Norwegian - (Nye) IC ruter

LN-LNB taxer nå ut for første avgang DY7141 fra OSL til Boston, første avgang går ca i rute og fra vestre bane om noen minutter :)

Markedet er vel en smule 'utdøende' .. men et par ukentlige høres rimelig ut. Da er vel Seattle neste etter dette?

Jf artikkelen så er det utrolig vanlig at utenlandske observatører ikke har kunnskap om EØS( eller bare forholdet mellom Norge og EU når EØS teknisk sett ikke er relevant), både når det gjelder open skies-avtalen spesifikt, men også generelt. En kan lure på om lobbyvirksomheten mot DOT hadde vært halvparten så virkningsfull om vi hadde vært fullverdig EU-medlem og en kan generelt lure på hvor mye business vi går glipp av fordi ikke er medlem av EU og det mangler kunnskap om at vi er en del av fellesmarkedet. Misforstå meg rett, EØS er bra, men det er jo bare tullball at vi ikke er representerte medlemmer. Det ville gjort livet enklere for Norwegian og mange andre.

Last edited:
Markedet er vel en smule 'utdøende' .. men et par ukentlige høres rimelig ut. Da er vel Seattle neste etter dette?
Ja da, de norskfødte i Minnesota er vel en utdøende rasde, men de har vel avlet minst 2 etterkommere hver. Dermed er det et ganske stort antall mennesker som kan tenke seg en tur til hvor besteforeldrene kom fra, dersom prisen er levelig. Min første fly-ferie ble avsluttet ombord NWOs 747 fra MSP-GEN i 81 og det var vel ikke bare ett år de fløy den strekningen.

Ja da, de norskfødte i Minnesota er vel en utdøende rasde, men de har vel avlet minst 2 etterkommere hver. Dermed er det et ganske stort antall mennesker som kan tenke seg en tur til hvor besteforeldrene kom fra, dersom prisen er levelig.

Nordmenn og deres etterkommere (norskamerikanere) utgjør 17% av befolkningen i Minnesota. 31% i Nord-Dokota, 8% i Wisconsin og 6% i Iowa, som alle grenser til Minnesota (US Census Bureau). Sikkert mange som kunne tenkt seg en tur ja.

Ja da, de norskfødte i Minnesota er vel en utdøende rasde, men de har vel avlet minst 2 etterkommere hver. Dermed er det et ganske stort antall mennesker som kan tenke seg en tur til hvor besteforeldrene kom fra, dersom prisen er levelig. Min første fly-ferie ble avsluttet ombord NWOs 747 fra MSP-GEN i 81 og det var vel ikke bare ett år de fløy den strekningen.

Jeg fløy Northwest 747 på GEN-MSP i 1987[emoji3]

Seattle :D Norwegian har da operert fra Seattle i flere aar:p De operer jo til og med fra 2 forskjellige flyplasser ettersom "markedet" bestemmer.

Er det noen som har opplysninger om hvorvidt Norwegian planlegger ruter til Kina fra Europa eller Skandinavia?
På grunn av knute på tråden i de diplomatiske forbindelsene mellom Norge og Kina, så tror jeg ikke Norwegian gidder å bruke energi på å prøve.

På grunn av knute på tråden i de diplomatiske forbindelsene mellom Norge og Kina, så tror jeg ikke Norwegian gidder å bruke energi på å prøve.
Kunne dei ha gjordt det via irske eller britiske selskapa? Eller er Norwegian Norwegian og Noreg Noreg i kinesiske auge?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Er dette noe som er bekreftet fra noen som sitter med informasjon om saken, eller er det bare gjentatt her såpass ofte at det har blitt ei sannhet?

Er dette noe som er bekreftet fra noen som sitter med informasjon om saken, eller er det bare gjentatt her såpass ofte at det har blitt ei sannhet?

Det jeg hører er at det kan virke som om det er vanskelig å vite om dette er et problem eller ikke. Det har vært møter med Kina relatert til luftfart og fremtidige ruter (noe som er positivt) men det ser ut til at det ikke skjer noe konkret. Det er ting som tyder på at det "stopper" når temaet når høyere opp i systemene/myndigheter.

Kan jo som et eksempel se på Beijing Capital som nå lanserer HEL. Finland har allerede et meget godt nettverk til Kina og er ikke akkurat underserved. I tillegg, med jeg med all respekt for Finland, må jeg si at Norge er i en helt annen liga ift turistopplevelser, men likevel prioriteres HEL.

Det hadde vært interessant å høre hvordan DY blir behandlet i Kina og hvordan de blir sett på ift en rute til OSL vs ARN eller om Norwegian = Norge = problematisk.

Det jeg hører er at det kan virke som om det er vanskelig å vite om dette er et problem eller ikke. Det har vært møter med Kina relatert til luftfart og fremtidige ruter (noe som er positivt) men det ser ut til at det ikke skjer noe konkret. Det er ting som tyder på at det "stopper" når temaet når høyere opp i systemene/myndigheter.

Kan jo som et eksempel se på Beijing Capital som nå lanserer HEL. Finland har allerede et meget godt nettverk til Kina og er ikke akkurat underserved. I tillegg, med jeg med all respekt for Finland, må jeg si at Norge er i en helt annen liga ift turistopplevelser, men likevel prioriteres HEL.

Det hadde vært interessant å høre hvordan DY blir behandlet i Kina og hvordan de blir sett på ift en rute til OSL vs ARN eller om Norwegian = Norge = problematisk.

Norge och Kina har mycket ansträngda diplomatiska relationer.
Som jag förstått den kan Norge inte byta ut sin nuvarande ambassadör i Kina som suttit där i snart 10 år...
Kinas kommunistiska regering kräver väl en officiell norsk ursäkt från utrikesministern eller statsministern för att normalisera relationerna..

Jag är övertygad om att Finland, Sverige och Danmark drar stora fördelar när det gäller kinesisk turism i norden pga den dåliga diplomatiska relationen mellan Kina och Norge.

Jag är övertygad om att Finland, Sverige och Danmark drar stora fördelar när det gäller kinesisk turism i norden pga den dåliga diplomatiska relationen mellan Kina och Norge.

Nå kjenner jeg ikke til besøkstallene til Sverige, Danmark og Finland men tendensen er relativt klar for Norge og at de finner veien selv om det ikke finnes direkteruter pr dags dato. Så kan man selvsagt tro at direkteruter hadde økt trafikken ytterligere:

Det var 21,7 millioner overnattinger ved norske hoteller i fjor. Fortsatt er det tyskere og svensker som dominerer, mens antallet kinesiske overnattinger økte med hele 76,5 prosent.

http://travelnews.no/nyheter/turisme/sterk-vekst-fra-kina/

I år er det ventet at over en kvart million kinesere kommer - en økning på 30 prosent siden i fjor. I fjor fikk over 82.000 kinesere besøksvisum til Norge. Men enda flere kommer til landet vårt, via lettere tilgjengelige visum til andre Schengenland. Og økningen i år blir formidabel, anslår både momstilretteleggeren Global Blue Norge og kinesiske miljøer.

http://www.nrk.no/norge/kinesere-storshopper-luksusvarer-i-norge-1.12912019

Är det inte Rysslands stopp för överflygningar som är den egentliga orsaken? Tycker det har diskuterats här ett antal gånger.

Direktflyg eller inte, kinesiska turister gissar jag blir bara fler och fler i de flesta europeiska länder.

Ikke veldig overraskende, bortsett fra at de nå velger gå rett i kamp med både BA og VS når de nå annonserer Las Vegas 2x i uken med 787-9 fra LGW

http://media.norwegian.com/uk/#/pre...t-flight-to-las-vegas-from-just-ps179-1414349
The twice weekly flights will launch from London Gatwick on the 31st October, on the airline’s brand new Boeing 787-9 Dreamliner aircraft which feature two cabins – premium and economy. The service will depart Gatwick for Las Vegas International Airport on a Monday and Thursday

Det er også deres 8. IC rute fra LGW

Paris CDG – Ft. Lauderdale Increase from 1 to 2 weekly
Paris CDG – Los Angeles 2 weekly (Identical to summer 2016)
Paris CDG – New York JFK Reduce from 4 to 3 weekly

Samme produksjon men kanskje litt for mange seter totalt til NYC?

Back