Litt punktlighetstall fra lørdag 21. mai
DY
Punktlighet avgang: 97,8%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 0 minutter
Punklighet ankomst: 95,8%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 7 minutter før tid
SK
Punktlighet avgang: 88,7%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 3 minutter over tid
Punklighet ankomst: 94,7%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 8 minutter før tid
Nå sitter jeg i den butte delen (det er oss som betaler for å være med i motsetning til de som blir betalt) og vi er jo (offtopic har vi hørt) interessert i ankomster, vi er nå engang slik skrudd sammen vi i den butte delen. Og det jeg ser faller sammen med min egen erfaring, Norwegian er flinke til det jeg ikke er så interessert i avgang på tid, men det baller på seg underveis en taper 2% poeng før en ankommer....
Ikke dårlig å vinkle det slik, selv når KGL har en post der Norwegian kommer best ut både på avgangspunktlighet og ankomstpunktlighet
Jeg tar av meg hatten for deg, du er jammen en trofast kunde av SAS!
Nå gjelder jo dette kun en dag, og jeg lurer jo på hvordan SAS klarer å hente igjen punktligheten sin ved ankomst. Har de lange bakkestopp? Har de lagt inn god margin i flytidene sine? Eller har de godt med ekstra fly som de kan bytte inn på rutene for å hente inn tiden.
Et fly som er forsinket fra avgangsdestinasjon, vil jo som oftest lande forsinket.
Jeg er opptatt av at flyet skal gå på rutetid, og går flyet på rutetid så slapper jeg av, sitter ikke å nistirrer på klokka underveis for og se om det lander på rutetid![]()
Nå viser KGL sine tall kun avgang og ankomst fra en enkelt flyplass, for en enkelt dag, da. Dette betyr at flyene i stor grad går på rute ut av OSL, men ikke i like stor grad kommer tilbake på rute. Med andre ord er det utfordringer rundt om på rutenettet til DY med å få avgårde flyene på tid igjen, og kankje også kombinert med urealistiske flytider i slingene til DY?Ikke dårlig å vinkle det slik, selv når KGL har en post der Norwegian kommer best ut både på avgangspunktlighet og ankomstpunktlighet
Jeg tar av meg hatten for deg, du er jammen en trofast kunde av SAS!
Nå gjelder jo dette kun en dag, og jeg lurer jo på hvordan SAS klarer å hente igjen punktligheten sin ved ankomst. Har de lange bakkestopp? Har de lagt inn god margin i flytidene sine? Eller har de godt med ekstra fly som de kan bytte inn på rutene for å hente inn tiden.
Et fly som er forsinket fra avgangsdestinasjon, vil jo som oftest lande forsinket.
Jeg er opptatt av at flyet skal gå på rutetid, og går flyet på rutetid så slapper jeg av, sitter ikke å nistirrer på klokka underveis for og se om det lander på rutetid![]()
Nå viser KGL sine tall kun avgang og ankomst fra en enkelt flyplass, for en enkelt dag, da. Dette betyr at flyene i stor grad går på rute ut av OSL, men ikke i like stor grad kommer tilbake på rute. Med andre ord er det utfordringer rundt om på rutenettet til DY med å få avgårde flyene på tid igjen, og kankje også kombinert med urealistiske flytider i slingene til DY?
Nå sitter jeg i den butte delen (det er oss som betaler for å være med i motsetning til de som blir betalt) og vi er jo (offtopic har vi hørt) interessert i ankomster, vi er nå engang slik skrudd sammen vi i den butte delen. Og det jeg ser faller sammen med min egen erfaring, Norwegian er flinke til det jeg ikke er så interessert i avgang på tid, men det baller på seg underveis en taper 2% poeng før en ankommer....
Det er nesten unødvendig å si at DY har 100% på både regularitet og punktlighet i dag.
Pax til SVO ble vel sendt via ARN vil jeg tro (20min late)
http://www.arlanda.se/arn_utr_departures?search=Moscow&type=all&date=none
![]()
Sa gutten og så var det en forsinkelse gitt.
Pax til SVO ble vel sendt via ARN vil jeg tro (20min late)
http://www.arlanda.se/arn_utr_departures?search=Moscow&type=all&date=none
Jeg er enig i at ankomst er det viktigste, men jeg setter også pris på å komme meg avgårde i tide. Det føles som en dårlig start på turen å begynne med en forsinkelse, selv om noe av det blir tatt igjen undervegs.
At det var??
SAS 49 4 92%
Norwegian 42 0 100%
100% tilsier vel 0 forsinkelser såvidt meg bekjent.
Litt punktlighetstall fra lørdag 21. mai
DY
Punktlighet avgang: 97,8%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 0 minutter
Punklighet ankomst: 95,8%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 7 minutter før tid
SK
Punktlighet avgang: 88,7%
Gjennomsnittlig avvik avgang: 3 minutter over tid
Punklighet ankomst: 94,7%
Gjennomsnittlig avvik ankomst: 8 minutter før tid
LN-DYF var det flyet som forårsaket det største avviket lørdag med sine 67 forsinkede ankomst fra Alicante. LN-DYF fløy i dag en W (OSL-ALC, ALC-WAW, WAW-ALC og ALC-OSL). Den andre av DYs forsinkede ankomster var DY1571 fra Burgas (LN-NOQ) med 21 minutter, og der lå årsaken i en sen avgang fra OSL på morgenparten (24 minutter). Da var alle uregularitetene til Norwegian beskrevet, da får vi fortsette med SAS.
For SAS gikk det fint helt frem til 10:45 denne lørdagen - da ble SK4733 til Split innstilt med årsak ukjent. Så varte det til kl. 13 da det er typiske tegn på at det opprinnelige flyet til Bodø (SK4112) hadde feil og LN-BRO ble satt inn etter å ha ankommet fra BGO 6 minutter før tid. LN-BRO ble snudd på 31 minutter og resultatet var 55 minutter forsinket avgang. Returen fra Bodø med LN-BRO (SK4113) ble 32 minutter forsinket slik at de på denne slyngen fikk tatt inn 23 minutter. LN-BRO fra BOO var den andre forsinkede ankomsten lørdag, første var LN-RRZ som fløy SK4704 og den var 26 minutter forsinket. Årsaken til denne forsinkelsen er ikke knyttet til OSL siden LN-RRZ gikk skarpt på tid ut til NCE. Neste forsinkelse kom med LN-RRU på dens avgang til SVG som SK4031, og LN-RRU kom inn 6 minutter forsinket fra chartertur til Split som SK7328. Men denne lille forsinkelsen til LN-RRU kan ikke forklare at den kom avgårde 22 minutter forsinket til SVG - det ble tross alt en 46 minutter lang turnaround. LN-RRU kom selvsagt tilbake fra SVG med en forsinkelse, men den var redusert med 4 minutter til bare 18 minutter. SK4032 var dermed tredje og siste forsinkelse denne lørdagen for ankommende fly, men forsinkelsene for avganger fortsatte. Neste forsinkelse på avgang var LN-RRZ til Tromsø på SK4494. Denne 35 minutter store forsinkelsen var en følgeskade av sen ankomst fra NCE. Så var det SK4757 til FRA som ble 31 minutter forsinket. Her er det helt klart en teknisk feil inne i bildet siden LN-RPF ble satt inn (som kom inn fredag ettermiddag til OSL som SK9273 etter vedlikehold?). SK277 som skulle gått til BGO kl. 17:00 ble 18 minutter forsinket, men årsaken var ikke LN-RCU som fløy ruten. Den kom inn fra LHR som SK806 2 minutter forsinket. LN-RCU stod 56 minutter på bakken i OSL, så kanskje var det crew-problemer ombord? Siste SAS-flight med forsinket avgang var SK4524 til MOL som skulle gått kl. 18:25. LN-RPZ som fløy denne flighten kom avgårde 41 minutter forsinket. Atter en gang var ikke flyet som fløy (LN-RPZ) årsaken, men trolig et annet fly. LN-RPZ kom inn 5 minutter før tid fra AMS, og ble snudd på 31 minutter på gate 29. I og med at gate 29 ble benyttet ser det ut til at det var bestemt at LN-RPZ måtte steppe inn for et annet fly.
Det vi kan konstatere er at SAS sliter selv på en relativt rolig lørdag, og det er en del last minute changes. Norwegian på OSL derimot ser ut til å gå på skinner, kanskje med unntak av den ene avgangen som skulle gått kl. 06:00 til Burgas da.
Chartervirksomheten er ikke inkludert i disse tallene.