Dersom Ola på Lesja er hjemme fra jobb kl 18, hiver i seg en Grandis og setter seg i bilen kl 18.30 for å kjøre til OSL der han er kl 22.10 så går flyet til syndige syden kl23.30. Ola har et godt sovehjerte så han får sovet 3,5 timer på den 4,5 timers flyturen. Etter ankomst er det en 30min taxitur til hotellet der bagasjen settes i bagasjerommet, så får han seg litt mat og går på stranden og sover en time og er da relativt opplagt. Etter 7 netter på hotellet sjekker han ut, lagrer kofforten på hotellet, har hele dagen fri, kl 02 tar han taxi til flyplassen. krabber under en trapp der ha feller ut strandmadrassen og sover 2 timer før han står opp og sjekker inn og kunn få minutter etter at flyet er i lufta kl 04.45 sover han nesten hele vegen hjem til OSL der han lander kl 09.05 Ola kjører så hjem til Lesja der han er kl 13.30, så er det bursdagselskap til en nevø kl 18-21 så tilsengs og er på jobb kl 07.30 neste morgen. Han har da hatt 8 dager i syden, men bare batalt for 7 netter på hotell, dessuten var flybiletten billig da det var nattflight.
Noen sover godt i et flysete, togsete eller bussete, andre får ikke sove i det heletatt, for noen passer det ene og for andre det andre. Med det store antall som reiser sydover på sommeren så er det sikkert noen prosenter som synes denne reisemetoden er veldig ok. Mange bor heller ikke i gangavstand til en storflyplass og har en lang reise med bil til flyplasen
Huffameg.. Det du her beskriver høres for meg ut som en elendig start og slutt på ferie... Ikke bare pga flighten, men pga 3pm innsjekk og 1200 utsjekkingssystemet på hoteller.. Det svinger dårlig i min bok. En natt på Gardermoen med avgang på morran svinger mye bedre.
Redeye er greit på intercont og også transcon USA grunnet tidsforskjellen. Jeg unngår dog redeye i USA, tar aldri disse flighter dersom jeg ikke må være ett sted til en viss tid og reisevinduet er lite. vestkysten til Chicago har mange Redeye flighter, men de går i 11 tiden på kvelden, er 3-4 timer lange og lander i 4-5 tiden på morran. Det er ikke bare søvnfaktoren, men komfortfaktoren som spiller inn.
Når jeg skal på ferie, har jeg ikke noe problem med å fly ut 0600, men for å få mest ut av ferier/langhelger her i USA, stikker jeg vanligvis fra jobb i 3-4 tiden fredag til en flight som går i 5-6 tiden. Passer flott til California, Vegas, Oregon, Seattle etc.
På returen flyr vanligvis ut i 5-6 tiden på ettermiddagen dersom jeg skal vest øst. På de turene velger jeg en hotellkjede som jeg har 4pm garantert check out så man kan ta en dusj og slappe litt av etter bassengturen. Går flyet senere, ber jeg om enda lengre check out eller betaler for rommet lengre.
På turer til Florida, NYC eller DC, vinner man tilbake en time på returen, slik at man kan fly tilbake tidlig mandag 0630 og fortsatt ankomme jobben på morran frisk og rask etter en søndagskveld med romservice, film og tidlig kveld.
Har jeg en overnattflight intercont, booker jeg alltid en hotellkjede som garanterer 8AM innsjekk eller tar kontakt med hotellet på forhånd og sørger for tidlig innsjekk. Det verste jeg vet er å sjekke ut masse timer før avgang og sitte å kope og vente på at rommet skal være ferdig uten en dusj.
Jeg flyr ikke charter, sinnsyke køer og venting svinger lite i min bok og innen Europa finnes det jo ikke ruteflygninger som går på natta, så det ville jo ikke være en faktor.
Jeg vil ha mest ut av ferien min og jeg ønsker ikke å komme hjem etter å bli mørbanket igjennom en tålmodighetsprøve.
Men det er meg. Et finnes selvsagt noen som synes slikt er ok, more power to them, eller så ville ikke disse nattflightene eksistert