på bordet, før vi behandler denne saken, sier informasjonsdirektør hos Norwegian, Anne Grete Ellingsen til boarding.no

Informasjonssjefen bekrefter at piloten fremdeles ikke flyr aktivt for selskapet, men hun vil ikke si noe om hva som blir utfallet av denne hendelsen.

- Dette er en personalsak som vi vil behandle internt, sier Ellingsen.

Hva i alle dager har Norsk Flygerforbund (les SAS) med dette å gjøre?? Hvorfor skulle de se gjennom videoen sammen med OSL-ledelsen (som de selvfølgelig presiserer at de har et godt forhold til)?? :sarc

Norsk flygerforbund er vel ikke lik SAS.De har en egen forening som heter Norske SAS-flygeresforening.Det var det iallefall tidligere.

La meg "korrigere":
Norsk Flygerforbund (les konkurrenten(e))
Poenget er: Hvorfor fikk NFF (som en paraplyorganisajon for mange norske flyselskapers flygerforeninger) gå gjennom en video hvor en flyger (ansatt i et selskap hvor pilotene ikke er medlemmer av NFF) gjorde et stunt ved sikkerhetskontrollen?

Originally posted by LN-ATC
La meg "korrigere":
Norsk Flygerforbund (les konkurrenten(e))
Poenget er: Hvorfor fikk NFF (som en paraplyorganisajon for mange norske flyselskapers flygerforeninger) gå gjennom en video hvor en flyger (ansatt i et selskap hvor pilotene ikke er medlemmer av NFF) gjorde et stunt ved sikkerhetskontrollen?

Hva skulle alternativet være? At Norwegain-pilotene selv skulle gå igjennom videoen? Det hadde vel lett blitt bukken og havresekken, Norwegian er et lite firma og flyverne kjenner hverandre. Ikke lett å vurdere dette upartisk da.

Da er det nok bedre at NFF som representerer flyvere fra flere forskjellige selskaper får bli med på vurderingen.

Det er mulig det er sånn det funker i den bransjen, jeg vet ikke. Jeg syntes bare det hørtes litt rart ut at NFF fikk tildelt "tilsynsmakt" i en slik sak. Var det OSL som spurte om de ville være med å se på dette? For alt jeg vet kan det jo hende at NFF har en slags rolle på tvers av selskapene, via internasjonale "kanaler" slik som IFALPA osv. Jumper?

Hva syntes Norwegian sin flygerforening om dette?

Back