Norwegian og Sterling samarbeider igjen

Status
Not open for further replies.

SK917

ScanFlyer Blue
After entering into a new strategic cooperation,
Norwegian Air Shuttle ASA and Sterling Airlines
A/S will cooperate on the routes Oslo - Copenhagen
and Stockholm - Copenhagen from the 15th of
September 2008. From the end of October the
cooperation will be extended to a number of
international destinations from Oslo and
Stockholm.

After the summer holidays a new code share pact
between the two largest low cost airlines in
Scandinavia will allow passengers to choose among
the offerings of both carriers. The strategic
cooperation will give passengers a better schedule
to choose from. Under the codeshare agreement both
carriers will market, price and sell the routes
independently, but will cooperate on the
production.

The code share routes will include Oslo-
Copenhagen, Oslo-Alicante, Oslo-Malaga, Oslo-Faro,
Oslo-Nice, Oslo-Barcelona, Oslo-Tenerife,
Stockholm-Copenhagen, Stockholm-Alicante,
Stockholm-Malaga, Stockholm-Nice and Stockholm-Las
Palmas. Norwegian will primarily operate the
flights out off Oslo and Sterling will primarily
operate out of Stockholm. The final schedule will
be released in late August.

The above mentioned cooperation agreement is
subject to approval from competition authorities.
 
Uansett fornuftig. De tar greip tidlig... Vi er alle tjent med dette......:exclaimation
 
Kjipt. Hadde håpet at Norwegian ville holdt seg unna Sterling, men begge selskaper begynner vel å bli passe desperate nå. Når kommer sammenslåingen?
 
Sterling må jo slite noe voldsomt i disse tider! Det er nok de, ikke Norwegian, som nå må krype til korset.....
 
Sterling må jo slite noe voldsomt i disse tider! Det er nok de, ikke Norwegian, som nå må krype til korset.....
NAS ville ikke tatt denne avtalen hvis ikke de også så en gevinst i sammarbeidet. De sparer nok mye de også. Dessuten kan det vel hende at en slik avtale medfører at man ikke kommer til å tråkke den andre for nær.
 
NAS ville ikke tatt denne avtalen hvis ikke de også så en gevinst i sammarbeidet. De sparer nok mye de også. Dessuten kan det vel hende at en slik avtale medfører at man ikke kommer til å tråkke den andre for nær.

Utvilsomt, men jeg tror uansett at det her er Sterling som er mest desperat og ikke DY.
 
Smart trekk, spesielt om man ser hvor mye kapasitet blir satt inn fra andre lavpris-aktörer til STO marked. AB dobler ruter til ARN, FR omlegger kapasiteter ved NYO.

Dette er en vinn-vinn situasjon for begge. Nytte til Sterling er trolig litt höyre, mens DY far faktisk alle ruter ved OSL og NB trekker seg dermed de facto fra nok en base.

En ny runde av samarbeide - med strikt skillelse hvem flyr hvor stiller spörsmalet til meg "hvor lenge vil de fly som 2 aktörer. Neste logiske skritt er vel fusjon oppkjöp av en aktör...

Iallefall apner det opp for flere nyheter i fremtida. Jeg ser AES er endelig annonsert, mens jeg tror DY har litt mer in petto... Disse samarbeid frigjör ogsa en del kapasiteter...
 
Code-share-rutene vil omfatte Oslo-København, Oslo-Alicante, Oslo-Malaga, Oslo-Faro, Oslo-Nice, Oslo-Barcelona, Oslo-Tenerife, Stockholm-København, Stockholm-Alicante, Stockholm-Malaga, Stockholm-Nice og Stockholm-Las Palmas. Norwegian vil i hovedsak operere flyvningene ut fra Oslo og Sterling vil i hovedsak operere ut fra Stockholm. Den endelige tidtabellen vil bli offentliggjort i slutten av august
 
Da får Norwegian frigjort mye kapasitet. Blir det neste Finland mon tro..... ?

Frigjort? De skal jo ta over store deler av NB sine OSL-xxx flygninger. Tipper det meste av den "frigjorte" ARN kapasiteten havner der.

Forhåpentlig for passasjerene fungerer code sharingen bedre denne gangen. Sist de samarbeidet på OSL-CPH var det mye surr og tull, men forhåpentligvis matcher reglene deres hverandre litt bedre nå. Forsinkelsesmessig er de jo ca like ille så sånn passer de jo hånd i handske (men NB er suverent dårligst på å kansellere flygninger)
 
Last edited:
La oss vente pa den endelig schedule. Du ma ogsa husker at en del kutt ved RYG kommer og dette frigjörer en fly til.

Jeg regner med frigjörd kapasitet av 3 fly, mens 1 fly er de facto brukte pa AES satsingen na.
 
Dette er nok fornuftig selv om det jo kommer til å bety noe redusert tilbud fra Oslo vel nå som NB kutter ut. Betyr dette rett og slett at NB legger ned i Oslo og Norge? I så fall ikke så rart ettersom de har en verre konkurransesituasjon her enn i Sverige og Danmark når det gjelder viktige ruter.
 
DY ønsker å sette alle MD-ene på bakken ASAP stod det i presentasjonen til Kjos. Kan det være noe av grunnen til at NB tar over en del STO-avganger?
 
Dette er nok fornuftig selv om det jo kommer til å bety noe redusert tilbud fra Oslo vel nå som NB kutter ut. Betyr dette rett og slett at NB legger ned i Oslo og Norge? I så fall ikke så rart ettersom de har en verre konkurransesituasjon her enn i Sverige og Danmark når det gjelder viktige ruter.

Da må de isåfall kutte alle rutene fra OSL. NB har noen flere ruter utifra OSL som ikke blir nevnt her
 
Ble selv "utsatt" for dette for et par år siden, tur-retur Alicante med biletter kjøpt hos Norwegian, men fløy med Sterling. Oppfattet ikke dette som negativt.

Etterpå kunne vi lese at folk som hadde pakket kofferten med Norwegians vektregler måtte betale overvekt hos Sterling. Klarer de å unngå slike bommerter denne gangen, er det vel OK?
 
Så det ser ut som om NB ikke vil ha noen flyvninger fra OSL nesten. Skal de da kutte i arbeids stokken??
 
Hvis NB skal ta over omtrent all trafikk fra ARN, hvorfor har da Norwegian brukt så mye penger på å lage et svensk søsterselskap?
 
Hvis NB skal ta over omtrent all trafikk fra ARN, hvorfor har da Norwegian brukt så mye penger på å lage et svensk søsterselskap?

Nå ser det ut som det stort sett er "Syden-trafikk" det er snakk om. DY.SE har jo endel destinasjoner som ikke er nevnt her
 
Samarbeidet med Sterling vil gjøre at vi tåler de økte fuelkostnadene bedre (...) Vi hadde et samarbeid med Sterling fra 2003 til 2005 på enkeltruter fra København. Den gangen byttet vi på avgangene. Dette førte til stor frustrasjon blant kundene. De viste rett og slett ikke hvor de skulle sjekke inn. Denne gangen flyr vi fra Oslo og Sterling fra Stocholm, så nå kommer det til å bli oversiktelig for kunden, og da er det fornuftig å samarbeide

http://e24.no/boers-og-finans/article2544617.ece
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top