Norwegian 'mest punktlig' og 'der det skjer'

Det er meg fullstendig likegyldig når flyet tar av, så lenger det lander før eller på annonsert ankomsttid. Det er jo det tidspunktet man planlegger reisen sin etter.

Flott at Norwegian har fått opp punktligheten sin.
 
Kunden betaler vel for å ankomme destinasjonen sin på rett tid, ikke sitte lenge i flyet på avgangsflyplassen.
 
Litt punktlighetstall fra lørdag 21. mai

DY
Punktlighet avgang: 97,8%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 0 minutter
Punklighet ankomst: 95,8%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 7 minutter før tid

SK
Punktlighet avgang: 88,7%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 3 minutter over tid
Punklighet ankomst: 94,7%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 8 minutter før tid

LN-DYF var det flyet som forårsaket det største avviket lørdag med sine 67 forsinkede ankomst fra Alicante. LN-DYF fløy i dag en W (OSL-ALC, ALC-WAW, WAW-ALC og ALC-OSL). Den andre av DYs forsinkede ankomster var DY1571 fra Burgas (LN-NOQ) med 21 minutter, og der lå årsaken i en sen avgang fra OSL på morgenparten (24 minutter). Da var alle uregularitetene til Norwegian beskrevet, da får vi fortsette med SAS.

For SAS gikk det fint helt frem til 10:45 denne lørdagen - da ble SK4733 til Split innstilt med årsak ukjent. Så varte det til kl. 13 da det er typiske tegn på at det opprinnelige flyet til Bodø (SK4112) hadde feil og LN-BRO ble satt inn etter å ha ankommet fra BGO 6 minutter før tid. LN-BRO ble snudd på 31 minutter og resultatet var 55 minutter forsinket avgang. Returen fra Bodø med LN-BRO (SK4113) ble 32 minutter forsinket slik at de på denne slyngen fikk tatt inn 23 minutter. LN-BRO fra BOO var den andre forsinkede ankomsten lørdag, første var LN-RRZ som fløy SK4704 og den var 26 minutter forsinket. Årsaken til denne forsinkelsen er ikke knyttet til OSL siden LN-RRZ gikk skarpt på tid ut til NCE. Neste forsinkelse kom med LN-RRU på dens avgang til SVG som SK4031, og LN-RRU kom inn 6 minutter forsinket fra chartertur til Split som SK7328. Men denne lille forsinkelsen til LN-RRU kan ikke forklare at den kom avgårde 22 minutter forsinket til SVG - det ble tross alt en 46 minutter lang turnaround. LN-RRU kom selvsagt tilbake fra SVG med en forsinkelse, men den var redusert med 4 minutter til bare 18 minutter. SK4032 var dermed tredje og siste forsinkelse denne lørdagen for ankommende fly, men forsinkelsene for avganger fortsatte. Neste forsinkelse på avgang var LN-RRZ til Tromsø på SK4494. Denne 35 minutter store forsinkelsen var en følgeskade av sen ankomst fra NCE. Så var det SK4757 til FRA som ble 31 minutter forsinket. Her er det helt klart en teknisk feil inne i bildet siden LN-RPF ble satt inn (som kom inn fredag ettermiddag til OSL som SK9273 etter vedlikehold?). SK277 som skulle gått til BGO kl. 17:00 ble 18 minutter forsinket, men årsaken var ikke LN-RCU som fløy ruten. Den kom inn fra LHR som SK806 2 minutter forsinket. LN-RCU stod 56 minutter på bakken i OSL, så kanskje var det crew-problemer ombord? Siste SAS-flight med forsinket avgang var SK4524 til MOL som skulle gått kl. 18:25. LN-RPZ som fløy denne flighten kom avgårde 41 minutter forsinket. Atter en gang var ikke flyet som fløy (LN-RPZ) årsaken, men trolig et annet fly. LN-RPZ kom inn 5 minutter før tid fra AMS, og ble snudd på 31 minutter på gate 29. I og med at gate 29 ble benyttet ser det ut til at det var bestemt at LN-RPZ måtte steppe inn for et annet fly.

Det vi kan konstatere er at SAS sliter selv på en relativt rolig lørdag, og det er en del last minute changes. Norwegian på OSL derimot ser ut til å gå på skinner, kanskje med unntak av den ene avgangen som skulle gått kl. 06:00 til Burgas da.

Chartervirksomheten er ikke inkludert i disse tallene.
 
Litt punktlighetstall fra lørdag 21. mai

DY
Punktlighet avgang: 97,8%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 0 minutter
Punklighet ankomst: 95,8%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 7 minutter før tid

SK
Punktlighet avgang: 88,7%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 3 minutter over tid
Punklighet ankomst: 94,7%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 8 minutter før tid

Nå sitter jeg i den butte delen (det er oss som betaler for å være med i motsetning til de som blir betalt ;)) og vi er jo (offtopic har vi hørt) interessert i ankomster, vi er nå engang slik skrudd sammen vi i den butte delen. Og det jeg ser faller sammen med min egen erfaring, Norwegian er flinke til det jeg ikke er så interessert i avgang på tid, men det baller på seg underveis en taper 2% poeng før en ankommer....
 
Nå sitter jeg i den butte delen (det er oss som betaler for å være med i motsetning til de som blir betalt ;)) og vi er jo (offtopic har vi hørt) interessert i ankomster, vi er nå engang slik skrudd sammen vi i den butte delen. Og det jeg ser faller sammen med min egen erfaring, Norwegian er flinke til det jeg ikke er så interessert i avgang på tid, men det baller på seg underveis en taper 2% poeng før en ankommer....

Ikke dårlig å vinkle det slik, selv når KGL har en post der Norwegian kommer best ut både på avgangspunktlighet og ankomstpunktlighet:-)

Jeg tar av meg hatten for deg, du er jammen en trofast kunde av SAS!

Nå gjelder jo dette kun en dag, og jeg lurer jo på hvordan SAS klarer å hente igjen punktligheten sin ved ankomst. Har de lange bakkestopp? Har de lagt inn god margin i flytidene sine? Eller har de godt med ekstra fly som de kan bytte inn på rutene for å hente inn tiden.

Et fly som er forsinket fra avgangsdestinasjon, vil jo som oftest lande forsinket.

Jeg er opptatt av at flyet skal gå på rutetid, og går flyet på rutetid så slapper jeg av, sitter ikke å nistirrer på klokka underveis for og se om det lander på rutetid;)
 
Ikke dårlig å vinkle det slik, selv når KGL har en post der Norwegian kommer best ut både på avgangspunktlighet og ankomstpunktlighet:-)

Jeg tar av meg hatten for deg, du er jammen en trofast kunde av SAS!

Nå gjelder jo dette kun en dag, og jeg lurer jo på hvordan SAS klarer å hente igjen punktligheten sin ved ankomst. Har de lange bakkestopp? Har de lagt inn god margin i flytidene sine? Eller har de godt med ekstra fly som de kan bytte inn på rutene for å hente inn tiden.

Et fly som er forsinket fra avgangsdestinasjon, vil jo som oftest lande forsinket.

Jeg er opptatt av at flyet skal gå på rutetid, og går flyet på rutetid så slapper jeg av, sitter ikke å nistirrer på klokka underveis for og se om det lander på rutetid;)

Min siste flight med SAS var CPH - SEA, mens jeg flyr Norwegian 2-4 ganger i uken, så jeg er interessert og avhengig av hva Norwegian leverer (jeg har også forpliktelser i andre enden) - selv om jeg har valgt DY betyr ikke det at det er en hellige ku for meg, jeg vil at de skal forbedre seg, spesiellt på ankomst og innsjekk ! Og når fokus har vært på avgang er det noen av oss som sier i fra for at DY skal harmonisere seg med kundene og med ønske om at det blir bedre.
 
Ikke dårlig å vinkle det slik, selv når KGL har en post der Norwegian kommer best ut både på avgangspunktlighet og ankomstpunktlighet:-)

Jeg tar av meg hatten for deg, du er jammen en trofast kunde av SAS!

Nå gjelder jo dette kun en dag, og jeg lurer jo på hvordan SAS klarer å hente igjen punktligheten sin ved ankomst. Har de lange bakkestopp? Har de lagt inn god margin i flytidene sine? Eller har de godt med ekstra fly som de kan bytte inn på rutene for å hente inn tiden.

Et fly som er forsinket fra avgangsdestinasjon, vil jo som oftest lande forsinket.

Jeg er opptatt av at flyet skal gå på rutetid, og går flyet på rutetid så slapper jeg av, sitter ikke å nistirrer på klokka underveis for og se om det lander på rutetid;)
Nå viser KGL sine tall kun avgang og ankomst fra en enkelt flyplass, for en enkelt dag, da. Dette betyr at flyene i stor grad går på rute ut av OSL, men ikke i like stor grad kommer tilbake på rute. Med andre ord er det utfordringer rundt om på rutenettet til DY med å få avgårde flyene på tid igjen, og kankje også kombinert med urealistiske flytider i slingene til DY?
 
Nå viser KGL sine tall kun avgang og ankomst fra en enkelt flyplass, for en enkelt dag, da. Dette betyr at flyene i stor grad går på rute ut av OSL, men ikke i like stor grad kommer tilbake på rute. Med andre ord er det utfordringer rundt om på rutenettet til DY med å få avgårde flyene på tid igjen, og kankje også kombinert med urealistiske flytider i slingene til DY?

Men selv om dette er en dag og en flyplass så har vi vel sett annen statistikk som viser samme mønster; dvs. at DY er mer punktlige på avgang enn på ankomst (og motsatt for SK). Husker jeg feil?

Jeg antar at den statistikken er basert på alle flyplassene DY frekventerer, og jeg undrer meg på hva forklaringen er når (hvis?) DY taper tid underveis. Flyr de saktere for å spare fuel...?

Min favoritthistorie i så måte er fra ombord en SK-flygning fra TOS til OSL hvor DY hadde tatt av 5-10 minutter tidligere, men hvor SK tok igjen DY et sted over Trøndelag. SK lå et stykke høyere opp enn DY, og piloten banket flyet slik at vi skulle få se hva som var i ferd med å skje. Kapteinen kommer da på intercom'en og forteller oss at vi nå er i ferd med å fly forbi DY som tok av x minutter tidligere enn oss, og så et eller annet om nyere og finere fly... Dette er noen år siden og DY fløy utelukkende med -300 da.:)
 
Hvis det er noen som lurer på hvilken flight som SAS har kansellert i dag fra OSL, så er det nesten naturligvis SK2730 til Moskva. Dermed ligger regulariteten til SK2730 på søndager på 55,6% siden oppstarten av denne ruten (4 av 9 kansellert).

Det er nesten unødvendig å si at DY har 100% på både regularitet og punktlighet i dag.
 
Nå sitter jeg i den butte delen (det er oss som betaler for å være med i motsetning til de som blir betalt ;)) og vi er jo (offtopic har vi hørt) interessert i ankomster, vi er nå engang slik skrudd sammen vi i den butte delen. Og det jeg ser faller sammen med min egen erfaring, Norwegian er flinke til det jeg ikke er så interessert i avgang på tid, men det baller på seg underveis en taper 2% poeng før en ankommer....

Jeg er enig i at ankomst er det viktigste, men jeg setter også pris på å komme meg avgårde i tide. Det føles som en dårlig start på turen å begynne med en forsinkelse, selv om noe av det blir tatt igjen undervegs.
 
Det er nesten unødvendig å si at DY har 100% på både regularitet og punktlighet i dag.

osl-sk-dy-day.png


Sa gutten og så var det en forsinkelse gitt.

Pax til SVO ble vel sendt via ARN vil jeg tro (20min late)
http://www.arlanda.se/arn_utr_departures?search=Moscow&type=all&date=none
 
Pax til SVO ble vel sendt via ARN vil jeg tro (20min late)
http://www.arlanda.se/arn_utr_departures?search=Moscow&type=all&date=none

Det er jo en smule merkelig at 4 av 9 flighter til Moskva kanselleres. Jeg antar at SK har som intensjon å operere de flightene de setter opp i rutetabellen, selv om passasjerene kan rutes via ARN ved behov. Det må vel bety at det enten ikke er så altfor stor etterspørsel etter denne avgangen, og/eller at SK ikke har materiell/personell til å ivareta sin produksjon?
 
Jeg er enig i at ankomst er det viktigste, men jeg setter også pris på å komme meg avgårde i tide. Det føles som en dårlig start på turen å begynne med en forsinkelse, selv om noe av det blir tatt igjen undervegs.

helt enig, jeg er også opptatt av å komme avgårde på tid, men jeg reagerte når det i denne tråden ble antydet (sterkt) at å se på ankomst var OffTopic, det er i utakt med hva vi i den Butte Enden er opptatt av.
 
Dette endrer seg vel over dagen. Nå er situasjonen at DY har en forsinket avgang og dermed 98% punktlighet. SK har 5 forsinkede avganger, og dermed en punktlighet til 90%. DY ingen kanselleringer. SK har 1 kansellert avgang.
 
Den dippen sail4fun var 14:55-flighten til BLL. Der må det ha vært noe teknisk siden LN-DYM ble satt inn etter å ha kommet fra PMI 14:55 (bare 5 minutter forsinket), men ble snudd på 32 minutter. Dermed kan vi også regne med at første forsinkelse i dag på ankomster kan dukke opp for returen (DY995) på rundt en halv time.

Per 16:45 hadde DY en ankomstpunktlighet på 100% og en avgangspunktlighet på 97,9%. Tilsvarende tall for SAS var en ankomstpunktlighet på 96,4% og en avgangspunktlighet på 90,9%.
 
Litt punktlighetstall fra lørdag 21. mai

DY
Punktlighet avgang: 97,8%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 0 minutter
Punklighet ankomst: 95,8%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 7 minutter før tid

SK
Punktlighet avgang: 88,7%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 3 minutter over tid
Punklighet ankomst: 94,7%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 8 minutter før tid

LN-DYF var det flyet som forårsaket det største avviket lørdag med sine 67 forsinkede ankomst fra Alicante. LN-DYF fløy i dag en W (OSL-ALC, ALC-WAW, WAW-ALC og ALC-OSL). Den andre av DYs forsinkede ankomster var DY1571 fra Burgas (LN-NOQ) med 21 minutter, og der lå årsaken i en sen avgang fra OSL på morgenparten (24 minutter). Da var alle uregularitetene til Norwegian beskrevet, da får vi fortsette med SAS.

For SAS gikk det fint helt frem til 10:45 denne lørdagen - da ble SK4733 til Split innstilt med årsak ukjent. Så varte det til kl. 13 da det er typiske tegn på at det opprinnelige flyet til Bodø (SK4112) hadde feil og LN-BRO ble satt inn etter å ha ankommet fra BGO 6 minutter før tid. LN-BRO ble snudd på 31 minutter og resultatet var 55 minutter forsinket avgang. Returen fra Bodø med LN-BRO (SK4113) ble 32 minutter forsinket slik at de på denne slyngen fikk tatt inn 23 minutter. LN-BRO fra BOO var den andre forsinkede ankomsten lørdag, første var LN-RRZ som fløy SK4704 og den var 26 minutter forsinket. Årsaken til denne forsinkelsen er ikke knyttet til OSL siden LN-RRZ gikk skarpt på tid ut til NCE. Neste forsinkelse kom med LN-RRU på dens avgang til SVG som SK4031, og LN-RRU kom inn 6 minutter forsinket fra chartertur til Split som SK7328. Men denne lille forsinkelsen til LN-RRU kan ikke forklare at den kom avgårde 22 minutter forsinket til SVG - det ble tross alt en 46 minutter lang turnaround. LN-RRU kom selvsagt tilbake fra SVG med en forsinkelse, men den var redusert med 4 minutter til bare 18 minutter. SK4032 var dermed tredje og siste forsinkelse denne lørdagen for ankommende fly, men forsinkelsene for avganger fortsatte. Neste forsinkelse på avgang var LN-RRZ til Tromsø på SK4494. Denne 35 minutter store forsinkelsen var en følgeskade av sen ankomst fra NCE. Så var det SK4757 til FRA som ble 31 minutter forsinket. Her er det helt klart en teknisk feil inne i bildet siden LN-RPF ble satt inn (som kom inn fredag ettermiddag til OSL som SK9273 etter vedlikehold?). SK277 som skulle gått til BGO kl. 17:00 ble 18 minutter forsinket, men årsaken var ikke LN-RCU som fløy ruten. Den kom inn fra LHR som SK806 2 minutter forsinket. LN-RCU stod 56 minutter på bakken i OSL, så kanskje var det crew-problemer ombord? Siste SAS-flight med forsinket avgang var SK4524 til MOL som skulle gått kl. 18:25. LN-RPZ som fløy denne flighten kom avgårde 41 minutter forsinket. Atter en gang var ikke flyet som fløy (LN-RPZ) årsaken, men trolig et annet fly. LN-RPZ kom inn 5 minutter før tid fra AMS, og ble snudd på 31 minutter på gate 29. I og med at gate 29 ble benyttet ser det ut til at det var bestemt at LN-RPZ måtte steppe inn for et annet fly.

Det vi kan konstatere er at SAS sliter selv på en relativt rolig lørdag, og det er en del last minute changes. Norwegian på OSL derimot ser ut til å gå på skinner, kanskje med unntak av den ene avgangen som skulle gått kl. 06:00 til Burgas da.

Chartervirksomheten er ikke inkludert i disse tallene.



Gjesp, oi, bare sånn for morro skyld SK7304 CHQ-SVG landet 1 time før oppsatt ankomst i SVG, men det er vel for tidlig:cry:
 
Back
Top