Norwegian oppretter base i USA

OSL-SVG 1h30min inkl stop, SVG-IAH 9h30min, 1h30min stop IAH, IAH-SVG 8h30m. SVG-OSL 1h30min inkl stop, 1h30min stop OSL = totalt 24h

Jeg tror svaret er så enkelt som at Norwegian har sett at merkedet på USA er mer interessant på kort sikt enn fjærne østen. USA har mange fordeler. F.eks rekker en en rundtur i døgnet med ett fly.

I tilegg virker det som etterspørslen til USA er meget sterk fra Skandinavia. 787 som et mellomstort fly åpner mange muligheter. F.eks. har Eyvind Ronald problemer med å nå sin våte drøm OSL(CPH)-Stavanger-Houston med Airbus 330 med en rundtur i døgnet. Han må få disponere 2 fly for å få det til. En slik rundtur i døgnet greier imidlertid 787 med 2 timer mindre tid i lufta p.g.a. høyere hastighet. Ruter som CPH-LAX og Ft. Lauderdale til et knippe Europeeiske byer vil også være ideelt for Norwegians 787.

Amerikanerne vil bare juble hvis et europeeisk selskap velger å rekruttere crew i USA med base der. Derimot er innenlands ruter i USA så og si umulig takket være Jones Act, det vet Kjos.

Tror ikke det i praksis vil være såpass stor forskjell mellom 787 og A330, t/r OSL/SVG - IAH går fint med en A330 - en trenger ikke 2 fly - du må betydelig lenger vest før det er snakk om 2 fly - FRA-SEA-FRA går fint med et fly ja til og med en A330, det samme med MUC-YVR-MUC. SFO er i grenseland LAX krever 2 fly. Husk at en er avhengig av Routinger og kan godt bli liggende bak en A340 med Camping Vogn som knatrer avgårde i Mach 0.78 :p

Tror ikke det i praksis vil være såpass stor forskjell mellom 787 og A330, t/r OSL/SVG - IAH går fint med en A330 - en trenger ikke 2 fly - du må betydelig lenger vest før det er snakk om 2 fly - FRA-SEA-FRA går fint med et fly ja til og med en A330, det samme med MUC-YVR-MUC. SFO er i grenseland LAX krever 2 fly. Husk at en er avhengig av Routinger og kan godt bli liggende bak en A340 med Camping Vogn som knatrer avgårde i Mach 0.78 :p

I følge undersøkelsene til SAS var det markedsmessig nødvendig med 2 endestopp Oslo og Stavanger eller Kjøbenhavn og Stavanger og da blir det snauere med tid. Med hensyn til routing så kan vel en Boeing 878 i 40000+ fot høyde fritt passere den tetteste trafikken.

Re: Re: Norwegian oppretter base i USA

I følge undersøkelsene til SAS var det markedsmessig nødvendig med 2 endestopp Oslo og Stavanger eller Kjøbenhavn og Stavanger og da blir det snauere med tid. Med hensyn til routing så kan vel en Boeing 878 i 40000+ fot høyde fritt passere den tetteste trafikken.

Hvor høyt og fort kommer 878 til å gå :p

OSL-SVG 1h30min inkl stop, SVG-IAH 9h30min, 1h30min stop IAH, IAH-SVG 8h30m. SVG-OSL 1h30min inkl stop, 1h30min stop OSL = totalt 24h

Du påstår at en 787 bruker 2 timer mindre enn en 330 på en rundtur som er mulig å gjøre flere dager på rad. Hvilken cruisespeed baserer du det på?

Med hensyn til routing så kan vel en Boeing 878 i 40000+ fot høyde fritt passere den tetteste trafikken.

Nå var det vel snakk om 787?
En A330 kan også fritt passere trafikken i 40000+ fot høyde.

Du påstår at en 787 bruker 2 timer mindre enn en 330 på en rundtur som er mulig å gjøre flere dager på rad. Hvilken cruisespeed baserer du det på?

DY hadde i alle fall en fin oversikt på nettsiden deres da de lanserte dreamliner. Da ble 787 sammenlignet mot a330.

DY hadde i alle fall en fin oversikt på nettsiden deres da de lanserte dreamliner. Da ble 787 sammenlignet mot a330.
Ville tatt DY sine 787 "sammenligninger" med A330 og alle andre fly med en tønne salt.
Tipper også de sammenligner med den opprinnelige versjonen av A330 som fløy første gang i 1992. Det har også skjedd ting der...

Jeg etterlyser fremdeles tall som viser at 787 flyr 10% raskere enn 330. Eller er dette bare tomt propagantaprat?

M.86 og 42000 vs. M.89 og 43000.
Det er kun max cruise og service ceiling, men det er jo andre performance faktorer man på regne med for å få ett komplett bilde da....

Jeg etterlyser fremdeles tall som viser at 787 flyr 10% raskere enn 330. Eller er dette bare tomt propagantaprat?

Vet ikke hvem som har sagt 10%. En kan f.eks. regne slik. LHR-IAH og SVG-IAH er omtrent like langt. UA125 bruker 09h55m LHR-IAH. Da skulle en 787 fint greie det på 09h30m-. UA124 andre veien bruker 09h15m. En 787 kan greie samme på 08h45m.

Altså ikke bare propagantaplat, men hva vet lille jeg ...? Det var bare en tanke ...

Hastighet betyr mye: Husker da SAS fløy fra Singapore til CPH med 767 brukte de 1 time lenger enn Singapore Airlines med 747

Vet ikke hvem som har sagt 10%. En kan f.eks. regne slik. LHR-IAH og SVG-IAH er omtrent like langt. UA125 bruker 09h55m LHR-IAH. Da skulle en 787 fint greie det på 09h30m-. UA124 andre veien bruker 09h15m. En 787 kan greie samme på 08h45m.

Altså ikke bare propagantaplat, men hva vet lille jeg ...? Det var bare en tanke ...

F.eks. har Eyvind Ronald problemer med å nå sin våte drøm OSL(CPH)-Stavanger-Houston med Airbus 330 med en rundtur i døgnet. Han må få disponere 2 fly for å få det til. En slik rundtur i døgnet greier imidlertid 787 med 2 timer mindre tid i lufta p.g.a. høyere hastighet. Ruter som CPH-LAX og Ft. Lauderdale til et knippe Europeeiske byer vil også være ideelt for Norwegians 787.

Du skrev at 787 tok rundturen 2 timer raskere enn 333, og går man ut fra at en rundtur har 20 timer flytid (mer enn det er det veldig vanskelig å holde et fly i lufta pr dag) så må man fly 10% raskere.

Å sammenligne CPH-SVG-IAH tur retur med LHR-IAH blir vel også litt feil? Mellomlandinger tar mye tid.

I følge flynytt så sier Boeing selv at 787 flyr 3-4% raskere enn A330 ;), så noe mer enn det er lite sannsynlig.
http://www.flynytt.no/articles/items/norwegian-viser-muskler-med-dreamliner.html

Norwegian Long Haul (DU, Oslo Gardermoen) has set its sights on opening its maiden US West Coast base at Los Angeles Int'l the Chief Executive Officer of parent Norwegian (DY, Oslo Gardermoen), Bjørn Kjos, has revealed. Currently the airline maintains two US crew bases: New York JFK and Fort Lauderdale Int'l.

Speaking to the Norwegian press about the carrier's first quarter financial result, Kjos said Los Angeles was a natural choice given the significant amount of traffic the city generates. Passengers on the budget carrier's flights from Los Angeles to Copenhagen Kastrup, Oslo Gardermoen, and Stockholm Arlanda are generally filled with Americans who number between 40 and 50%, he said, adding that many use Norwegian for its onward connections to Europe and Asia.

''It is because we fly so much in to/out of Los Angeles. Logistically it is much easier to have a base where you have many routes from," he said. "It's going to get more connections.''
http://ch-aviation.com/portal/news/37074-norwegian-to-open-los-angeles-base-kjos

DY begynner å bli store på LAX.
I natt har de 3 avganger inn/ut av LAX.

DY7096 LAX-LGW
DY7084 LAX-OSL
DY7092 LAX-CPH

Det som begynte som en sesongrute har nå blitt helårs, så tydelig at ruten er populær.

Back