Norwegian Nattcharter

Jeg personlig liker veldig godt når man flyr ned på morgenen rundt i 07:00 tiden og hjem på natta.

Hadde ikke gjort meg noe og flydd ned på natta heller....

Jeg er sikker på at 90% av alle sydenreisende ikke engang ser på når på dagen/natten flyet går, før de bestiller..

Jeg har jobbet med slag av charter en stund og et av de vanligste spørsmålene er nok "Når går flyet?". Men så vektlegges det veldig forskjellig. Noen bare "ok" om du sier det går til ukristelige tider mens andre må tenke seg om et par ganger. Men i det store og det hele er det destinasjonen man er mest opptatt av og standard på hotellet.

Relativt OT, men likevel et lite apropos:

"Widerøe Flyveselskap A/S har satt inn nattfly på Finmarks-ruten.
Ruten flys i korrespondanse med SAS' nattrute på Nord-Norge.

Fra Oslo alle hverdager kl. 21.00 med SAS DC 7C til Trondheim,
Bodø og Bardufoss og videre med sjøfly til Hammerfest og Kirke-
nes neste morgen kl. 04.00, i Kirkenes kl 06.00"

(annonse fra SAS i Aftenposten 29. juni 1962)

Jeg er helt overbevist om at det spiller null rolle når flyet går bare det er billig nok. Sikkert mange som spør når flyet går.
Men jeg tror allikevel at bare tilbudet er priset riktig og man sparer nok penger så kommer folk til å fly til de mest ukristelige tider uansett.
Finnes jo allerede ruter i dag hvor man skal fly hjem fra langhelg destinasjoner på søndag morgen og flyet går kl 0600.
Selv det gjør folk med unger og alt bare det er billig nok.

Hvorfor kan ikke enkelt bare godta at folk er forskjellige ? Er det noe å diskutere da.......

Kunne ikke vært mer enig. Men virker som om noen må øse ut sin frustrasjon over at andre kan velge annerledes enn dem selv :o

Dersom Ola på Lesja er hjemme fra jobb kl 18, hiver i seg en Grandis og setter seg i bilen kl 18.30 for å kjøre til OSL der han er kl 22.10 så går flyet til syndige syden kl23.30. Ola har et godt sovehjerte så han får sovet 3,5 timer på den 4,5 timers flyturen. Etter ankomst er det en 30min taxitur til hotellet der bagasjen settes i bagasjerommet, så får han seg litt mat og går på stranden og sover en time og er da relativt opplagt. Etter 7 netter på hotellet sjekker han ut, lagrer kofforten på hotellet, har hele dagen fri, kl 02 tar han taxi til flyplassen. krabber under en trapp der ha feller ut strandmadrassen og sover 2 timer før han står opp og sjekker inn og kunn få minutter etter at flyet er i lufta kl 04.45 sover han nesten hele vegen hjem til OSL der han lander kl 09.05 Ola kjører så hjem til Lesja der han er kl 13.30, så er det bursdagselskap til en nevø kl 18-21 så tilsengs og er på jobb kl 07.30 neste morgen. Han har da hatt 8 dager i syden, men bare batalt for 7 netter på hotell, dessuten var flybiletten billig da det var nattflight.

Noen sover godt i et flysete, togsete eller bussete, andre får ikke sove i det heletatt, for noen passer det ene og for andre det andre. Med det store antall som reiser sydover på sommeren så er det sikkert noen prosenter som synes denne reisemetoden er veldig ok. Mange bor heller ikke i gangavstand til en storflyplass og har en lang reise med bil til flyplasen

Huffameg.. Det du her beskriver høres for meg ut som en elendig start og slutt på ferie... Ikke bare pga flighten, men pga 3pm innsjekk og 1200 utsjekkingssystemet på hoteller.. Det svinger dårlig i min bok. En natt på Gardermoen med avgang på morran svinger mye bedre.

Redeye er greit på intercont og også transcon USA grunnet tidsforskjellen. Jeg unngår dog redeye i USA, tar aldri disse flighter dersom jeg ikke må være ett sted til en viss tid og reisevinduet er lite. vestkysten til Chicago har mange Redeye flighter, men de går i 11 tiden på kvelden, er 3-4 timer lange og lander i 4-5 tiden på morran. Det er ikke bare søvnfaktoren, men komfortfaktoren som spiller inn.

Når jeg skal på ferie, har jeg ikke noe problem med å fly ut 0600, men for å få mest ut av ferier/langhelger her i USA, stikker jeg vanligvis fra jobb i 3-4 tiden fredag til en flight som går i 5-6 tiden. Passer flott til California, Vegas, Oregon, Seattle etc.

På returen flyr vanligvis ut i 5-6 tiden på ettermiddagen dersom jeg skal vest øst. På de turene velger jeg en hotellkjede som jeg har 4pm garantert check out så man kan ta en dusj og slappe litt av etter bassengturen. Går flyet senere, ber jeg om enda lengre check out eller betaler for rommet lengre.

På turer til Florida, NYC eller DC, vinner man tilbake en time på returen, slik at man kan fly tilbake tidlig mandag 0630 og fortsatt ankomme jobben på morran frisk og rask etter en søndagskveld med romservice, film og tidlig kveld.

Har jeg en overnattflight intercont, booker jeg alltid en hotellkjede som garanterer 8AM innsjekk eller tar kontakt med hotellet på forhånd og sørger for tidlig innsjekk. Det verste jeg vet er å sjekke ut masse timer før avgang og sitte å kope og vente på at rommet skal være ferdig uten en dusj.

Jeg flyr ikke charter, sinnsyke køer og venting svinger lite i min bok og innen Europa finnes det jo ikke ruteflygninger som går på natta, så det ville jo ikke være en faktor.

Jeg vil ha mest ut av ferien min og jeg ønsker ikke å komme hjem etter å bli mørbanket igjennom en tålmodighetsprøve.

Men det er meg. Et finnes selvsagt noen som synes slikt er ok, more power to them, eller så ville ikke disse nattflightene eksistert

Last edited:
Jeg flyr ikke charter, sinnsyke køer og venting svinger lite i min bok og innen Europa finnes det jo ikke ruteflygninger som går på natta, så det ville jo ikke være en faktor.

Joda, det finnes. Jeg skal tilbake fra Santorini om to uker og fra de greske øyene var det stort sett nattflygninger med Norwegian eller plundrete og dyre reiseruter som var aktuelle. Selv om det jo er typiske charterdestinasjoner, så er det rutefly.

Hvorfor kan ikke enkelt bare godta at folk er forskjellige ? Er det noe å diskutere da.......

Haff....er det rart det er ufred i verden *ROLLEYES*(MED STORE BOKSTAVER DENNE GANGEN - SÅ OPPGITT ER JEG) :cry: :cry: :cry: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Hva skal vi med forumet uten diskusjoner av denne typen? ;)

Mange skriver folk biter på dette fordi det er "billig". Stemmer det at rutefly som går sent og tidlig er billigere enn andre?

Nattflygninger ellers skjer vel stort sett med charterselsaper der flyselskapet opererer ut fra destinasjonen. Har hatt et par sånne turer, bl.a. til Kypros fra Bergen og Tunisia.

For min del er det avgangen fra destinasjonen som er problemet. Man må dra fra hotellet om lag 1-2 timer etter at normalt ville ha sovnet.

Men for mange charreisende er jo det ferie i "begge ender" og da spiller jo det mindre rolle om man får snudd litt på døgnet. Ei heller pensjonister som skal til Spania tror jeg bryr seg mye om om de taper litt søvn en natt...

Ellers er jo dette charter vs. rutefly litt i ferd med å viskes ut når både DY og SAS har en rekke flyvninger til tyiske Syden-mål der passasjerende utelukkende består av turister. Om det står SAS, DY eller Thomas Cook på halen har liten betydning. Faktisk er jo sistnevnte mest proff på service, og har f.eks. jevnt over bedre mat.

Last edited:
Stemmer det at rutefly som går sent og tidlig er billigere enn andre?

Pris på disse ruter bestemmes vel af udbud/efterspørgsel, som på alle andre ruter, men da efterspørgslen/betalingsvilligheden ofte ikke er så stor som på bedre rejsetidspunkter, så bliver de i praksis vel ofte lidt billigere og har bedre tilgængelighed i de billigste billetklasser, samt på f.eks. award-klasser.

Nu er det jo som nævnt tidligere ikke specielt udbredt i Europa, men min erfaring i f.eks. USA er da at man ofte kan finde en bedre deal på en red-eye end på mere attraktive tidspunkter.

Back