Norwegian oppretter base i USA

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
I følge Dagsnytt nå klokken 0300 vil Norwegian opprette en base med amerikansk crew i USA når tredje Dreamliner er på plass. Det blir enten i New York eller i Florida.

I følge Dagsnytt skal Bjørn Kjos ha uttalt dette til Dagens Næringsliv.

Edit: Ser ut til å stemme med forsiden på DN Lørdag også. Link ikke tilgjengelig på nett enda.
 
Last edited:
Her er papirutgaven:

2013-07-06%2004.26.57.jpg


2013-07-06%2004.27.07.jpg


Bommmet dessverre litt på den første siden, så i farten på vei hjem fra jobb at avisene hadde kommet.
 
Last edited:
Men 25 piloter og 70-80 kabinansatte pr 787, er ikke det mye ?!

Tja, hvis min back of the envelope utregning er rett så trenger DY vel minst 8 sett med piloter (de trenger kanskje 3 per skift?), hvis intensjonen er å holde B787 på vingene 18 timer i døgnet (med 900 timers begrensning for pilotene). Da er man fort oppe i rundt 25.
 
Mye av dette var kjent.
Det nye i dagens avis er vel at Kjos tydligvis toner ned Asia sattsingen noe, pga trafikkrettighets-problemer i Asia -
og flytter fokus vestover? Sier han ikke også indirekte at han ikke får overfly Nord-Russland (Sibir) med irskreg. fly på vei til/fra skandinavia?

Aftenposten 9. mai

Kort oppsummert:
- Longhaul vekst kommer utenfor scandinavia
- Framtidige LH baser i Europa, Berlin, Amsterdam, London, Paris
- Minst en base til i Asia.
- Base i USA på østkysten, amerikanske ansatte på amerikanske vilkår.
- Etterhvert ruter til Sør Amerika og Afrika.
- Piloter rekrutert fra bl.a. Singapore Airlines, Emirates, KLM, Ryanair, Easyjet
- Vil ikke bruke millioner på markedsføring. "Idag tar det ett minutt å finne de billigste billettene"

(@Peppep: Tror dine avisbilder strider mot forumreglene)

W
 
Last edited:
Hvordan er i såfall regelverket i forhold til nasjonalitet på crew, arbeidstillatelser osv for amerikanske flyselskap? Spørsmålet er jo om Kjos da har noe å spare på det? Vil kontraktsansettelser a la det vi har sett gjennom Parc, Confair, Adecco osv være mulig i USA?
 
Da kan de vel bare starte et amrikansk underselskap?


Ja, men de vil møte en endeløs rekke av rettsaker og svertekampanjer fra konkurrentene. Uten ekstremt dype lommer og en svært god forretningsplan, kan man bare glemme det. Og feed fra en sporadisk 787 er ikke stabil inntekt.

Les historien til Virgin America. De hadde svært dype lommer, men det var bare med et nødskrik at de kom i drift. Og de går fortsatt på stram line. Og de har heller ikke satset på feed fra moderselskapet, men på et eget, uavhengig rutenettverk.

Å 'utplassere' fly utenfor hjemmemarkedet for feed av langruter er ekstremt ineffektivt og dyrt.
 
Dette er svært interessant. Gyldig arbeidstillatelse er ikke så enkelt som enkelte debattanter har hevdet og markedslovgiving gir inntrykk av. Bilaterale trafikkrettigheter og overflygingstillatelser samt at registreringsland og aoc har tilknytninger som krever gyldig arbeidstillatelse, gjør at det blir stram line å forsøke seg med cherrypicking. Regimeshopping kan gi fordeler en retning og ulemper i en annen retning.

Plan A og nå plan B for bemanning av Norwegian longhaul er i trøbbel. Jeg tror den opprinnelige planen var å gjøre noe helt nytt ala skipsfarten, men det er ikke tatt høyde for vesentlige forskjeller, luftfartslovgiving er sterkere tilknyttet nasjonalitet mhp tilsyn, rettigheter og tillatelser. Jeg er spent på neste trekk, det jobbes helt sikkert på høygir. Hvem tilpasser seg, operatøren eller regulerende myndigheter?
 
Jeg tror svaret er så enkelt som at Norwegian har sett at merkedet på USA er mer interessant på kort sikt enn fjærne østen. USA har mange fordeler. F.eks rekker en en rundtur i døgnet med ett fly.

I tilegg virker det som etterspørslen til USA er meget sterk fra Skandinavia. 787 som et mellomstort fly åpner mange muligheter. F.eks. har Eyvind Ronald problemer med å nå sin våte drøm OSL(CPH)-Stavanger-Houston med Airbus 330 med en rundtur i døgnet. Han må få disponere 2 fly for å få det til. En slik rundtur i døgnet greier imidlertid 787 med 2 timer mindre tid i lufta p.g.a. høyere hastighet. Ruter som CPH-LAX og Ft. Lauderdale til et knippe Europeeiske byer vil også være ideelt for Norwegians 787.

Amerikanerne vil bare juble hvis et europeeisk selskap velger å rekruttere crew i USA med base der. Derimot er innenlands ruter i USA så og si umulig takket være Jones Act, det vet Kjos.
 
F.eks. har Eyvind Ronald problemer med å nå sin våte drøm OSL(CPH)-Stavanger-Houston med Airbus 330 med en rundtur i døgnet. Han må få disponere 2 fly for å få det til. En slik rundtur i døgnet greier imidlertid 787 med 2 timer mindre tid i lufta p.g.a. høyere hastighet.

Kan du utdype regnestykket ditt med flytider?
 
Back
Top