Norwegian mobilapp

Re: Kommer DY med mobilapp før SAS?

Det kan nesten se slik ut. Virket litt som om sas ga opp når dette ambisjonsnivået endret seg.

Uten tvil...SAS sin app sitter fast dypt inne et prosjekt så fordypet i seg selv at de ikke vet hvor de er....

Vel - sannhet med modifikasjoner .. man har i over et år kunnet booke, sjekke inn og sjekke flytider hos SAS med Widerøe's app .. ;)

Dårlig gjort at de ikke nevner oss. :angry:

Heller enn en app jeg må installere, ønsker jeg meg velfungerende websider for mobil. Der synes jeg både SAS og Norwegian har kurante løsninger. Ikke helt topp, men greit nok.

Heller enn en app jeg må installere, ønsker jeg meg velfungerende websider for mobil. Der synes jeg både SAS og Norwegian har kurante løsninger. Ikke helt topp, men greit nok.

Samme her (spesielt siden jeg er sær blackberry-bruker, og dermed ikke får noen kule apps uansett). En god webside er uansett lettere å vedlikeholde, distribuere og oppdatere så det er mer ett motefenomen enn fornuft som gjør at man har full fokus på apps.

...og med nyere standarder kan en vevside lett lages like intuitiv og enkel som en app uansett.

Nesten rart at de henger så langt etter i utviklingen av apper. Men men, liker best å bruke websidene på pc-en jeg da, selv om jeg nærmest er helt avhengig av HTC-en min. Noen ting er best på pc.

Innlegget er redigert av moderator LCH

Last edited by a moderator:

Vel - sannhet med modifikasjoner .. man har i over et år kunnet booke, sjekke inn og sjekke flytider hos SAS med Widerøe's app .. ;)

Dårlig gjort at de ikke nevner oss. :angry:
-såvidt eg ser, så kan du ikkje logge deg inn på Sas-profilen der og knytte reisa mot profilen. For meg er det viktig.....

Er det et mål for den ene å lansere en app før den andre? Eller er målet å komme med den beste og mest brukervennlige appen?

Vel når man ligger 2 år etter ... er det kanskje på tide å slutte de lange møtene med store reiseregningene og få levert et produkt. At SAS kommer med den beste og mest brukervennlige App`en er vel heller tvilsomt. Det kommer en App som ser meget bra ut - men med begrenset funksjonalitet og ikke veldig brukervennlig.

Når er App's over toppen ?
Bedre WEBsider som skalerer på dingser er vel i mange tilfeller å foretrekke på "live content"

Bedre WEBsider som skalerer på dingser er vel i mange tilfeller å foretrekke på "live content"

Ja, takk begge deler sier nå jeg. Apps har sine fordeler og mobiltilpasset web sine.

Fordeler med Apps:

- Bruker mindre data(roaming - hastighet)
- Tilstedeværelse på device(markedsføring)
- Integrasjon mot GPS og annen funksjonalitet(kommer på web, men henger etter?
- lettere å lage et konsistent grensesnitt, som alltid ser likt ut
- Trolig lettere å lage offline funksjonalitet

Fordeler med web:

- Slipper installasjon
- Slipper å oppdatere x tusen terminaler, ved ny realease
- Støtter flere terminaler enn apps
- time 2 market

Også finnes det mange flere fordeler og ulemper med disse løsningene. Men en av de sterkeste grunnene til å lage en app, er nok at det brukerne har et app fokus. Du får ikke samme buzz av bode websider som av en god app. Men på sikt så blir det nok mye mere webb enn apps. Selv om begge vil nok leve godt lenge.

En App kan håndtere Ombordstigingskort (barcodes) litt bedre, en kan legge inn litt flere spesial løsninger, jeg har endel erfaring med Air france sin App (som også har Amadeus i bunn) og har blitt imponert over en del av funksjonaliteten. En av mine avganger fra Seattle til Paris ble forsinket pga Birdstrike - det gikk noen timer før de fikk tillatelse til å fly med en "bulk" i vingen så jeg mistet min connection i CDG. Når jeg skrudde på mobilen etter landing, kom en SMS med oppdatering og for oss som AF sin App lå det nye Ombordstigningskortet i Appen og en bar code som gav en meal voucher i en automat. Dette kan nok løses med WebSider - men vil kreve noe mere innlogging etc.

En App kan håndtere Ombordstigingskort (barcodes) litt bedre, en kan legge inn litt flere spesial løsninger, jeg har endel erfaring med Air france sin App (som også har Amadeus i bunn) og har blitt imponert over en del av funksjonaliteten. En av mine avganger fra Seattle til Paris ble forsinket pga Birdstrike - det gikk noen timer før de fikk tillatelse til å fly med en "bulk" i vingen så jeg mistet min connection i CDG. Når jeg skrudde på mobilen etter landing, kom en SMS med oppdatering og for oss som AF sin App lå det nye Ombordstigningskortet i Appen og en bar code som gav en meal voucher i en automat. Dette kan nok løses med WebSider - men vil kreve noe mere innlogging etc.

Slik funksjonalitet må jo avhjelpe betydelig på irr-situasjoner. Bare det å selv slippe å stå i kø for å få nytt boardingkort og vouchers for mat høres jo helt fabelaktig ut.

HTML5 kommer jo med en god del av det man har manglet før, bl.a. offline-støtte m.v. i tillegg til at andre mediaformater (bl.a. video) blir håndtert uten behov for flash.

Ellers er jeg enig i deg at gode websider er et bedre alternativ for enn de som må "lage app til iPad" fordi websidene er for dårlige. (SVT har en interessant artikkel om saken: http://blogg.svt.se/testbild/2011/12/appar-ar-inte-en-langsiktig-losning/ )

Hva skal man egentlig med en app til dette da? Har lastet ned noen sånne flyselskap apper og sitter egentlig bare og tenker at "javel?"

Bare sånn i all uforståenhet. Jeg ser det om man reiser fullflex 7 ganger i uken. Da er det kjekt å kunne booke om, se rutetider og sånt. Men ellers.

Hva skal man egentlig med en app til dette da? Har lastet ned noen sånne flyselskap apper og sitter egentlig bare og tenker at "javel?"

Bare sånn i all uforståenhet. Jeg ser det om man reiser fullflex 7 ganger i uken. Da er det kjekt å kunne booke om, se rutetider og sånt. Men ellers.
Har lastet den ned og synes det ser greit ut. Når jeg logger inn, ligger lørdagens reise klar, med mobilbillett og det synes jeg er veldig OK!

Og disse tingene kan man ikke gjøre i DY sin app. Men en fordel jeg ser, er at du får lastet ned boardingcard. Slik at du ikke er avhengig av at du er på nett og at safari ikke har tømt cachen... Også er det litt lettere tilgjengelig, enn å måtte åpne browser og finne bokmerke.

Back