Norwegian og nye fly - igjen

Skyhigh

ScanFlyer Blue
Ser på deres hjemmeside at de skal få levert 58 nye fly i perioden 08- 14.
Noen som vet når flyene forfaller til betaling: når de mottas eller er det fast sum over flere år?
Har fått forståelsen her inne at Norwegian hadde så stor cash- flow?

Re: Norweegian og nye fly-- igjen

Boeing tar normalt 5% ved bestilling, resten klokken 17:00 dagen foer leveranse. Det er Boeing tradisjon aa forhandle frem den endelige pris dagen foer leveranse, frem til 16:30 saa tar Boeing med seg kunden paa Metropolitan Grill I Seattle klokken 17:00. Det ogsaa verdt aa ta med at den endelige prisen varierer fra fly individ til fly individ, avhengig av mange faktorer.

Man blir enig om en grunnleggende pris, men siden det ofte gaar aar I mellom bestilling og leveranse er denne prisen aapen, nye opsjoner paa utstyr kan komme i tillegg, forsinkelser fra Boeing eller underleverandoerer skal kompenseres, mye utstyr kjoepes ogsaa direkte fra underleverandoerer og Boeing tar betalt for installasjon(allt fra seter til avionics)....saa det er ikke 1 April spoek, men "kvalitets informasjon" ;-) Jeg laerte om dette fra Air France sin representant hos Boeing.

Og i dag lander LN-NOS på OSL, kommer inn fra SNN som DY8811

Om den går i dag, så skal den lande på OSL klokka 1850 lokal tid.

Ferry flights går ikke alltids som planlagt, så derfor setter jeg OM den går i dag da det er ganske så usikkert, for det kan dukke opp feil og snags før den går..det har vi jo sett en del ganger..

Ser på radaren at et Norwegianfly med hex-kode 478662 flyr rute 1303 fra London akkurat nå. Er det LN-NOS?

dc-8-63,

så den glosen de lirer av seg på "Boeing Factory Tour" om betaling: 1/3 when you order, 1/3 when Boeing starts making parts for the aircraft and 1/3 when you take delivery of the aircraft, er bare vås?

Nei det er ikke bare vaas, men det er forskjell paa kundene...kommer du med en ordre fra Lemur Airlines paa en 737, moetes du nok med den fordelingen. Derimot kommer du fra et selskap som har egen kunde kode, har en lang leveranse historie og god finansiering er det mange andre varianter av hva betales naar. Naa har jeg best kjennskap til et selskap som har hatt en egen ansatt hos Boeing siden 707 og som har et par Launch Customer maskiner bak seg....

Takk for gode svar.Men spm var jo betaling/leveranse kontra betaling, og som standard har jeg forstått det slik at det betales i hovedsak ved delivery.Men forstår det også slik at DY ikke har historikk for bestilling der i og med at de fleste fly er leaset og ikke dermed får fordeling 1/3.Men siden DY har leveranse fortløpende på sine fly er det vel endel cash som skal ut i løpet av hver mnd de neste 12-14 mnd. Mulig jeg har tatt feil ved å lese tidligere innlegg, men har DY en cash flow som kan forsvare dette?

Ved å finansiere via Natixis skullle vel pre-delivery payment være ok, men noen som vet når avdragene fra DY til Natixis starter? Trenger vel endel cash-flow til dette?

Dette er information som av naturlige årsaker ikke deles med offentligheten.
Her kommer konkurransehensyn inn i bilde blant annet.
Både fra långiver og låntaker.

Takk for gode svar.Men spm var jo betaling/leveranse kontra betaling, og som standard har jeg forstått det slik at det betales i hovedsak ved delivery.Men forstår det også slik at DY ikke har historikk for bestilling der i og med at de fleste fly er leaset og ikke dermed får fordeling 1/3.Men siden DY har leveranse fortløpende på sine fly er det vel endel cash som skal ut i løpet av hver mnd de neste 12-14 mnd. Mulig jeg har tatt feil ved å lese tidligere innlegg, men har DY en cash flow som kan forsvare dette?

Dette får du ikke noen særlige god svar på.
Hvordan DY foretar downpayment i detalj er forbeholdt selskapet og Boeing naturligvis.
Downpayment til Boeing i form av opsjoner , bestillinger og betaling ved levering er svært variert og har sammenheng med selskapets finansielle styrke og kredittrating.
Som DC-8-63 er inne på så finnes det ingen fast regel for alle selskap her.
Boeing har heller ikke en modell her som gjøres gjeldene for alle flyselskaper.
Dette er forskjellig fra selskap til selskap og er gjenstand for forhandlinger i hvert enkelt tilfelle mellom kjøper og fabrikant.

Back