Norwegian - (Nye) IC ruter

Nå er det vel noen spesielle historiske relasjoner mellom DK og St Croix som er bakgrunnen for dette valget;)

Joda, men begynner vel og bli noen år siden det var en direkte link ;)

Er St.Croix også snuhavn for cruise? Og har Norwegian nå noen avtaler med cruiserederiene om feed? Ikke noe galt om Puerto Rico og San Juan, men jeg er usikker på om det i seg selv har nok tiltrekningskraft sammenlignet med kanskje endel andre karibiske destinasjoner? Selv om det jo vel er en fin inngangsport til Karibien?

Las Vegas lå vel i kortene, men det virker som OSL foreløpig er taperen her, da ARN/CPH fikk beholde den for seg selv. Men vi nordmenn er jo vant til uansett ta turen vi CPH ;)

Dog ser jeg OSL-LAX nå blir helårsrute

Noen som har en oversikt over frekvenser og tider/dager?

Last edited:
Joda, men begynner vel og bli noen år siden det var en direkte link ;)

Mitt poeng er at det er veldig mange dansker som reiser dit på nettopp pga de historiske forholdene i tillegg til at DY har signert større avtaler med danske reisebyrå. Det er knapt nordmenn og svensker som reiser dit.

Fra Standby:
”St Croix er oftest danskernes favorit på grund af de mange historiske steder, men nu skal St. Thomas’ byliv og shopping og St. Johns’ natur og sukkermøller også have dansk besøg. Til trods for vores sorte fortid på øerne, er lokalbefolkningen vild med danskere,” siger Karin Gert Nielsen.
Danmark står for 78 pct. af alle europæiske rejsende, der besøger øerne.

Nå er det fremdeles noen hull i scheduelen så får vi se hva som skjer neste par mnd (har en følelse av at LAS fra OSL kan komme dersom de kjører samme løp som når FLL ikke ble lansert fra OSL for å presse Avinor/OSL). Men når det er sagt så er det igjen fokus vestover og ikke østover. Kan tyde på at overflyvningsrettigheter over Russland, bilaterale avtaler samt prispresset fra primært EK og QR påvirker valgene deres noe som også vil være natulig.

Jeg må si at OSL-LAX imponerer meg!

Fra beskjedent å bli lansert som sesongrute for sommertrafikken med 1 ukentlig avgang, til å nå bli betjent hele året er en stor anerkjennelse! Det var ikke mange her inne som hadde tro på denne da den en gang ble lansert.

Jeg ser også at det ligger flere 24t huller i programmet på OSL og ARN, hvilket gjør meg ganske sikker på at ikke alt som skal flys fra W15/16 er presentert. Ikke glem hva som skjedde under og etter lanseringen av FLL....

Med programmet som er presentert nå vil LGW ha 28 ukentlige rotasjoner, CPH 24, OSL 24 og ARN 20.

Last edited:
Tidstabel for CPH-LAS:

1 x ugentlig fra 10. november 2015. Afgang om tirsdagen.

DY7105 CPH0950 – 1145LAS 788 2
DY7106 LAS1345 – 0900+1CPH 788 2

Tidstabel CPH-SJU-STX-CPH:

1 x ugentlig fra 6. november 2015 (flyver i trekant) - afgang om fredagen.

DY7125 CPH0925 - 1445SJU1645 - 1735STX1905 - 0900+1CPH 788 5

Tidstabel for CPH-LAS:

1 x ugentlig fra 10. november 2015. Afgang om tirsdagen.

DY7105 CPH0950 – 1145LAS 788 2
DY7106 LAS1345 – 0900+1CPH 788 2

Tidstabel CPH-SJU-STX-CPH:

1 x ugentlig fra 6. november 2015 (flyver i trekant) - afgang om fredagen.

DY7125 CPH0925 - 1445SJU1645 - 1735STX1905 - 0900+1CPH 788 5

Da stemmer det bedre med MCO som går på mandager. Det skurret litt med den første pressemeldingen til DU.

SJU og STX i trekant? Trodde det skulle være adskilt.

Er kanskje natulig. Norge er store på cruise derav SJU og ikke Danmark, men Danmark er desto større på STX.

Alle billettene ligger ute for salg nå, prisene ligger stort sett på 1699,- for OSL-SJU og 1560,- for SJU-OSL utenom spesielt populære avganger.

Las Vegas lå vel i kortene, men det virker som OSL foreløpig er taperen her, da ARN/CPH fikk beholde den for seg selv. Men vi nordmenn er jo vant til uansett ta turen vi CPH ;)

Om jeg skulle reise direkte fra Europa, ville jeg nok heller valgt BA via LHR enn Norwegian via CPH/ARN. Skulle de komme til OSL også som det antydes kan det hende jeg tenker meg om en gang til.

Sjekket litt priser til LAS nå, men får ikke opp alternativer fra Trondheim.

Fra København får du t/r inkl bagasje for kr 4600, men så kommer t/r TRD-CPH i tillegg, + overnatting på vei dit..

Med United får du t/r LAS fra TRD helt ned i 3600, så da utgår NAS med skyhøye kneløft! Priset seg godt ut der gitt..

Player out!

Kim

Sjekket litt priser til LAS nå, men får ikke opp alternativer fra Trondheim.

Fra København får du t/r inkl bagasje for kr 4600, men så kommer t/r TRD-CPH i tillegg, + overnatting på vei dit..

Med United får du t/r LAS fra TRD helt ned i 3600, så da utgår NAS med skyhøye kneløft! Priset seg godt ut der gitt..

Player out!

Kim

Ganske enig. Hvis jeg skulle lave en weekend-trip, så gik den nok torsdag til søndag. Og hvis det kan gøres billigere med BA, så ser DY's rute ikke særlig attraktiv ud.

Litt rart med STX som destinasjon. Hvorfor har de den?

Ikke mulig å booke OSL-STX. Man må booke OSL-CPH og CPH-(SJU)-STX i to forskjellige bookinger.

EDIT:
Ser også at det ikke er mulig å booke BGO-OSL-SJU.

Last edited:
Litt rart med STX som destinasjon. Hvorfor har de den?

Ikke mulig å booke OSL-STX. Man må booke OSL-CPH og CPH-(SJU)-STX i to forskjellige bookinger.

EDIT:
Ser også at det ikke er mulig å booke BGO-OSL-SJU.

Som sagt fordi, at St Croix (eller Jomfruøerne) er en gammel dansk koloni. Mange danske turister tager hertil - primært til Christiansted eller Charlotte Amalie, som dog ligger på Skt Thomas, men er hovedstaden for området.

Litt mer info om arbeidet som er lagt ned siste 18 mnd fra SJU sin side for å få dette i orden:

ASM currently support Puerto Rico with its route development strategy and has worked to secure these new routes for its client over the last 18 months, securing meetings with Norwegian in Oslo, creating a traffic forecast and business plan, shaping the marketing support package and ensuring that San Juan won this service over and above the many over destinations that were pitching for these aircraft. You can find out more about ASM here.

http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/248437/norwegian-adds-low-cost-long-haul-links-to-san-juan/

Litt rart at det ikke ble noen rute mellom OSL og LAS ... :old

Er egentlig litt overrasket over at LAS får direkterute i det hele tatt .. men de vet vel hva de gjør. Går sånn halvveis og venter på en interlineavtale med Allegiant eller Southwest, som begge er store i Vegas ... Allegiant flyr til 49 byer og Southwest omtrent det dobbelte.

Jeg må si at OSL-LAX imponerer meg!

Fra beskjedent å bli lansert som sesongrute for sommertrafikken med 1 ukentlig avgang, til å nå bli betjent hele året er en stor anerkjennelse! Det var ikke mange her inne som hadde tro på denne da den en gang ble lansert.

Jeg ser også at det ligger flere 24t huller i programmet på OSL og ARN, hvilket gjør meg ganske sikker på at ikke alt som skal flys fra W15/16 er presentert. Ikke glem hva som skjedde under og etter lanseringen av FLL....

Med programmet som er presentert nå vil LGW ha 28 ukentlige rotasjoner, CPH 24, OSL 24 og ARN 20.

Det betyr at de totalt har 96 rotasjoner og hvert fly i snitt er i drift i 6 døgn. Mulig de velger å ha såpass slak i programmet slik at de hele tiden har et fly å sette inn hvis det skulle bli trøbbel?

Back