Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Nå har det vel vist seg at inntreden f.eks. av en del LCC'er i ulike markeder har resultert i relativt kraftige økninger i antall reisende, så det er vel både snakk om størrelsen på paien og på paistykket (sistnevnte sett fra en enkelt operatørs side).

.

Det er helt klart, men du får ikke så mange impulsreiser på en så lang strekning, slik skiller longhaul seg noe fra Europa-rutene. De eksisterende operatørene har også regelmessige kampanjer med svært lave priser, så terskelen ligger nok litt annerledes til ... Det er også en del av årsaken til at så mange har brent seg på longhaul LCC .. de har trodd de kunne generere mer trafikk enn de gjorde - nettopp fordi nettverksselskapene allerede har tatt unna store deler av lavprismarkedet.

Re: Norwegian ønsker å fly til USA, Asia og Afrika

Ja, men på den annen side tror jeg slike direkteruter også bruker ganske lang tid på å "overta" kunder som allerede har etablerte reisemønstere. Det kan være alt fra å få endret bedriftsavtaler, til den enkeltes status i alianser.

For fritidsreisende så tror jeg det er mye snakk om å venne seg til tanken på å dra på svipptur til USA. USA virker så mye lengere borte enn søreuropa (syden), enda reisetiden ikke er så forskjellig. Akkurat her tror jeg at lave priser, og direkteruter, over lengere tid gradvis vil skaffe flere reisende, mulighens på bekostning av andre reisemål.

Uansett så tror jeg nok en ny satsning på IC trafikk vil kunne gjøre det bra, så fremt de har tid til å la kundene etablere nye reisemønstere.

Boeing 787 er på ønskelisten til norwegian.

I dagens utgave av Dagens Næringsliv forteller Bjørn Kjos at han ønsker å bruke Boeing 787 Dreamliner til fly New York og Bankok. Han sier at flyet er dyrt men eneste måten å få ned kostnadene per flysete på.

Re: Boeing 787 er på ønskelisten til norwegian.

Moro. Hyggelig å høre at de har ambisjoner.

Når er det realistisk å tro at de kan få 787 levert, dersom man tar produksjonskapasitet hos Boeing og interne utrednings- og beslutningsprosesser hos Norwegian i betraktning?

På Norwegian sin side er det meste sikkert klart allerede. På Boeing sin side er det en lang ordrebok med lange forsinkelser, men til gjengjeld er det mange flyselskap som "puster litt lettet ut" ettersom markedene deres ikke er helt klare for kapasitetsøkninger akkurat nå. Eldre fly kan parkeres og kapasiteten trekkes litt ned ved at 787-bestillinger kan utsettes.

Hvis resonnementet medfører riktighet betyr det at Norwegian bør kunne kjøpe slots relativt tidlig i produksjonsprosessen. Siden det er knyttet noe usikkerhet og kanskje vil oppstå barnesykdommer med de mange tekniske og produksjonsmessige nyvinningene ved flytypen som kan påvirke regulariteten i starten, vil nok Norwegian sikre seg økonomiske garantier rundt dette, som vil gjøre innføringen av 787 lettere.

Ryanair og easyJet, Southwest og JetBlue har alle holdt seg innen sine kontinenter. Det er ingen grunn til at et slikt selskap ikke skal kunne fly long haul-ruter, dersom økonomien tilsier det.

Dette blir jo bare bedre og bedre... 787 i Norwegian design!!! Det må bli bra :D Noen som vil tegne litt???

Dette blir jo bare bedre og bedre... 787 i Norwegian design!!! Det må bli bra :D Noen som vil tegne litt???

Tampongen blir ikke bedre av å vokse i størrelse.......

Tja.....B787 er vel lidt af et luftkastel, synes...lad den nu først komme ud at flyve og blive leveret tildemsom har bestilt...lad dem klare børnesygdommene, som kommer, lad
dem få ders fly, og når så det viser sig at den er hlet OK, så kan DY jo bestille...ind til videre syens jeg de skulle får sig nogle B767, hvis de vil fortsætte med Boeings ellers er jeg helt sikker på at de kan finde A330-300 nu og her, hvis der skulle vise sig et behov
for det
Hilsen
Ole

A333 er alfor stort for DY. En trenger ikke å se lenger enn til SAS for å se det. A332 kunne nok fungert, men jeg tror vel mer på at det Kjos sier her, er at DY likeså godt kan vente til B787 flyr før de i det hele tatt begynner å tenke på long-haul. Det markedet er vel ikke akkurat gull og grønne skoger til Skandinavia for tiden, så han venter nok til markedet snur igjen.

Igjen - det å fly Oslo - New York / Bangkok, er en helt annen "case" enn å fly over fjellet mellom BGO og OSL.

Her skal man holde tungen rett i munnen, og ikke forspise seg. Sikkert mye prestisje i et par longhaul-ruter for Kjos og gutta, men kan de tjene penger der nesten ingen andre klarer det?

Tally-Ho

Og hvorfor skal de på død og liv inn på Bangkok og New York, som allerede har direkteruter fra både CPH, ARN og OSL?? Er greit at de er de største destinasjonene fra Skandinavia, men DY har jo vært flinke til å få ruter til diverse destinasjoner i Europa som "ingen" trodde på lønnsomme.

Og hvorfor skal de på død og liv inn på Bangkok og New York, som allerede har direkteruter fra både CPH, ARN og OSL??

Det er de naturlige rutene å nevne. Men det behøver ikke å bety at det er de som de har i tankene ...

På den annen side kan markedsbildet godt se anenrledes ut når/hvis DY setter igang. Vi snakker jo uansett noen år fram i tiden her.

Og hvorfor skal de på død og liv inn på Bangkok og New York, som allerede har direkteruter fra både CPH, ARN og OSL?? Er greit at de er de største destinasjonene fra Skandinavia, men DY har jo vært flinke til å få ruter til diverse destinasjoner i Europa som "ingen" trodde på lønnsomme.

Huston har vel ofte blitt nevnt som en rute som det kan være litt lukrativ i form av fullprisbetalende passasjerer. Det samme gjelder Dubai, som er en rute de allerede er etablert på. Det er ingen som flyr direkte til Beijing. Her har vel andre noen planer, ref. tidligere innlegg her på forumet.

Det finnes jo noen interessante ruter, hvis vi tenker litt etter. Slik jeg har forstått har SAS aldri slitt med å fylle flyene, de sliter med å tjene penger. Norwegian har jo en betydelig lavere kostnad enn SAS. Slik det virker for meg, er dette jo dette ikke helt umulig med en bra forretningsplan. Og akkurat det, tror jeg Norwegian har.

KJOS! Du er for treg. FeelAir tar deg i strupen! :stir

Har ikke DY 42 738 opsjoner? Enkelt, ta 20 av disse og omgjør dem til seks eller syv 787

Har ikke DY 42 738 opsjoner? Enkelt, ta 20 av disse og omgjør dem til seks eller syv 787

Det er ikke like lett. Husk at det er 2 forskjellige linjer og at 787 vel er mer eller mindre utsolgt i lang tid fremover

Det er ikke like lett. Husk at det er 2 forskjellige linjer og at 787 vel er mer eller mindre utsolgt i lang tid fremover

som de sier herover: If there is a will there is a way.........

Norwegian skal jo ikke ta leveranse av disse 42 738 med det første heller. Skulle DY være lystne til å oppgradere, er jeg sikker på at Boeing ikke ville si nei. Er sikker på at DY kunne ha fått en 'good deal' på de første seks test modellene :)

Jeg er ikke sikker på at noen seriøse operatører vil ta i de maskinene med ildtang .... tror også flere av disse er solgt som VIP-maskiner, som vil ha lav utnyttelse - noe som passer bedre for disse kjerrene ...

DY har opprettet seg status hos Boeing, og det hjelper sikkert. Men jeg tror ærlig talt ikke de er interessert i å gå inn så tidlig. De har ingen hast og vil vente til det rette øyeblikket. De har vært flinke til det så langt ....

Jeg har svart sarkastisk, ta svarene mine med ei klype salt.

Skulle DY skaffe seg 787 maskiner, vil det ikke bli med ei gang. Jeg tror Norwegian ikke er i noe hastverk, men skulle ikke forundre meg at de 'snakker' med Boeing angående 787 salg. Only time will tell.

Back