Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

For meg ville en kansellert flight være langt mere plagsomt enn en normal forsinkelse.

(Da tenker jeg ikke på de gode gamle Spantax forsinkelsene på 70-80 tallet)
 
Last edited:
Poenget er at det ikke går an å lage en formel for å gjøre om regularitet til punktlighet. Konsekvensene av en kansellering kontra en forsinkelse vil variere fra rute til rute, og selskap til selskap. Normalt vil en kansellering være mer plagsomt enn en forsinkelse, men ikke alltid.
Det samme gjelder ved "bumping", konsekvensene kan være store eller ikke-eksisterende alt etter rute og selskap.
 
Det må vel ikke 2 timers forsinkelse til, som dere beskriver, for at flighten blir registrert som forsinket. Er det ikke bare 15 minutter som er kriteriet?

>15 minutter etter oppsatt avgangstid registreres som forsinkelse. Det er korrekt. I tillegg kjører vel FlightStats ut noe mer finsiktede tall, hvor man også tar med "inntil 30 minutter sen" og "inntil 45 minutter sen".
 
Hei, ny på forumet, men fulgt med over lengre tid. Flott side!
Har et spørsmål angående punktlighet. Konkret sak fra i går 31/5:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7654753

Denne maskinen (DY228) med avgangstid kl 0900 måtte returnere til OSL grunnet lynnedslag, flybytte og gikk ut som DY6028 kl 1059 med rutetid 1100.

11:00 Harstad/Narvik DY6028 Norwegian D 28 Avreist 10:59 (klippet fra osl.no)

Hvordan blir denne avgangen registrert i systemet? Flyet er jo reelt 2 timer forsinket, men blir jo satt opp med nytt rutenummer kl 1100, og dermed på rute?

Noen som vet?
 
Tindfot, velkømmen!
Kan ikke si deg helt hvordan det ble registrert, men for DY228 vises følgende opplysninger på OSL.no for mai:
Planlagt (ant): 25
Gjennomført (ant): 24
Innstilt (ant): 0
Regularitet: 100%
Forsinket (ant): 2
Punktlighet: 92,0%
Gjennomsnittlig forsinkelse (min): 2

DY6028 ble registrert som avgang på tid, og det var den eneste flight med dette nummer i mai. Dermed kommer det frem at første forsøk ikke ble fullført og at OSL ikke regner det som en kansellering. Noen forsinkelse på avgang i forhold til oppsatt tid var det ikke på noen av de to flightene.

Til slutt en liten oversikt over tallene for hele mai på OSL for avganger:
DY
Regularitet: 99,6%
Punktlighet: 92,6%

SK
Regularitet: 97,9%
Punktlighet: 91,9%
 
Jeg hadde en tur med CO for ca. 1,5år siden der vi var tilslutt ca. 6 timer sen fra EWR grunnet snø. Da var vi off-block på tid, men tok ikke av før, som sagt, 6 timer senere. Denne ble registrert som om den gikk i rute, selv om vi måtte tilbake til terminalen etter å ha ventet ved rullebanen i 3 timer.
 
Hei,

NRK har en sak nå, de har hentet statestikken fra flight stat, den ser slik ut for mai.

Saken finner dere her, http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7662162


Den viser at Norwegian i mai passerte sas på ankomstpunkteligheten også.

Dette er FlightStats liste over de ti mest presise europeiske selskapene i mai. Oversikten gjelder ankomst mindre enn femten minutter etter rutetabellen:

1.Rossiya - 94.32%
2.Tarom-Romanian - 93.9%
3.KLM Cityhopper - 93.7%
4.Widerøe - 93.48%
5.Air One - 92.18%
6.Norwegian - 91.74%
7.Flybe - 91.7%
8.SAS - 91.05%
9.Brit Air - 91.01%
10.Germanwings - 91%
 
Mer pizza frister, og det gjenspeiler seg i OTP sålangt i Juni;

SAS Rute 608 606 2 99.7% 63 89.6% 4
Norwegian Rute 523 523 0 100.0% 35 93.3% 2
 
Hei,

NRK har en sak nå, de har hentet statestikken fra flight stat, den ser slik ut for mai.

Saken finner dere her, http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7662162


Den viser at Norwegian i mai passerte sas på ankomstpunkteligheten også.

Dette er FlightStats liste over de ti mest presise europeiske selskapene i mai. Oversikten gjelder ankomst mindre enn femten minutter etter rutetabellen:

1.Rossiya - 94.32%
2.Tarom-Romanian - 93.9%
3.KLM Cityhopper - 93.7%
4.Widerøe - 93.48%
5.Air One - 92.18%
6.Norwegian - 91.74%
7.Flybe - 91.7%
8.SAS - 91.05%
9.Brit Air - 91.01%
10.Germanwings - 91%


Gjøss, ikke lengre bak:8: - 0.69% - utfra tråden så trodde jeg SK var 69,0% bak DY:o
 
Gjøss, ikke lengre bak:8: - 0.69% - utfra tråden så trodde jeg SK var 69,0% bak DY:o

Nå startet ikke jeg tråden da:-)

Men poenget var at Flightstats hadde gitt ut mai tallene, og de viser nå hva de viser! Norwegian har bedre ankomstpunktlighet for mai.

Jeg tror ikke sgh er nøkkelen her, men mer at sas sliter med crewdisp om dagen. Vær og teknisk hjelper vel heller ikke for hverken nas eller sas.
 
Gjøss, ikke lengre bak:8: - 0.69% - utfra tråden så trodde jeg SK var 69,0% bak DY:o

Tråden handler stort sett om avgangspunktlighet. Det blir også nevnt at dette er bare tull, ettersom det er ankomst som teller, og der er SAS fortsatt best. Denne undersøkelsen viser at SAS ikke er best på dette heller, ettersom den faktisk viser ankomst. Spørsmålet blir nå om SAS må endre reklameringen sin til "Vi er det åttende mest punktlige selskapet i Europa".
 
Tråden handler stort sett om avgangspunktlighet. Det blir også nevnt at dette er bare tull, ettersom det er ankomst som teller, og der er SAS fortsatt best.

Grunnen til at avgangstidspunktet måles er helt enkelt og ganske logisk. Det er det eneste av de 2 tidspunktene som kan brukes til å måle effektiviteten på. Ankomsttidspunktet blir i veldig stor grad påvirket av andre faktorer, som trafikk, de-icing, vind m.fl.
Selvfølgelig er det for kunden viktigst å komme fram til riktig men den tiden er ikke brukbar for flyselskapene for i deres arbeid med å forbedre punktligheten.
 
Hva med alle kanselleringene til SAS. Skjønner ikke at man kan snakke punktlighet uten å ta med de. En kansellert flight blir tydligvis ikke engang registrert som forsinket.
 
Du må skille mellom regularitet og punktlighet, Spacetime. En kansellering går ut over regulariteten, men ikke punktlighet. Sistnevnte måles i forhold til når et fly skulle ha gått/landet og når det virkelig gjorde det.

Mvh,
 
Back
Top